Afgelopen weekend redelijk wat bezoek gehad en flink wat espresso's gemaakt. Doordat al mijn bezoek gebruik maakte van mijn porseleinen espressokopjes ben ik zelf weer eens een espresso gaan zetten in een dubbelwandig espressoglas. Ik was echter totaal niet blij met het resultaat. De smaak was bitter en het crema donker. Dit terwijl ik echt consistent aan het worden ben met het maken van espresso's.
De espresso's hadden dezelfde doorlooptijd als de voorgaande espresso's en met exact dezelfde temperatuur op Eric's thermometer (zowel op 96C als op 93C getest, meerdere malen). Ik heb dit ook getest door in eerste instantie de eerste espresso voor mijzelf te houden en later de laatste uit 4 shots. Het crema was in het dubbelwandig glas donkerder dan in porselein en de smaak was bitter waar de espresso's in het porselein eerder zoet waren.
Heeft iemand anders een zelfde ervaring? Op dit moment sta ik op het punt om mijn veel te dure dubbelwandige glazen de deur uit te doen. Ik vind de smaak gewoon echt slecht uit dit glas. De glazen zijn de Luigi Bormolio Cafeino en zijn aan de onderkant vrij smal met vrij scherpe hoeken en lopen dan uit.
Verbrande smaak in dubbelwandig glas
1Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer