TKA La Pavoni Esperto Competente

1
Voor de liefhebber heb ik een La Pavoni in haast nieuwstaat.

Ik heb hem tijdelijk nodig gehad in verband met het wisselen van machine waardoor ik even zonder espressomachine zat.
Dit is een uitvoering waarbij ook de boiler in gouden kleur is en tevens ook de duurste uitvoering die La Pavoni ooit heeft gemaakt, met een vanuit de fabriek uitgeruste piston pressure gauge. De vraagprijs is €850.

In tegenstelling tot eerdere La Pavoni's die ik heb gebruikt, heeft deze geen oververhittingsproblemen. Je kan dus gewoon doorgaan met shotjes zetten zonder problemen.

Tevens nog onder garantie vanuit de winkel, waarbij je de factuur meekrijgt.
Espressomachine: Nurri L-Type Leva
Grinders: Anfim Super Caimano - Wug2-83a Hybrid & ULF burrs - Comandante Hammerhead - 1Zpresso J-Ultra
Filter: V60 - Aeropress Premium
Bijlagen

Re: TKA La Pavoni Esperto Competente

2
Super die complete uitvoering, dat is echt zijn geld wel waard. Maar toch, mijn persoonlijke smaak... Wat een draak van een machine....
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

3
Het lukt mij jammer genoeg niet om het op de foto net zo indrukwekkend te krijgen als dat ie er in het echt uitziet.

Ook terzijde is deze La Pavoni een eye-opener geweest met betrekking tot temperatuurstabiliteit. Ik heb hiervoor één gehad met een isolator-upgrade van Coffee Sensor maar desondanks was het na de tweede shot al richting oververhitting en moest ie even afkoelen. Deze niet, en dat betekent dat het dus ook zonder zulke upgrades wel mogelijk is.

De shotjes zijn naar mijn smaak ook fantastisch geweest en eigenlijk gewoon vergevingsgezind zoals je mag verwachten van een lever zonder al te veel poespas.
Ik heb bij deze echt oprecht hele goede ervaringen gehad.

En bij deze wat meer fotos :P
Grinders: Anfim Super Caimano - Wug2-83a Hybrid & ULF burrs - Comandante Hammerhead - 1Zpresso J-Ultra
Bijlagen

4
Hk87 schreef:Ook terzijde is deze La Pavoni een eye-opener geweest met betrekking tot temperatuurstabiliteit. Ik heb hiervoor één gehad met een isolator-upgrade van Coffee Sensor maar desondanks was het na de tweede shot al richting oververhitting en moest ie even afkoelen. Deze niet, en dat betekent dat het dus ook zonder zulke upgrades wel mogelijk is.
Hoe komt dat dan? Wat hebben ze veranderd aan deze machine tov andere? Want voor zover ik weet is het gewoon een pavoni professional zoals alle andere en die verhit gewoon zoals alle andere zonder Bong isolator. Dubbele wand in de groep etc. Er staat ook nergens iets over een aanpassing daarvoor op Pavoni website.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
bobbee schreef: do 14 mei 2026, 09:34
Hk87 schreef:Ook terzijde is deze La Pavoni een eye-opener geweest met betrekking tot temperatuurstabiliteit. Ik heb hiervoor één gehad met een isolator-upgrade van Coffee Sensor maar desondanks was het na de tweede shot al richting oververhitting en moest ie even afkoelen. Deze niet, en dat betekent dat het dus ook zonder zulke upgrades wel mogelijk is.
Hoe komt dat dan? Wat hebben ze veranderd aan deze machine tov andere? Want voor zover ik weet is het gewoon een pavoni professional zoals alle andere en die verhit gewoon zoals alle andere zonder Bong isolator. Dubbele wand in de groep etc. Er staat ook nergens iets over een aanpassing daarvoor op Pavoni website.
Ik zou het je ook niet kunnen vertellen. Dit is mijn vierde pavoni inmiddels en merk dat het zich heel anders gedraagt wat dat betreft maar wat de technische er aan is heb ik niet echt de moeite voor genomen om uit te zoeken.

