Verbrande smaak in dubbelwandig glas

1
Afgelopen weekend redelijk wat bezoek gehad en flink wat espresso's gemaakt. Doordat al mijn bezoek gebruik maakte van mijn porseleinen espressokopjes ben ik zelf weer eens een espresso gaan zetten in een dubbelwandig espressoglas. Ik was echter totaal niet blij met het resultaat. De smaak was bitter en het crema donker. Dit terwijl ik echt consistent aan het worden ben met het maken van espresso's.

De espresso's hadden dezelfde doorlooptijd als de voorgaande espresso's en met exact dezelfde temperatuur op Eric's thermometer (zowel op 96C als op 93C getest, meerdere malen). Ik heb dit ook getest door in eerste instantie de eerste espresso voor mijzelf te houden en later de laatste uit 4 shots. Het crema was in het dubbelwandig glas donkerder dan in porselein en de smaak was bitter waar de espresso's in het porselein eerder zoet waren.

Heeft iemand anders een zelfde ervaring? Op dit moment sta ik op het punt om mijn veel te dure dubbelwandige glazen de deur uit te doen. Ik vind de smaak gewoon echt slecht uit dit glas. De glazen zijn de Luigi Bormolio Cafeino en zijn aan de onderkant vrij smal met vrij scherpe hoeken en lopen dan uit.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

Re: Verbrande smaak in dubbelwandig glas

3
Ik heb het niet zo op die meting met die thermometer van je, zie hier een verloop,van temperatuur in een E61 kop, daar waar jij meet is in het gele deel, je moet zelf maar de omrekening Fahrenheit naar Celsius maken, je moet eigenlijk eens goed kijken naar je flush, zolang als je er een schuimend met bubbels gevuld water uit ziet komen, doe je de flush, precies op het moment dat er geen bubbels meer zijn maak je de koffie, wedden dat die dan precies goed is, maar niet langer of korter flushen en elke keer hetzelfde, kijken naar de flush en luisteren is ook niet geheel onbelangrijk!

En let dan eens niet op die overprijsde oventhermometer ;)

Succes en doe je glaasje gelijk voorverwarmen met je flushwater = 2 vliegen in ... ....

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

4
@3aan schreef:Ik heb het niet zo op die meting met die thermometer van je, zie hier een verloop,van temperatuur in een E61 kop, daar waar jij meet is in het gele deel, je moet zelf maar de omrekening Fahrenheit naar Celsius maken, je moet eigenlijk eens goed kijken naar je flush, zolang als je er een schuimend met bubbels gevuld water uit ziet komen, doe je de flush, precies op het moment dat er geen bubbels meer zijn maak je de koffie, wedden dat die dan precies goed is, maar niet langer of korter flushen en elke keer hetzelfde, kijken naar de flush en luisteren is ook niet geheel onbelangrijk!

En let dan eens niet op die overprijsde oventhermometer ;)

Succes en doe je glaasje gelijk voorverwarmen met je flushwater = 2 vliegen in ... ....
Het plaatje met temperatuurverloop binnen de groep kende ik al. Deze is erg mooi. Ik had de bevinding van smaak al eerder gehad toen ik Eric's nog niet had. Toen maakte ik inderdaad espresso's op gevoel met een lange coolingflush tot de belletjes uit het water verdwenen waren. Zelfs met die manier had ik nog steeds dat ik de smaak uit dubbelwandig glas niet lekker vond. Dit terwijl ik met porselein de smaak echt vele malen beter vond.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Het verschil tussen de kopjes was mij nog niet opgevallen, maar ik vind het wel interessant. Dat zou dan betekenen dat "verbranding" van de koffie niet alleen tijdens het zetten gebeurt, maar ook nog door gaat in het kopje? Anders zou het liggen aan het glas van het kopje.

Je kan Erik's observatie natuurlijk heel simpel checken door onder een dubbele uitloop 1 dubbelwandig glaasje en 1 porseleinen kopje te zetten en daaruit vervolgens de koffie te proeven. Iemand?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ik hoop dat het pure verbeelding is. Vond het namelijk ook al vreemd. Ga het vanavond nog een keer proberen maar dan door puur op gevoel flushen. Ik ben nu wat verder dan een maand geleden wat, voor zaterdag, de laatste keer was dat ik dit had getest. Ik proef namelijk ook een verschil tussen dik en dunwandig porselein. De dubbelwandige glazen verwarm ik ook niet voor met water, alleen op de plaat op de machine.

Wellicht zit ik toch wat te hoog in temperatuur en merk ik dit niet bij dikwandig porselein omdat dit sneller koelt en brand het in dubbelwandig glas nog na omdat het zo goed isoleerd. Kan natuurlijk zijn dat ik precies tegen het punt van verbranden aan zit of net er overheen wat door snelle afkoeling in dikwandig porselein wordt gedempt in de smaak. In dikwandig porselein proef ik namelijk helemaal geen bitter.

Ik zal als eerste test weer is mijn dubbele uitloop pakken en inderdaad 2 enkele zetten in 2 verschillende kopjes/glazen. Dat is wel een leuke test.

9
Wat ook nog zou kunnen, en wat ikzelf wel plausibeler vind: de hogere temperatuur van de espresso in het dubbelwandige glas maakt dat die verbrand smaakt ten opzichte van de koelere espresso in het porselein.
Dan is het niet zozeer een kwestie van werkelijk verbranden in het glaasje, maar van de invloed van temperatuur bij het proeven.

Niet voor niets laat Karel (van Hopper) z'n gasten de koffie die hij schenkt ook koel proeven, naast het "gewone" hete kopje koffie. Dat geeft een radicaal andere smaak.

Eén van de tests zou dan kunnen zijn dat je een dik porseleinen kopje zeer warm voorverwarmd en het dubbelwandig glaasje koel houdt. Dan draai je het in feite om en kan je glas><porselein tegenover elkaar zetten. Wat gebeurt er met de smaak als je daar twee espresso's van zet?
Of neem twee gelijke kopjes, waarvan eentje koud is, en de andere voorverwarmd...

Je bent nog even bezig... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Espresso kan niet nabranden in het glaasje, daar is de temp veel te laag voor, kan alleen verbranden door te heet water direct op de koffie...
Wat je merkt is t verschil in drink temp door verschillen in isolering en geledingen van het soort kopje en glaasje.
Porcelein met n kleine diameter smaakt en ruikt ook anders dan met grote diameter...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs