Hoe kom ik er achter hoe ernstig dit is en wat ik moet doen om het te fixen? Ik hoor graag tips
Bedankt ieder!
Bij deze ook maar even de close ups in de beginpost voor anderen behulpzame koffieliefhebbers .
Groetjes,
Dirk
Het lijkt me niet dat je een miskoop hebt gedaan, zeker niet als je van wat sleutelen houdt! Alles is te maken en die lekkages betekenen echt niet dat de machine op is. Het ziet er wel uit alsof deze machine wat liefde en aandacht nodig heeft.Dircules schreef: vr 06 mar 2026, 12:12
Heb ik een onwijze miskoop gedaan met deze tweedehands Technika of is dit gewoon goed te doen?
Wil alleen even zeggen dat ik dit echt ontzettend rot voor je vindt! Die machine heeft gewoon hele lange tijd hard kraanwater gehad waardoor het intern heel veel kalk ophoping heeft.Dircules schreef:Nou heb de machine open gemaakt. Voor de eerste keer in mn leven!
Weet alleen niet of ik heel blij wordt van wat ik aantref eerlijk gezegd, maar daar heb ik ook jullie advies voor nodig.
!
Uit welke plaats in Nederland kwam de machine? Dan weten we dat het water daar heel hard is.HeinK schreef:Ja, dat wordt een hele klus! Ik heb zelf net een Bezerra Magica uit 2022 gekocht via Marktplaats. Het was een koopje, want het verwarmingselement was kapot. Maar er is hier ook wel meer aan de hand, zoals een vacuumventiel dat staat te sproeien en heel veel kalk. Zie de retourslang van de pomp links boven. Die zit ook al vol met rommel. En de afvoerleiding van de ketel zit ook helemaal vol met kalk. Idd, overal kalk, en dat na toch relatief korte tijd gebruik. Inmiddels heb ik de ketel gedemonteerd en kan het grote ontkalken gaan beginnen. En ik vind het persoonlijk wel een leuk project, want hij wordt weer als nieuw.
Maar waar ik niet bij stilgestaan had was hoe snel dat met kalk kan gaan. Gelukkig gebruik ik zelf de waterkan met filter en ik heb al die jaren nog nooit zoiets gehad.
In ieder geval, succes gewenst met de klus!
De machine kwam uit Katwijk aan Zee en dat levert een Gemiddelde hardheid van ca. 7,9º dH. Niet echt schokkend hard, als je het met de rest van Nederland vergelijkt. Als ik het mij goed herinner is kalk echt een issue in de filmpjes van Kaffemacher, maar ja, dan heb je ook water uit de Alpen!bobbee schreef: wo 01 apr 2026, 14:28 Uit welke plaats in Nederland kwam de machine? Dan weten we dat het water daar heel hard is.