Re: Welke halfautomaat en bonenmaler is de beste?

31
Ja ik zat er al over te denken om deze discussie een eigen draadje te geven: "De (on-)zin van een thuisbrander" ofzo... We zijn wel afgedwaald, in elk geval.

Zou de OP wel weten dat OP "Originele Poster" betekent? Wil de TS (Topic Starter) opstaan en vertellen wat hij precies wil met z'n koffie? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

33
Ondertussen zijn er 32 berichten achter gelaten op deze vraag maar de meeste reacties gingen over het wel of niet branden van koffiebonen.
Er wordt gevraagd wat ik nu precies wil nuttigen en dat heb ik al eerder beschreven zie kopie van tekst gepubliceerd op 12 januari.

"Elke ochtend maak ik de koffie en dat is een Cappuccino. Ik zet hele sterke koffie en klop de melk op zodat ik een hele berg melkschuim op het kopje kan plaatsen. Tussen door kan ik genieten van een sterk bakkie maar dat blijft maar behelpen want ik zet alles met een papierenfilter".

Ik begrijp dat het moeilijk moet zijn om een persoonlijke smaak te verwoorden in een koffiemachine.Toch blijf ik nieuwsgierig naar de ervaringen van gebruikers van verschillende de betere half-automaten.

34
Toch gaat het vaak wel meer om een antwoord op jouw vraag dan dat je denkt. Jij bent nogal gefocust op espresso machine en maler, alsof je er daarmee bent. Mijn punt was dat je met zo'n budget ook zou kunnen investeren in datgene wat nog belangrijker is dan die twee: verse bonen (en dus een brander zou kunnen overwegen). En vervolgens dwalen we best een beetje af, ja. Maar de discussie komt wel voort uit de vraag: als je €2000 te besteden hebt voor goede espresso, hoort daar dan ook een brander bij? En de meningen zijn daarover verdeeld, zoals je kon lezen.

Verder drink jij helemaal geen cappuccino. Je zegt dat je sterke filterkoffie zet met een klont melkschuim, dat is wat anders dan cappuccino. Een Cappuccino maak je met espresso (wat dus heel wat anders is dan "sterke koffie") waarop je opgeschuimde melk giet, het liefst uit heel fijne, lobbige microfoam, eventueel kan er nog iets grover melkschuim daar bovenop. Vandaar de verwarring op het forum over wat voor een koffie je nu wil drinken, het lijkt er namelijk op dat je niet weet wat espresso en cappuccino nu eigenlijk zijn, snap je?

Verder heb ik je mijn antwoord al gegeven op de eerste pagina, dus die zal ik hier niet gaan herhalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder