Afgelopen weken toch maar eens aan de slag gegaan met een houten tamper station. Verleden jaar had ik er één gemaakt van multiplex en blokjes hout om eens een eerst stap te zetten. Nu ben ik met een balkje van vurenhout aan de slag gegaan. Aangezien ik de uitkoop tuutjes niet onder de filterdrager heb, heb ik gekozen voor een kleiner gat. Wel heb ik gekozen voor twee sleuven voor de handel van de drager. Één aan de voorkant en één aan de zijkant. De eerste is voor als de tamper gevuld wordt, de tweede als hij staat uit te lekken na het zetten.
Het werkt prettig op deze manier. Het blokje is twee maal dik ingesmeerd met een mengsel van Bijenwas, Terpentijn, Wolvet en Vaseline, allen gelijke gewichtsdelen. Met de warme wind blazer nabehandeld en na een halfuur het overtollige vet ingewreven en het laatste weggeveegd.
De volgende stap is om er één uit een eiken balkje te maken. Die eiken balk heeft 20 jaar achter in de tuin dienst gedaan. Nu is hij ter ruste en ik vind het leuk om daar nu een stuk uit te halen en te gebruiken voor de tamper.
Handmade Tamperstation
1Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.