Re: Paar millimeter verschil in maalschijven

11
zzznick schreef: Ik zou puur een grote molen kopen omdat iedereen zegt dat dat beter is, en iedereen heeft dat weer van iedereen. Er is niemand die uit eigen ervaring en onafhankelijk testen zegt van: Ja.... een grotere molen is beter.
Maar dat is dus _niet_ zo. Er zijn talloze gebruikerservaringen van mensen die een grotere molen kopen, en dan opmerken dat alles veel gemakkelijker gaat. Daarnaast kun je het TGP als onafhankelijk beschouwen. Er werd daar helemaal geen rekening gehouden met 1st-line, afgaande van statements dat de grote Mazzers eigenlijk helemaal niet zo'n goede koop zijn voor de meeste mensen en dat die beter af zijn met een "budgetmodel" 68mm maler zoals de M7K en K10. De Mazzer Mini faalde hard in blindtesten, maar de Rocky was echt heel erg goed op lage doseringen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

12
Ik gaf als voorbeeld mijn 45 mm Quickmill 050.
Gaf een goed maalresultaat maar was een CRIME in het gebruik.
Zeer licht waardoor je de doser feitelijk niet kon gebruiken.Moeilijk verstelbaar en zeer beperkt stelbaar.
Vergelijk dat met een Super Jolly die staat als een huis en traploos verstelbaar is.
Geen enkel vergelijk dus.
Tevens had de Quick de neiging warm te lopen bij veel en snel achter mekaar malen .
Ook de bouwkwaliteit en degelijkheid zijn niet vergelijkbaar.
Ik zou dan ook niemand een Quickmill 050 aan raden.

13
Dit ding daarentegen vind ik wel top.
Ding is naar mijn bescheiden mening redelijk sloop-bestendig.Bezit goede maalschijven.Ziet er ' apart " uit en geeft een zeer mooi maalresultaat.
Kost minder dan een Vario maar is minder handig in gebruik.
Alhoewel dat laatste ook aan de gebruiker in het filmpje kan liggen. :mrgreen:
Tussen de knieen werkt trouwens zeer gemakkelijk.

Klik:

http://s143.photobucket.com/albums/r156 ... 005-43.mp4

14
cremalover schreef:Dit ding daarentegen vind ik wel top.
Ding is naar mijn bescheiden mening redelijk sloop-bestendig.Bezit goede maalschijven.Ziet er ' apart " uit en geeft een zeer mooi maalresultaat.

Klik:

'T is om te janken, al die moeite voor een bakkie pleur, als ik zo koffie moest drinken ging ik geheid over op Senseo, of voorgemalen koffie.

Als je zo je stinkende best moet doen, smaakt het altijd beter dan wat dan ook, je zou wel gek zijn om het tegenovergestelde te beweren, gauw doorstoten aan Gradje, ik denk eigenlijk dat die na dit filmpje wel genezen is :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
Wat is die Pharos toch een rete gaaf ding he, en lijkt me wel handig (als je 'm goed vast kan houden :mrgreen: )
En wat betreft de kwaliteit van grotere maler kan ik uit eigen ervaring vertellen dat ik mijn oude molentje 'n Ascaso i-mini met 38 mm conische maalwerk(je) voor vergelijk heb gehad naast mijn huidige Rossi met 63 mm platte schijven en daar merk ik een wereld van verschil met dezelfde bonen, dosering en temperatuur met mijn eigen machine, en ik heb de molen meegenomen naar een kennis en die heeft in de zaak ook diverse molens en heb een vergelijk gemaakt met mijn Rossi en hun Compaq K10 (68 mm conisch) en ook nu weer een goed verschil te proeven tussen de 2 machines, maar wel een stuk minder dan de ascaso smurf versus Rossi.
Niet dat ik een doorgewinterde (thuis) barista ben, maar zelfs een leek zal het verschil proeven.
Ik dacht in het begin ook dat een grote molen voor mij (nog) geen verschil zou maken, maar dat bleek achteraf wel zo te zijn, had mijn ascaso nieuw gekocht, de Rossi is al uit 1998 (wel z.g.a.n schijven erin) en die wint het dus met vlag en wimpel van een nieuw klein molentje, het enige nadeel is dat (ex) horeca molens groot zijn maar die kun je zo modden.
Het lijkt mij (maar dat is mijn bescheiden mening) dat je beter begint met een oudere grote maler met een setje nieuwe schijven en VERSE BONEN !!! en of het maalwerk 58 of 63 mm is,... ik denk niet dat je als een échte newbee veel verschillen zult merken, bovendien moet er ook wat te wensen overblijven.
Er worden redelijk wat goede molens aangeboden voor een schappelijke prijs (met enige regelmaat Fio T80's en Rossi's enz), tel voor jezelf daar wel een setje schijven bij (kan het achteraf alleen meevallen) en je bent goed op weg dunkt mij.
Er zijn heel veel variabelen die je espresso maken of breken en als je aan het begin van het proces al scheef begint dan is de rest al "verloren". :ugeek:
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

16
Als je zo je stinkende best moet doen, smaakt het altijd beter dan wat dan ook, je zou wel gek zijn om het tegenovergestelde te beweren, gauw doorstoten aan Gradje, ik denk eigenlijk dat die na dit filmpje wel genezen is.

Nou die is inderdaad genezen,je zal iedere morgen met je slaperige kop zo moeten kl*ten :roll:
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

17
@3aan schreef:
cremalover schreef:Dit ding daarentegen vind ik wel top.

Klik:

'T is om te janken, al die moeite voor een bakkie pleur, als ik zo koffie moest drinken ging ik geheid over op Senseo, of voorgemalen koffie.

Als je zo je stinkende best moet doen, smaakt het altijd beter dan wat dan ook, je zou wel gek zijn om het tegenovergestelde te beweren, gauw doorstoten aan Gradje, ik denk eigenlijk dat die na dit filmpje wel genezen is :mrgreen:

68 mmCONISCH!!!! a3aan.
hij vreet je platte mahlkoenig op. :lol:

Maar ik doe idd moeite voor mijn espresso.
Brand ook zelf mijn bonen. :D

18
grad schreef:Als je zo je stinkende best moet doen, smaakt het altijd beter dan wat dan ook, je zou wel gek zijn om het tegenovergestelde te beweren, gauw doorstoten aan Gradje, ik denk eigenlijk dat die na dit filmpje wel genezen is.

Nou die is inderdaad genezen,je zal iedere morgen met je slaperige kop zo moeten kl*ten :roll:
Jij krijgt hem dus nooit,never ,niemals,etc.... :mrgreen: