Profielen en brandtijden GENE

1
Na een keer of 7 gebrand te hebben met 3 verschillende bonen begin ik nu een beetje gewend te worden aan het hele proces. Wat een verschil trouwens in brandprofielen tussen een 1700-200m Panama en de Malabar. Wilde even een referentie met wat anderen hier doen. Hieronder in ieder geval mijn procedure. Deze procedure gebruik ik niet voor de Malabar. Die krijgt een veel langere droogfase en minder hitte.

Over het algemeen warm ik de drum eerst voor op 170C zodat de bonen er op ongeveer 120C in gaan en de drum weer lekker snel op 150C zit (meestal al na 1 minuut). Na 3 minuten de temp opvoeren naar 175C en dan bij 5 minuten vol gas tot de 11 minuten (250C voor hele harde bonen en 235-240C voor zachtere) en daarna de temp wat terugschroeven met 5-10C. Over het algemeen begint FC bij mij rond de 13:20 min en als deze een halve minuut bezig is schroef ik de temp vaak nog over een periode van 2 minuten 2-8C terug afhankelijk van of ik meer City+ of FC+ wil. Uiteindelijk meestal een totale tijd van rond de 16:30 tot 17:30 minuten. Dan koelen buiten de GENE.

Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Gisteren eindelijk een testbranding gedaan en 165 gram El Salvador Santa Julia gebrnad tot Full French. Wat een rook komt daarbij vrij en duurde uiteindelijk nog wel 21:30 minuut om hier te komen terwijl de FC als op 12:00 minuten begon.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

Re: Profielen en brandtijden GENE

2
Ikzelf ben wat gematigder in de temperaturen die ik gebruik. 4 Minuten voorverwarmen op 150C, daarna naar 220C voor een Malabar of 225C voor een Panama, 230C voor een Yrgacheffe. Meestal na nog een minuut of acht vijf graden erbij.
Afhankelijk van de branding wijk ik hier natuurlijk van af: korter of langer, iets heter..., het kan allemaal. Maar generaliserend is het wel ongeveer mijn profiel.

Ik houd in de gaten dat ik zo snel mogelijk boven de 210c zit, daarna wil ik oppassen dat het te snel gaat en de buitenkant van de boon verbrand terwijl het binnenin nog ongaar is.

Een ander punt: het duurt misschien eventjes voordat je het vloeiend kan, maar je kan de Gene redelijk snel bedienen.
Als de boontjes klaar zijn doe ik een noodstop en druk meteen de blauwe knop in (de machine gaat uit, maar de trommel draait door). Ik haal de trommel eruit en druk meteen weer de blauwe knop in. Ik stort de boontjes in de zeef en doe de trommel terug in de Gene. Vervolgens een snelle draai aan de blauwe knop (hoeveel doet er niet toe) rode knop indrukken (de machine gaat aan) en meteen weer indrukken (de machine gaat koelen). Daarna verder zelf de boontjes koelen.

Dit lijkt wellicht ingewikkeld, maar als je het eenmaal doet valt het erg mee en kan allemaal in een seconde of 5.

In code ;) : lang rood+blauw - trommel eruit+blauw - trommel erin+blauw draaien- rood 2x
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Bedankt voor de tip. De meeste tijd ben ik kwijt met het open krijgen van de drum als deze erg warm is. Ik pak hem op met mijn blot hand aan het handvat en met een ovenwant maak ik hem open maar dit blijkt een stuk lastiger te gaan als deze heet is. Verder doe ik bijna precies wat je zegt. Dit gaat inderdaad verder erg snel.

Ik had dit profiel van http://www.homeroasters.org en van http://avacuppa.com.au/mediawiki/index. ... Techniques. Op hoeveel minuten zit jij meestal bij het begin van FC. Ik meet pas als ik ongeveer 1 pop per seconde heb. Ook brand ik in de schuur en daar was het steeds ongeveer 7C. Wellicht dat hogere temperaturen dan wat beter werken omdat de omgevingstemperatuur een dempend effect kan hebben op het glas. Als ik laag ga zitten zoals jij zegt dan duurt het stuk naar de 210C bij mij te lang. Met een hoge temp is dit vanaf de 175C in 1,5-2 minuten gebeurd.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Bij valt het deksel van de trommel vanzelf open, zo los zit het, en ik doe die dingen dan ook gewoon met mijn blote handen. Die van jou klemt?

Wat betreft de temperaturen: met welk voltage werken de branders op die sites? Ik heb namelijk het idee dat de Gene op 230V veel beter werkt dan op 110V. In het begin hield ook ik hogere temperaturen aan onder invloed van de Amerikaanse branders, maar daar ben ik van terug gekomen.

Ook lijkt het wel uit te maken hoe de temperatuur-dode-band (heb je 'em weer) is. Iemand hier op de site had een dode band van minstens 6C, terwijl mijn machine een dode band van 3C had (is onderhand ook groter geworden).

Ik brand eigenlijk altijd tot net in FC+, en dat heb ik ergens rond de 17-19 minuten (incl. 4 minuten drogen). Het eind van de 1-ste krak zit daar zo'n 4 minuten voor.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Zal dat dan ook is proberen. Kijken hoe het bevalt. Ik had inderdaad ook al begrepen dat die 110V modellen wat meer moeite hebben om op temperatuur te komen. De tijd die ze daar opgeven voor de eerste krak is dan wel weer gelijk aan wat ik ervaar, zo rond de 13 minuten. Meestal reken ik de 4 minuten vanaf het begin van de eerste krak (1-2 pops p/sec.). Probeer meestal ook op FC+ uit te komen (net in de tweede krak).