Hallo Allemaal,
Ik heb me zojuist even voorgesteld op het forum en kom al meteen met de 1e vraag.
Ik heb op marktplaats een bonenmaler gekocht van het merk Fiorenzato en wel het type T80 A.
Deze word verzonden, en zal in deze dagen binnen komen.
Maar nu heb ik hier in de buurt nog een bonenmaler gevonden van het merk ECM type Casa Speciale.
Deze molen is nog helemaal nieuw en kon ik voor dit geld niet laten staan.
Nu voelen jullie de vraag al komen... Welke zouden jullie houden?
Ik heb nog geen ervaringen met beide malers, zowiezo geen ervaring met malers van dit nivo.
Zoals ik al zei , de Fiorenzato is gebruikt, en de ECM is nieuw....
Wie kan mij advies geven..
Re: Luxe Probleem!
2De Fiorenzato heeft 64mm maalschijven, de ECM 54mm geloof ik (is toch een Amfin Best alleen dan met een ander naampje?)
Als dat zo is, zal de maalkwaliteit van de Fiorenzato merkbaar beter zijn dan die van de ECM. Wellicht tweedehands, maar malers van klasse Fiorenzato worden gebouwd voor een half leven bij wijze van spreken: gaat niet bepaald snel kapot. Nieuwe schijven erin (als die zijn versleten) en je kan jaren vooruit.
Als dat zo is, zal de maalkwaliteit van de Fiorenzato merkbaar beter zijn dan die van de ECM. Wellicht tweedehands, maar malers van klasse Fiorenzato worden gebouwd voor een half leven bij wijze van spreken: gaat niet bepaald snel kapot. Nieuwe schijven erin (als die zijn versleten) en je kan jaren vooruit.
3Dank je wel voor je reactie,
Jou antwoord is dus de Fiorenzato houden, en de andere verkopen.
dit is de ecm trouwens :

Jou antwoord is dus de Fiorenzato houden, en de andere verkopen.
dit is de ecm trouwens :
=> BFC Perfetta <= => Fiorenzato T80A <==> Chemex <=
4De 54mm schijven en 100Watt motor van de ECM tegenover de 63mm schijven met 350W van de Fio..., het lijkt me duidelijk welke de betere maler is. De T80 is een werkpaard, staat goed bekend, en dat 'ie 2-de hands is, daar zou ik niet mee zitten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Dank je wel!
Nou dan heb ik er nog een te koop
, en volg ik jullie advies op!
Hoe liggen de 2e hands prijzen ongeveer van deze ECM Maler?
Nou dan heb ik er nog een te koop
=> BFC Perfetta <= => Fiorenzato T80A <==> Chemex <=
625 geboden = marktconformDaveP schreef:Dank je wel!
Nou dan heb ik er nog een te koop, en volg ik jullie advies op!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
7Pfoe, vind ik lastig. De T80 wordt regelmatig te koop aangeboden en gaat soms voor onder de €100 van de hand. Maar eigenlijk zou €150 ook redelijk zijn, vind ik.
De ECM is een stuk lager geklasseerd en zou dus goedkoper moeten zijn, maar ik denk dat die vanwege z'n uiterlijk en de naam soms toch voor niet veel minder wordt verkocht.
De ECM is een stuk lager geklasseerd en zou dus goedkoper moeten zijn, maar ik denk dat die vanwege z'n uiterlijk en de naam soms toch voor niet veel minder wordt verkocht.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8sterker nog: de ECM heeft slechts 50 mm maalschijven en is niet gelijk aan de Anfim best die wel 54 mm vlak heeft en een veel zwaardere motor!Spironski schreef:De 54mm schijven en 100Watt motor van de ECM
er is vaak verwarring over het maalwerk van de ECM malers omdat er vaak verkeerde specs op inenet staan...ECM Heidelberg heeft nu sinds kort wel de juiste specs op hun website opgenomen...
ik heb de Anfim haus gehad met dezelfde maalschijven en motor en was er niet tevreden over...getrapte instelling...weinig marge in het fijne bereik...
de ECM malers zijn veel te duur ook al is de afwerking goed.
de fioranzato is dus een veel betere maler maar ook stukken groter...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
9Toch kan ik op genoemde site geen afmetingen vinden van de maalschijfjes?
En wat moet ik hier in 's hemelsnaam onder verstaan?:
En wat moet ik hier in 's hemelsnaam onder verstaan?:
The CASA SPECIALE grinder is a professional espresso grinder with infinitely variable steel millstones and heat-absorbing grinding blades.
10Reclamepraat. Ze zijn vast ook dermatologisch getest, en hebben micro-nano-minivezels.