Eerste branding met de Gene

1
Net mijn eerste poging gedaan tot het branden van koffiebonen. Slachtoffer was een Panama Carmen Estate AAA. Ik heb 240gr groene bonen afgewogen. Eerst opwarmen tot 150C, toen wat te traag met de bonen er in doen en was het geheel nog maar iets van 90C. 4,5 min op 150C laten staan en daarna naar 235. Toen ik dacht de eerste crack te horen de temperatuur op 230C gezet (10:50 min). Totale tijd vanaf het punt dat de bonen erin zaten ongeveer 18,5 minuut.

Ik vond het lastig om de cracks te horen, dit terwijl ik de vliezenvanger er niet eens op had zitten. Op den duur dacht ik dat ik de tweede crack hoorde maar weet nou niet zeker of dit de eerste of tweede was. Dit was rond de 18 minuten toen ging alles goed tekeer. Ik heb ook geen rook gezien. Wellicht is er iets aan de foto te zien (https://picasaweb.google.com/1038912034 ... 9887628178) .

Morgen maar weer is proberen en dan gewoon langer doorgaan. Beetje het gevoel krijgen van het hoe en wat.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

Re: Eerste branding met de Gene

2
Ik had eerst zo mijn twijfels. De branding heeft nogal een kleurverschil in de bonen. Na het branden rook het niet echt als intense koffie maar na een half uur begint de koffiegeur steeds intenser te worden. Is dit normaal?

Ik vind branden echt een hele leuke bezigheid. Het verrijkt de hele koffiebelevenis. Nu maar hopen dat de eerste batch iets op gaat leveren.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Hoe heb je de bonen gekoeld? Beter is de bonen direct uit de gene te halen, het reservoir terug te plaatsen en alsnog laten koelen. Die koffiegeur is direct na het branden nauwelijks aanwezig, het ruikt meer alsof je brood hebt lopen bakken, tenminste dat is wat mijn vriendin zei toen ik mijn eerste boontjes had gebrand.

4
Super, dit is precies wat ik ook rook. Ik heb na het branden de bonen uit de gene gehaald en door 2 zeven gekoeld met een ventilator. Het reservoir natuurlijk eerst teruggeplaatst en op cooling gezet.

5
Mijn variant van een koffiekoeler, deze is gemaakt van een kleine stofzuiger van een servicemonteur, een oude 1 pots au bain-marie, een beetje huisvlijt en een halve rol aluminiumtape die wordt gebruikt in de luchtkanalen montage.

De au bain-marie is alles uitgesloopt en daar waar de elektro (onderkant) heeft gezeten is nu de bovenzijde geworden, hij is dus gewoon op z'n kop gezet en de bodemdeksel naar de kop-kant en de ring naar de onderkant, een gat in de verbindingswand geboord voor de lucht aanzuiging en een gat in de wand voor de uitblaas van de stofzuiger, verder een passend mandje met een nylonkous eromheen, bij de filter van de stofzuiger is niet zo 1.2.3. bij te komen, de stofzuigerschakelaar op aan gezet, er komt een snoerschakelaar.

de stofzuiger is een deel vanaf gehaald aan de zuigzijde, dus de stofzak en filter zijn verwijderd en daardoor paste de zuiger netjes dwars in de behuizing, deze zuigt dus gewoon in de behuizing en blaast uit door het gaatje naar buiten, als de zeef is geplaatst en de bonen gaan regelrecht van de brander in de koeler, duurt het ongeveer 2 minuten en dan zijn de bonen gewoon koud, de stofzuiger zuigt dus gewoon door de bonen heen, dit gaat echt heel erg goed, wees vrij om dit na te maken er zit geen patent op :mrgreen: :geek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Ik vind die branding er niet verkeerd uit zien. Denk eerlijk gezegd dat je niet langer hoeft te branden, en als ik de tijden en temperaturen zo zie weet ik eigenlijk wel zeker dat je tot 2-de krak bent gegaan (en dat de 1-ste rond de 10,5 min. zat).
Er zit verschil in het geluid van 1-ste en 2-de krak. de 1-ste klinkt meer als popcorn en de tweede is feller. De kleur en glans van de boontjes is ook anders bij de 1-ste en de 2-de krak. Soms hoor je niet zo veel of gaan ze in elkaar over. Hier moet je gewoon ervaring in krijgen.

Dat van die geur is normaal, ruik ze nog maar eens na een dag of drie, dat is heel anders. De smaak is dan ook veel lekkerder.

Ik zou me niet druk maken om kleurverschil, en sommige bonen roken nauwelijks , andere al heel snel. Ook hier: ervaring op doen, komt vanzelf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Net nog even geroken aan de boontjes maar dat ruikt nu duidelijk naar koffie. Ik denk inderdaad dat ik in de 2de krak ben gestopt. Goed resultaat voor de eerste keer. In ieder geval genoeg tijd tussen start 1ste krak, 2de krak en stoppen. Morgen alvast een bakkie testen en dan per dag bekijken hoe het zich ontwikkeld.

@3aan, lekker bezig met knutselen. Ziet er goed uit. Voorlopig hou ik het nog op een ventilator en 2 zeven. De boontjes waren in een minuut of 2 gekoeld.

8
Vandaag mijn eerste gebrande bonen geproeft. De panama smaakte erg bloemig en leek wat gebakken te smaken maar kan aan mij liggen. Hij was ook pas 1.5 dag ervoor gebrand. Ruikt nu wel ontzettend sterk.

Net de tweede batch gebrand en hield van de 240gr 200gr over na 18.5 minuut branden. Nu wel duidelijk rook te zien. Dit keer niet de temperatuur teruggeschroeft bij de 1ste krak. De geur is nu al veel intenser dan bij mijn eerste batch.

Het temperatuurverloop van de gene was als volgt:
4 min op 150c
Min 5 - 185c
Min 6 - 202c
Min 7 - 212c
Min 8 - 220c
Min 9 - 226c
Min 10 - 232c
Min 11 - 233c
Min 12 - 231c
Min 13 - 234c

Na min 13 de ingestelde 235c
Na 18.5 min vol in de 2de krak gestopt. Bonen zijn wat donkerder dan de vorige keer en in 2.5 min gekoeld met een ventilator en 2 zeven.

Is dit een normaal temperatuurverloop?

Deze 2de branding heb ik de eerste en tweede krak al veel beter gehoord en wist ik ongeveer wat er ging komen.

Na een uur nog even geroken en ruikt nu al echt naar koffie waar de eerste batch dit pas na een dag had.

9
Vandaag beide batches geproefd. De eerste word met de dag beter maar smaakt naar mijn idee nog steeds licht gebakken. De tweede batch smaakt nu na 1,5 dag al veel beter dan de eerste. Wat een verschil in smaak tussen de 2 batches. Ik denk dat in de eerste in de 1ste krak te snel en teveel terug heb geschroeft in temperatuur waar ik dit bij de tweede helemaal niet heb gedaan.

Gisteren 5 kilo groene bonen binnen gekregen en nog 1,5kg van de panama over. Voorlopig even genoeg om te experimenteren. Moet alleen nog is wat van de indian monsooned kopen in den haag om met mijn malabar van fascino te mixen. Ben wel benieuwd naar die blend.

10
Je proeft nu dus dat de koffiebonen zelf een grotere invloed hebben op het eindresultaat dan dat gefröbel met temperaturen en tampen etc.... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder