Gister is mijn droom uitgekomen: Ik heb de D.E. Zassenhaus voor een prikkie op de kop getikt!!
Ik ben zo blij als een kind ermee en thuis heb ik gelijk het ding gedemonteerd om schoon te maken en op te kalefateren. Hij is namelijk niet alleen om mooi te zijn (heb ik hem gelijk verteld dus dan weet hij waar hij aan toe is. En ja het is een hij
Ik heb het volgende gevonden, ik ben er alleen een beetje huiverig voor om de maler uit elkaar te schroeven omdat ik bang ben dat ik het nooit meer in elkaar krijg
1. Volledig demonteren om te beginnen, zodat je alle metalen onderdelen apart van de rest hebt.
2. Alle metaal mooi opschuren met staalwol, wel in "cirkeltjes" werken en fijne (00 of zelfs 000) staalwol.
3. Afspoelen met water.
4. Zoek een kookpot waar de metalen onderdelen vlotjes ingaan, vul met water zodat alles goed onderzit en voeg een paar flinke scheppen (of scheuten) afwasmiddel voor vaatwasautomaten toe. Breng aan de kook en laat alles tenslotte minstens 12 uur inwerken (een nachtje over slapen).
5. Overvloedig spoelen met water.
6. Breng lijnzaadolie (die geschikt is voor voeding !!) aan de kook, overgiet daarmee de metalen delen en wrijf droog met een doek, opnieuw monteren en klaar is kees.
Wil je echter het metaal (zwart) schilderen, wat ik niet zou aanraden wanneer je 'm "authentiek" wil houden, dan sla je de lijnoliebehandeling over en schilder je de geassembleerde delen. Let er wel op dat je verf dan niet naar binnen sijpelt.
In ieder geval is hij nu nog niet geschikt voor dagelijks gebruik. Stop de onderste opening van de molen dicht (afplakken kan ook), vul hem met verse koffie en maal tot hij helemaal vol zit. Laat 'm zo dan maar een paar dagen staan opdat hij "doortrokken" geraakt van de koffie-aroma's. Deze procedure eventueel nog eens herhalen, maar je ruikt wel of dat nodig mocht zijn.
De vaatwasmiddelmethode is ook uiterst geschikt om de glazen opvangbeker en porceleinen koffiebak "als nieuw" te maken. Een uurtje in dit mengsel is voor deze wel ruimschoots voldoende.
Nu wilde ik jullie "experts" *slijm slijm* vragen of dit een goeie manier is en of mij dit gaat lukken. Ik ben redelijk handig maar dit is mn eerste molen wat ik uit elkaar zou halen (en waarschijnlijk ook de laatste).
Tips meer dan welkom!!!!
Groetjes, Yvet