Re: Wat drink je nu?

5451
Nichëllès schreef:Al een paar keer specialty bonen van branders als DAK, Friedhats en dergelijke gehad, maar ik moet zeggen, gewoon weer kilootje Blommers Espresso Blend nr. 2 blijft lekker en makkelijk. Ik ken de boon, geen gedoe met het goed instellen, gewoon brouwen zonder poespas en genieten.
IMG_20251212_113045_810px.jpg
En een mooie latte art
Afbeelding

5452
Warheart schreef: do 29 jan 2026, 20:51 Nieuw jaar, nieuwe ronde en nieuwe kansen. Waar ik altijd zeer vertrouwd bij Hoofdkwartier bestel, nu toch ook even een paar andere branders testen.

De eerste is nu geweest, Sprout Coffee roasters. Hoorde erover via een vriend van me, en verrek, zie ik van een paar dagen terug ineens iemand anders hier op het forum ook posten over dit zaakje.

Geprobeerde smaken:

Mellow Fellow en Cheeky Choc Cherry.

Mellow Fellow doet zijn naam eer aan. Als espresso een zachte smaak, zoetig. Voor cappuccino is deze echter echt te soft en valt helemaal weg tegenover de melk - smaken. Zelfs wanneer ik richting Ristretto verhoudingen ga, valt deze in melk- dranken echt weg.

Cheeky Choc Cherry is daarentegen iets pittiger van smaak en ik proef de hinten die ze zelf benoemen ook goed terug. Ook in melk-dranken als cappuccino en Flat-White, mits stevig genoeg gezet (20 in, 38 uit) een lekkere smaak.

Wat voor mij persoonlijk tegenvalt is hoe licht deze koffie qua smaakprofiel is en het feit dat de bonen nagenoeg geen crema geven, wat ik ook probeer. Zelf hou ik juist wel van een lekker laagje zoet/bitter on top.

Daarnaast, weinig crema, is ook een hel om Latte Art een beetje leuk te maken haha.

Leuk om eens geprobeerd te hebben, maar kosten vs smaak is voor mij persoonlijk niet in balans bij Sprout.

Volgende om te proberen wordt er een die hier op het forum ook alom geprezen wordt: Little Roastery.

Cheers!
helaas geen mooie foto maar net 3 zakjes sprout op: bloody orange, butter pinapple, rum cherry

alle 3 als espresso... erggg lekker. Butter pinapple had lekkerder geweest als die iets meer body.. maar overal.. alle 3 toppers... ja sprout is zeker toegeoegd aan de koffie branders die ik ga volgen ;)

hun duurdere boontjes ben ik nu ook wel benieuwd naar
Londonium L R 24 + niche zero

5453
Vandaag weer de lekkere Vintage espresso Melange van HK. Blijft toch ook een heerlijke espresso zonder poespas. Geen zuur, wel zacht bitter, perfect.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

5456
Hier nu DAK Cardamom Bun Espresso...over funky gesproken een beetje boozy, winterse koffie met je raad t niet een echte cardamon smaak. Ik vind het wel lekker en de vrouw is er weg van. Je krijgt een soort dirty chai als cuppuccino.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

5459
Onlangs geweest in de winkel van DAK in Amsterdam en terug gekomen met niks. Echt niks sprak me aan. Alleen maar Naturals en anaerobic ofwel funky koffie.

Toen langsgegaan bij caffénation en een zak Milk Man gehaald, een nieuw blend. Is best goed ook als espresso maar nog beter met melk.

Mijn setup meegenomen naar een jongerenvereniging met dus de Milk man en koffie van HK. PNG en Indonesië Sulawesi zijn er snel doorheen gegaan.
De complimenten gingen tot lekkerste koffie ooit. 🤣
Ze snapte alleen niet waar de microscoop (KafaTek) voor was die naast de Lelit stond. Serieus moeten uitleggen dat het een koffiemaler is.

Thuis nu verder aan mijn subscription van April. Bruine suiker en kersen zijn zeker aanwezig bij deze Costa Rican en maakt zoete espresso.
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
Pre-order Bookoo Motto Omni80
Bijlagen

5460
De herfstkoffie van het Hoofdkwartier HKHK. Los van de smaak van een Monsooned Malabar, tis weer een tijd gelee dat ik deze bonen in huis heb gehad. Van vette Brazilianen en fruitige naturals, is het weer eens alleraardigst te ervaren hoe brossig zo'n Malabar boon is die noopt tot flinke aanpassing van de malingsgraad. Single dosen vink nu weer op dit moment te veel gezanik, maar na een tijd 2 soorten bonen te hebben gebruikt is deze toch op zichzelf weer een soort benchmark.

De crema leek een vliesje erop te krijgen maar gooi altijd een roerspatel er doorheen. Fluwelen koffie.
Afbeelding
Afbeelding