Re: Hete lucht oven + gietijzeren wok koffie branden.

2
Ha, leuk om te lezen. Zo kan het dus ook, en het is tevens nog eens lekker goedkoop! Ik neem wel aan dat je er een aparte wok voor hebt gereserveerd, want als ik ruik hoe mijn eigen woks ruiken...

En ik moet wel zeggen dat ik toch blij ben met het gemak en controle van mijn Gene...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Nou, ik spoel mijn wok gewoon af met alleen heet water, dan blijft dat koolstoflaagje mooier intact. En aangezien ik er toch eigenlijk alleen maar Oosters in kook kan die kruidengeur geen kwaad :P .

Ik zou eerlijk gezegd ook niet zitten met dat stroomverbruik. Ik meen dat de Gene 1300W trekt, roosteren inclusief voorverwarmen duurt ongeveer 20 minuten. Daarvan gebruikt de machine hoogtens 3/4 v.d tijd daadwerkelijk stroom ==> 0,325kW x € 0.25= 8 cent per keer.

Niet dat er iets mis is met zonne energie, natuurlijk!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Spironski schreef:Ik zou eerlijk gezegd ook niet zitten met dat stroomverbruik. Ik meen dat de Gene 1300W trekt, roosteren inclusief voorverwarmen duurt ongeveer 20 minuten. Daarvan gebruikt de machine hoogtens 3/4 v.d tijd daadwerkelijk stroom ==> 0,325kW x € 0.25= 8 cent per keer.
Bovendien bespaar je natuurlijk sowieso in vergelijking met gebrande bonen kopen (die zijn toch duurder). Die 8 cent valt daarbij in het niet waarschijnlijk.

6
K. Han Tan schreef:Ik heb geen Gene, Behmor, Alpenrost of Dieckmann (energie vreter) koffie brander. :!:

Ik gebruik een hete lucht oven om in een keer 3 soorten koffie tot en met city +(begin 1-ste krak) te branden. (geen rook ontwikkeling) Op een bakplaat kan je ca 250 gr bonen plaatsen. (een laag met bonen) (2 soorten arabica en 1 soort robusta)

De kunst is dus:
-Tot de eerste krak exo-thermisch branden. (200 - 220 graden C)
-Daarna langzaam endo-termisch tot full city -,full city, fullcity +, full city ++branden. (200-210 graden C)
-Dan snel koelen tot 60 a 70 graden.

Hiermee krijg je de lekkerste koffie. KAN JE DAT STAVEN?

Het langzaam branden komen de aroma's goed tot ontwikkeling.
Snel afkoelen doe ik in een pan met dikke bodem, een spaan en met bloemenspuit sproeien tot dat het sissen stopt. Het water verdampt heel snel en de endo-thermische branding stop. Met deze methode heb je geen gedoe met emmers en ventilatoren of vergiet met ventilator.
Ik vindt eerlijk gezegd jouw methode een verschrikkelijk gedoe, met mijn koeler koel ik de bonen binnen 45 seconden tot zeer koel en stop vrijwel direct de doorgaring, dat gaat met jouw methode dus echt niet lukken.

Over energie verbruik gesproken, die heteluchtoven van jou verbruikt bakken meer energie dan een Gene, is ook nagenoeg niet beheersbaar en drie soorten bonen tegelijkertijd branden = in mijn ogen een NoNo. elk type boon heeft zijn eigen specifieke branding nodig en die donkerdere platte kantjes, je bedoelt eigenlijk te zeggen dat daar de boontjes verbrand zijn :mrgreen:

Ik vind het heel gehannes.

Laat mij de boontjes maar lekker op branden met m'n diversiteit aan branders. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.