Help! Plas water onder machine

1
Goeiemorgen! Om maar met de deur in huis te vallen. Machine staat een paar uur aan. Heb er vanochtend zonder problemen een espresso mee gezet. En nu ligt er water onder. Er zit nog wat water in de tank. De ketel stond nog op druk, en kwam ook nog water door de zetgroep.

Hoe kom ik er achter hoe ernstig dit is en wat ik moet doen om het te fixen? Ik hoor graag tips :)

Bedankt ieder!

Bij deze ook maar even de close ups in de beginpost voor anderen behulpzame koffieliefhebbers .

Groetjes,
Dirk
Laatst gewijzigd door Dircules op vr 06 mar 2026, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Help! Plas water onder machine

2
Bij mijn londinium was het een paar weken terug de pressostaat die lekte op de aansluiting.

Wat het ook is, als alles het verder nog doet, dan lijkt mij dit een (aansluiting van) een vervangingsonderdeel. Machine open schroeven en dan vind je al snel waar dit vandaan komt. Foto maken en dan kunnen andere mensen je vertellen wat het is en wat je moet doen.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

3
Inderdaad gewoon even open maken en zien wat er aan de hand is.

"Er zit nog wat water in de tank" zeg je.

Zat die eerder helemaal vol?

Haal je de tank eruit als je die vult? Mogelijk sluit die dan nu niet lekker strak aan en kan het water weg druppelen zolang er nog een redelijke kolom water in staat.

Onder de machine alles droog maken, een vel krantenpapier eronder en dan zie je waar de eerste druppel valt, hetgeen ook al een hint kan zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Nou heb de machine open gemaakt. Voor de eerste keer in mn leven!

Weet alleen niet of ik heel blij wordt van wat ik aantref eerlijk gezegd, maar daar heb ik ook jullie advies voor nodig.

Eerst moest de bovenkant er af. Daarna ook de rest van de behuizing. En vond aan de binnenkant veel groen/blauw/wit poeder en aanslag. Alleen niet echt een duidelijke plek waar water langs stroomde of een natte plek. misschien al opgedroogd want is best warm daar bij de boiler.

Advies?

Heb ik een onwijze miskoop gedaan met deze tweedehands Technika of is dit gewoon goed te doen?

Dank!