macap MXK

1
ik heb juist sinds gisteren de MACAP MXK
aan gekregen (demomodel uit de winkel)

paar vraagjes:

-het doseren is enkel volgens tijd? dus nu gewoon beginnen spelen tot je deze door hebt?
-De stepless is zo traag om te verzetten: het duurt een half uur om van standje te veranderen
ik vermoed dus dat deze niet gemaakt is om echt (veel) te veranderen tssn grove en kleine maling
maar eerder kleine nuance verschillen?
-hoe zit deze trouwens in elkaar? hoe vertalen een paar tandjes verplaatsen zich? het lijkt niets te doen...
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

Re: macap MXK

2
Ik zou, zeker in het begin, een weegschaaltje gebruiken (tot 0,1gr. nauwkeurig), om te leren doseren. Een andere, minder nauwkeurige, methode is het op volume te doen ==> filter afstrijken met platte vinger. Probeer hoe dan ook niet teveel variabelen in eens te veranderen, daar wordt je gek van.

Deze maler is inderdaad niet gemaakt om snel van maalinstelling te veranderen, en waarom zou je ook? Grote conische schijven hebben het voordeel dat je ze niet zo vaak hoeft te verstellen, maar verandering van b.v. soort boon of luchtvochtigheid kan toch een aanpassing vereisen. Je kan dat dan niet heel snel doen, maar wel nauwkeurig, en soms is een zeer kleine aanpassing al voldoende. Hoe zich dat vertaalt naar jouw maler moet je zelf even uitvissen. Om mijn maler is een verandering van "5 minuten" (vertaald naar de wijzers van een klok) soms al voldoende.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
bedankt Spironski,

idd,
ik heb ook een heel nauwkeurig apothekers-weegschaaltje waarmee ik het nu doe,
maar het is niet de handigste methode omdat er:
een doser tussen staat EN er al snel teveel uitkomt en dan heb ik een overschot...
ja... oefeningbaart kunst natuurlijk

de afstelling snap ik gewoon nog niet goed...
(ook schrijven ze overal dat ik het moet afstellen als hij aan staat,
maar dan ga ik door al mijn bonen heen, omdat hij zo traag af te stellen is!)
maar ook weer hier zal oefening en apparaat leren kennen het antwoord zijn!
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

5
Zelfde reactie als op Thuisbarista, wat is dat toch met al die mensen die meerdere topics op dezelfde tijden op verschillende fora openen...Uiteindelijk antwoorden bijna overal dezelfde mensen ;)

De meeste malers zijn niet gemaakt om heel makkelijk van heel fijn naar heel grof te gaan. Enige uitzondering is zo'n beetje de mahlkonig vario. Je wilt juist afstellen met hele kleine nuances, zodat je de maling voor je espresso optimaal kunt afstellen. Met grote stappen werken is dan juist niet handig.

Doseren op tijd is uiteindelijk de enige manier. Er zijn nog geen malers die op gewicht doseren, maar ook hier lijkt het erop dat Mahlkonig de eerste uitzondering gaat zijn. Makkelijkste is gewoon met een weegschaaltje een richttijd neerzetten en vervolgens eens in de zoveel tijd even checken en waar nodig aan te passen.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

6
Maar was de maler in de winkel niet al redelijk afgesteld? Het is anders wellicht handig om eerst het "nulpunt" van de maler te vinden; de maalschijven komen dan tegen elkaar. Van daaruit zet je de maler dan een stukje grover en gaat fijn afstemmen.

Inderdaad belangrijk om alleen met draaiende schijven de maler fijner te draaien (grover is niet zo erg). In het begin zal je wat boontjes moeten offeren om een goede afstelling te vinden. Daarna zijn het meestal slechts kleine aanpassingen die nodig zijn.

Maar ik begrijp eigenlijk niet goed wat je niet snapt? De Macap heeft toch een grote platte schijf die je(met twee handen) kan draaien?

Oh, en inderdaad liever niet gaan cross-posten, veel mensen zijn op beide fora actief.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
sorry, ik zal niet meer 'cross-posten' jongens ;)

en ik snap het principe van afstellen wel.
ik snap alleen niet dat er geen versnelt proces is ingebouwd zoals bij zoveel malers:
eventjes losklikken ronddraaien tot ongeveer de juiste maling, vastzetten, om dan te 'fine-tunen' met het draaisysteem...

dit is zo n geklooi als je van espresso maling naar frensh press wil gaan....

het duurt een half uur: draaien, draaien, draaien,...

het is een molen van 900 euro, daar moeten ze toch aan gedacht hebben!

8
Juist: dit is een speciale espresso maler! En ééntje die jarenlang "misbruik" lachend verduurt en dan nog steeds zeer precies de juiste maling kan geven. Niet zo'n dingetje dat alles kan, maar niets echt goed.

Ik denk ook niet dat je een espressomaler wil gebruiken voor duwpot: teveel fijne deeltjes die voor espresso essentieel zijn, maar bij duwpotje door het filter gaan en dan drab geven.

Kortom: horses for courses!

9
Gewoon lekker voor een paar tientjes een oude handmolen kopen die is af te stellen en die lekker voor French Press of filterkoffie gebruiken, werkt perfect.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer