Groene bonen ruiken over het algemeen heerlijk naar gras/hooi.
Eenmaal net gebrand stinken ze, maar na, variërend van een paar uur tot dagen komt de heerlijke koffiegeur tevoorschijn.
Nu heb ik laatst Tanzania bonen gebrand (lelijke, vieze en mislukte groene bonen) en die ruiken na 2 weken nog steeds niet lekker naar koffie.
Heeft iemand anders dit ook?
Valt mij trouwens op dat Zuid en midden Amerikaanse bonen er mooier uitzien en lekkerdere koffie geeft dan Afrikaanse boontjes.
Re: Geur van bonen
2Zelf vind ik de kenmerkende geur van gebrande bonen juist heerlijk. Toen in nog jong was rook ik het in de buurt van het Centraal Station (Levelt denk ik) al. Maar wist toen nog niet wat het was. Een beetje als brood dat te lang in de rooster zit. Tegenwoordig ruik ik het direct als er ergens koffiebonen worden gebrand. Vind ik lekker.
Ik neem aan dat je vraag specifiek gaat over de zelf gebrande Tanzania bonen. Daarmee heb ik geen ervaring.
Ik neem aan dat je vraag specifiek gaat over de zelf gebrande Tanzania bonen. Daarmee heb ik geen ervaring.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Re: Geur van bonen
3Zou het niet gewoon aan je brandprofiel liggen? Ik brand met een kleine heteluchtbrander in plaats van de Gene Café, maar ik verwacht dat je daar ook verschillende profielen voor verschillende bonen moet hanteren. Ik gebruik bijvoorbeeld een ander profiel voor Braziliaanse koffie dan voor Ethiopische. Die laatste groeien op grotere hoogte, hebben een hogere dichtheid en moeten wat harder op hun donder krijgen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino