Expobar/Rocket/ECM/Izzo Vivi

1
Hallo Allen,

Ik heb wat knopen door moeten hakken na veel problemen met mijn 4 weken oude espresso automaat. Heb nu denk ik toch de focus gelegd op één van de bovenstaande machines (met PID) maar zou jullie graag om wat tips willen vragen gezien de hoge aanschafkosten :D

Ik ga de machine gebruiken voor espresso, koffie en capu's etc. Hierover het ik de volgende vragen:

1) Budget is max 1300,- (ex molen) welke machine adviseren jullie? Denk zelf aan de Expobar IV gezien de compleetheid.
2) Hoe lang doet een gemiddelde automaat erover om goed op te warmen voor deze gebruikt kan worden?
3) Welke bonen molen hebben jullie goede ervaringen mee en hoe liggen vanaf prijzen, waarop letten?
4) Mijn vriendin moet er ook mee om kunnen gaan (beste barista zijn vrouwen toch) Zij zou voor haar huidige George Cloony machine gaan :D Is dit redelijk aan te leren?

Ben benieuwd naar jullie reacties/tips.

Grt

Re: Expobar/Rocket/ECM/Izzo Vivi

2
Probleem is een beetje dat je alleen een paar merken noemt, maar vervolgens niet welk type. Dus het is een beetje raden.

Maar ik probeer het: als je geen probleem hebt met het uiterlijk van de Expobar zou ik voor die machine gaan (ik neem even aan dat je de Brewtus IV bedoelt).
Het is een Dubbel Boiler, en daarom het makkelijkst in de bediening (geen flush-regime zoals bij de anderen). Gewoon temp instellen, korte flush en gaan! En gezien de voorkeur van je vriendin....

Rocket maakt ook mooie machines, maar dat is een HX (warmtewisselaar), en daarmee moet je leren omgaan. Hetzelfde geldt voor de ECM, maar die past echt niet binnen je budget. Tenzij je de Classika bedoelt, maar dat is een Single Boiler, en dat vind ik niet zo handig voor cappuccino's. Izzo is ook een mooie machine, maar dus ook een HX.

Alle machines die je noemt zijn echter in staat tot perfecte espresso. Van meer belang is welke maler je erbij kiest. Ik zou als minimum een Mahlkönig Vario nemen, als het even kan iets in de klasse van een Mazzer Super Jolly. Als je nieuw wil, reken dan op minimaal €400-600. 2-De hands kan je een mooie machine scoren voor een stuk minder (laatst nog een heel mooie Compak K8 voor €175, een koopje).
Lees maar eens hier: viewtopic.php?f=8&t=3302 Er staan veel antwoorden op je vragen.

Hiermee ben je d'r nog niet. Zonder goede koffiebonen die maximaal 2-3 weken geleden zijn gebrand, wordt het bijna onmogelijk om een goede espresso te zetten. Als je supermarkt-spul gaat gebruiken zit je al snel op 6 maanden na branding, en dan is al dat geld voor die mooie machines weggegooid. Echt niet doen.

En als laatste moet je toch altijd even zorg en aandacht besteden aan het zetten van je koffie en aan het onderhoud van je machine. Je zult er tijd in moeten steken om alles te leren kennen, en als je je machine niet onderhoudt (elke dag backflushen, elke 2 weken chemisch backflushen), wordt je koffie ook snel vies.
Het merendeel van de leden hier is man; dat is niet voor niets. Maar op zich zou je vriendin alles ook gewoon moeten kunnen leren, maar ze zal zich er dan wel even voor in moeten zetten, zelfs met de Brewtus.

Al deze semi-automaten moeten 3 kwartier opwarmen voordat ze op temperatuur zijn. Je kan dat versnellen met een theedoek om de groep, maar reken ook dan op 25 minuten. Je kan ook een Bezzera apparaat nemen met elektrisch verwarmde kop, maar reken ook daar op 20 minuten.

En je kan allicht heel simpel een tijdschakelaar gebruiken. Qua stroom verbruiken die machines echt niet zo veel (het gaat om dubbeltjes).

Ik hoop dat uit dit alles duidelijk wordt dat het espresso apparaat maar een klein onderdeel is in de hele vergelijking.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Expobar/Rocket/ECM/Izzo Vivi

6
Kijk even op de zak van die Kaldi, volgens mij houden ze een t.h.t. tijd aan van 6 maanden. En aan de Spilsluizen zit Sama. Ik haalde daar vroeger wel lekkere Braziliaanse boontjes vandaan. Let wel op dat ze ook echt net gebrand zijn!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder