Re: De 'beste' koffiebranders met de lekkerste boontjes?

2
Leuk topic!

Ik denk dat dit echt afhankelijk is van je persoonlijke smaakvoorkeur. Hou je juist van een beetje aciditeit in de koffie, of vermijd je dat liever en ga je liever voor chocoladetonen?

Als ik naar mijzelf kijk, dan hou ik van koffie’s met een volle smaak, en een mooi zuurtje / aciditeit.

Op basis daarvan koop ik graag Blommers filter branding. Verder is mij DAK (de espresso roast) goed bevallen.

Daarnaast had ik laatst een hele mooie filter branding van paso paso en een hele mooie filter branding El Salvador van wildkaffee (beiden uit Duitsland).
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

3
Ik kom niet aan een top 5 maar friedhats heb ik wel hoog zitten. Spicekix heeft mij ook vaak getrakteerd op heerlijke filterkoffie. Tom Wendelboe had ik een abonnement op maar dat werdt helaas te duur. Was wel heel goed.

Voor espresso brand doorgaans ikzelf dus geen ervaring met branderij die daarvoor brand.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
In de officiële charts staan sowieso Friedhats, DAK, Manhattan en Ripsnorter. Veel buitenlanders bestellen hier bij DAK of Friedhats omdat ze heel erg goed zijn. Ik ben het met deze 4 wel eens en ik zou er Onyx aan toe willen voegen nu ze in NL branden.

Maar dat alles staat en valt bij je persoonlijke voorkeur. Als je niet van lichte branding of zwaar verwerkte koffies houdt dan zijn het kwalitatief wel de beste branders van het land maar helemaal niet je smaak.

Voor Medium heb ik persoonlijk Blommers, Caffenation en Rum Baba heel hoog zitten.

Dit is alleen Nederland daar waar ik veel minder in Nederland mijn koffie bestel. Als je puur kwalitatief bekijkt dan zijn onder andere April, Tim Wendelboe, Sey, La Cabra, Tanat, Friedhats en DAK wel de top van wat er kwalitatief te krijgen is. Als je een abonnement neemt betaal je gemiddeld €17 per 250gr als je de verzendkosten meerekent daar waar los bestellen vaak veel duurder is. Maar kwalitatief betekent in dit geval lichte branding aangezien de eisen van de bonen vele malen hoger zijn voor lichte branding dan medium of donker.

Als voorbeeld. Ik heb nu wat light roast van Rum Baba liggen en dan betaal je ook €16-18 per 250gr maar die komt niet eens in de buurt van de kwaliteit van April of Wendelboe voor hetzelfde bedrag in hun abonnement. Alleen als je bij bijvoorbeeld April los op de website besteld betaal je het dubbele. Je moet natuurlijk ook naar prijs-kwaliteit kijken.

En dan nog maar te zwijgen over de beste koffie :D . Er zijn tegenwoordig genoeg Geishas, Café Granja La Esperanza, Panama La Esmeralda en andere exoten die zo €60-80 per 250gr of zelfs maar 100gr kosten. Als je een keer de kans hebt dan zal je zien dat het werkelijk waar geweldige koffies zijn met een extreme intensiteit van smaak en kwaliteit. Alleen is het niet zo dat ze 4-8 keer zo goed zijn als een koffie van €17 per 250gr. Er is een heel duidelijk punt van diminishing returns. Persoonlijk is de Sudan Rume mijn alltime favoriet maar dan heb je het ook over €50-60 per 250gr.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Dit is uiteraard volledig afhankelijk van je eigen smaakvoorkeuren. De tips die je krijgt variëren nogal :-)
Zo hoor ik Blommers. Ik heb echter meerdere malen bonen in de vuilbak gekieperd van Blommers. Niet te doen met de wijze waarop ik mijn koffie wil maken.
Het zegt dus feitelijk heel weinig, al is het wel leuk om te lezen.

Probeer zelf wat uit en zo kom je er wel achter. Ik blijf zelf zogezegd ver weg van Blommers, Friedhats en Dak. Ik koop wél graag bij Hoofdkwartier, Brandzaak, Man met Bril, of soms iets anders uitproberen via Koffiekenner. Als het goedkoper en donker moet is Fascino ook prima.

Net wat je zelf lekker vindt dus!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos | etzMAX LM
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

7
Leinad schreef:Dit is uiteraard volledig afhankelijk van je eigen smaakvoorkeuren. De tips die je krijgt variëren nogal :-)
Zo hoor ik Blommers. Ik heb echter meerdere malen bonen in de vuilbak gekieperd van Blommers. Niet te doen met de wijze waarop ik mijn koffie wil maken.
Het zegt dus feitelijk heel weinig, al is het wel leuk om te lezen.

Probeer zelf wat uit en zo kom je er wel achter. Ik blijf zelf zogezegd ver weg van Blommers, Friedhats en Dak. Ik koop wél graag bij Hoofdkwartier, Brandzaak, Man met Bril, of soms iets anders uitproberen via Koffiekenner. Als het goedkoper en donker moet is Fascino ook prima.

Net wat je zelf lekker vindt dus!
Echt? Had je de filter roast van Blommers? Of de espresso roast? Je kan het altijd hier aanbieden op het forum
Afbeelding
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -