Re: Welke halfautomaat en bonenmaler is de beste?

23
Nee: hier de kunstenaar! Zou het toverwoord consistentie zijn? Met een top maler krijg je altijd een goed maalsel, en daarmee vergroot je enorm je kans op de ultieme kop koffie. Als er ergens bij de rest dan nog iets mega mis gaat, tja dan helpt die maler ook niet meer. De zwakste schakel enzo...

Maar ik ben het met Nauti eens wat betreft de maler (zie mijn eerste post in dit draadje), en ik vraag me met hem af of het de OP wel gaat om espresso/cappuccino, of dat het hem gaat om een straffe bak met een dot opgeklopte melk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Spironski schreef:Nee: hier de kunstenaar! Zou het toverwoord consistentie zijn? Met een top maler krijg je altijd een goed maalsel, en daarmee vergroot je enorm je kans op de ultieme kop koffie. Als er ergens bij de rest dan nog iets mega mis gaat, tja dan helpt die maler ook niet meer. De zwakste schakel enzo...

Maar ik ben het met Nauti eens wat betreft de maler (zie mijn eerste post in dit draadje), en ik vraag me met hem af of het de OP wel gaat om espresso/cappuccino, of dat het hem gaat om een straffe bak met een dot opgeklopte melk.
Maar wat dat thuisbranden betreft.Er zijn toch ook haken en ogen aan.Heb jij nooit dat je een pond of zo brandt en het resultaat ronduit teleurstellend is?

25
Ronduit teleurstellend is het nooit. Natuurlijk heb ik wel eens zoiets van: "mwoah, kan beter, ik had er iets meer van verwacht", en dat zou je dan teleurstelling kunnen noemen. Maar dan is het nog altijd beter dan ik gemiddeld dronk toen ik nog geen brander had.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
@spir, waar haalde jij dan je bonen vandaan voordat je een brander had, toch niet de v&d. Je kan niet ontkennen dat er een aantal goede branders zijn in nederland die perfect vers gebrand afleveren. Als ik het goed begrijp dan is dat spul minder goed dan wat jezelf brandt. Ik wil wel een proefpakketje van je hebben.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

27
Tuurlijk, we hebben heel goede branders, en je hoort mij niet zeggen dat mijn brandsels beter zijn dan van Gebrand.nl of Fascino ofzo (maar heel veel minder zijn ze nu ook weer niet zei hij onbescheiden :oops: ) Maar om nu elke twee weken een paar pakketjes te laten bezorgen ging me vaak te ver (bezorgkosten, moet je weer naar de buren om het pakketje op te halen, planning etc.).

Hier in Groningen hebben we fysiek een "stadsbrander", en natuurlijk Simon Levelt en Kaldi, en daarnaast een stel winkels die ook "versgebrande" bonen verkoopt. Maar toch te vaak kwam ik daar bonen tegen die zomaar drie maanden oud waren, maar ook soms gewoon niet zo lekker, of hadden ze dan net niet wat ik wilde. Helaas hebben we hier geen Blanche Dael...

Ik vond het erg lastig om verse, lekkere en betaalbare bonen te vinden, kortom. En nu niet meer. Ik heb wanneer ik maar wil de beschikking over verrukkelijke superverse bonen voor maar € 2,50 per half pond, en ik hoef er de deur niet eens voor uit.
Daarnaast vind ik het bezig zijn met groene bonen, het branden en melangeren ook nog eens heel leuk en een verdieping van de hele koffie belevenis.