Mijn gok is dat er iets binnen in de groep anders is want ik merk dat het relatief snel weer afkoelt na een shot waar andere juist doorschieten naar (te) hoge temperaturen. Maar ook is het haast niet mogelijk om hem over 95° op de groep te krijgen tenzij je gaat Dry pumpen. Dit deed ik wel eens bij eerdere Pavonis maar deze blijft heel stabiel rond 90° hangen.
En dat bij een boiler pressure om en nabij 1 bar. Voor espresso is het wat mij betreft ideaal. Ik heb zodoende eigenlijk bijna nooit mis geschoten bij deze pavoni tenzij de maalsel er gewoon ver naast zat.

6
Ik denk dat hij dan gewoon hetzelfde is als de andere pavoni's maar wellicht de pressostaat anders of goed afgesteld. Zonder officieel bericht vanuit pavoni zie ik niet waarom hij anders zou zijn naast de looks. Niet lullig bedoelt hoor maar voordat dit soort verhalen een eigen leven gaan leiden dat deze machine wezenlijk anders is terwijl dat niet te onderbouwen is met details van deze machine waaruit dat blijkt. Misschien komt het door de adelaar die af en toe zijn gouden vleugels wappert!

Bong isolator werkt trouwens wel perfect, oververhit niet en temp daalt zelfs bij idle, paar dry pumps en hij is op temperatuur. Zou dan toch denken dat de pressostaat bij jou machines niet goed stond door bijvoorbeeld een afwijkende manometer. En ja, ik heb zelf ook meerdere pavoni's gehad.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
bobbee schreef: do 14 mei 2026, 14:05 Misschien komt het door de adelaar die af en toe zijn gouden vleugels wappert!
Afbeelding
Okee nou volgens Bob heb ik last van hallucinaties en hij geeft ook aan waar vermoedelijk de oorzaak dan wel ligt.
Ik ben het er niet mee eens met dat het aan de pressostaat ligt of een manometer.

Je kan een topic openen over de la pavoni dan kunnen we dit uit praten maar ik vind dit echt niet de plek om elkaar in twijfel te trekken of te ridiculiseren voor no reason at all dan speculatie en aannames.

8
Hk87 schreef: Okee nou volgens Bob heb ik last van hallucinaties en hij geeft ook aan waar vermoedelijk de oorzaak dan wel ligt.
Ik ben het er niet mee eens met dat het aan de pressostaat ligt of een manometer.

Je kan een topic openen over de la pavoni dan kunnen we dit uit praten maar ik vind dit echt niet de plek om elkaar in twijfel te trekken of te ridiculiseren voor no reason at all dan speculatie en aannames.
Ik vroeg je eerst wat er wezenlijk anders is aan de machine en niet voor niks. Is er volgens mij namelijk niet en pavoni doet er zelf geen boekje over open dat ze ook maar iets anders hebben gemaakt dus had graag van jou iets nieuws gehoord hierover. Anders praten we dus gewoon over een La Pavoni professional maar ik laat mij graag overtuigen van het tegenovergestelde door jou. En nu ben ik dus degene die volgens jou speculeert?!

Ik weet dat ik een topic hierover elders kan openen en dat ik dat ook mag is lief van je, draai al een tijdje mee op het forum maar jij begint zelf in dit specifieke topic over temperatuur stabiliteit die uitmuntend zou zijn bij deze machine tov andere pavoni's die je hebt gehad en ja, dan ben ik benieuwd hoe dat dan kan en de enige reden die ik kan bedenken is wat ik heb geschreven over die manometer of pstat juist omdat jij zelf zegt iets waar te nemen wat frappant is, je eigen verbazing laat je ook zien en dat neem ik serieus. Of je hebt alleen pre-millenium machines gehad zonder dubbele wand, dat kan ook nog. Wat nog meer? Ga hiermee toch gewoon in op jouw stelling waarin jij bepaalde claim doet? Die claim van jou mag dan wel in dit topic ondanks dat het niet is uit te leggen en ik mag daar niet op doorvragen? Ik heb die uitspraak niet gedaan....mag je pissig op mij voor zijn hoor maar is niet echt echt terecht, ik stel een vraag omdat ik het niet kan verklaren en wil graag leren waarom jij de ervaart wat je ervaart. Het is wat het is, ook dat grapje van die goudgele adelaar.

9
bobbee schreef: do 14 mei 2026, 18:20
Hk87 schreef: Okee nou volgens Bob heb ik last van hallucinaties en hij geeft ook aan waar vermoedelijk de oorzaak dan wel ligt.

Ik vroeg je eerst wat er wezenlijk anders is aan de machine en niet voor niks. Is er volgens mij namelijk niet en pavoni doet er zelf geen boekje over open dat ze ook maar iets anders hebben gemaakt dus had graag van jou iets nieuws gehoord hierover. Anders praten we dus gewoon over een La Pavoni professional maar ik laat mij graag overtuigen van het tegenovergestelde door jou. En nu ben ik dus degene die volgens jou speculeert?!

Ik weet dat ik een topic hierover elders kan openen en dat ik dat ook mag is lief van je, draai al een tijdje mee op het forum maar jij begint zelf in dit specifieke topic over temperatuur stabiliteit die uitmuntend zou zijn bij deze machine tov andere pavoni's die je hebt gehad en ja, dan ben ik benieuwd hoe dat dan kan en de enige reden die ik kan bedenken is wat ik heb geschreven over die manometer of pstat juist omdat jij zelf zegt iets waar te nemen wat frappant is, je eigen verbazing laat je ook zien en dat neem ik serieus. Of je hebt alleen pre-millenium machines gehad zonder dubbele wand, dat kan ook nog. Wat nog meer? Ga hiermee toch gewoon in op jouw stelling waarin jij bepaalde claim doet? Die claim van jou mag dan wel in dit topic ondanks dat het niet is uit te leggen en ik mag daar niet op doorvragen? Ik heb die uitspraak niet gedaan....mag je pissig op mij voor zijn hoor maar is niet echt echt terecht, ik stel een vraag omdat ik het niet kan verklaren en wil graag leren waarom jij de ervaart wat je ervaart. Het is wat het is, ook dat grapje van die goudgele adelaar.
Wat mij betreft mag je deze hele topic van begin tot eind verwijderen. Ik hoef de machine niet op deze manier te verkopen alsof ik aan het liegen ben.

Dat adelaar opmerking is geen grapje maar gewoon rechtuit belachelijk maken omdat je mijn ervaring om te beginnen al in twijfel trekt. En dat is niks anders dan valsheid en precies wat ik niet snap van jou. Hierdoor nodigt het eigenlijk al niet meer uit op een echte gesprek, dat je hier 20 of 50 jaar rondloopt en ondertussen modereert geeft je voor mij geen onschendbaarheid. Ik heb nooit iemand hier onrespectvol behandeld en laat me ook niet zo door een andere behandelen.

Een beetje doorzoeken op Google verklaart al iets meer want de eigen la Pavoni website is nooit transparant geweest over wat er allemaal is veranderd, en iedereen weet wel dat de la pavoni door de jaren heen is veranderd in bouw. Dat had je zelf ook wel kunnen raden en dus ook kunnen doen in plaats van mij hier belachelijk te maken:

Subsequently la pavoni modifies the group by introducing inside a sleeve in teflon in order to improve the thermal performance of the group. In practice, you will return to the origins, to the model of 60's, with the difference that the use of sleeve in Teflon instead of sleeve in brass increases the diameter of the group of 2 mm and the resulting increasing of filters and filter holder (2001).

"Pre-millennium" were generations 1 and 2, made before the year 2000. Before Francesco Ceccarelli classified them this way, most people were familiar with generations 2 and 3 and called them pre-millenium and millenium. The generations are distinguised by changes in brew group design. Gens 1 and 3 are water-heated and are more temperature stable. Gen 2 is steam-heated and can more easily overheat. Gen 1 had very high build quality with all but the last version having cast aluminum bases and all having weighty brew groups with a screw-in brass cylinder. This was great for trmperature stability.

The 3rd gen machines redesigned the brew group to be water heated with a plastic inserted cylinder.

https://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_eng.htm

https://www.home-barista.com/levers/la- ... 76990.html