De reden om me in de materie te gaan verdiepen, is die overheelijke expresso die ik onlangs in een goed restaurant kreeg voorgeschotel. Kwaliteit van het brouwsel moet dus een belangrijk, zo niet het belangrijkste selectiecriterium zijn. Indien je de niet-volautomaat bezitters moet geloven, is zoiets alleen haalbaar met een halfautomaat of volledig handmatig bediend apparaat.
Als ik probeert vast te stellen wat de belangrijkste criteria zijn voor het zetten van een goede espresso dan zijn dat er volgens mij 4:
- Kwaliteit van de koffie.
- Liefde voor het ambacht.
- Kennis, ervaring, tijd en aandacht die nodig is voor het zetten van een goede espresso.
- Kwaliteit van het apparaat en de mate van onderhoud.
Voor wat betreft de liefde sluit ik me aan bij de reactie van rbenus:
Als het gaat om de kennis, ervaring, tijd en aandacht die nodig is dan denk ik dat er onderscheid te maken is tussen kennis en ervaring enerzijds en tijd en aandacht anderzijds. Ik heb namelijk het flauwe vermoeden dat je met voldoende kennis en ervaring ook een heel goede espresso uit een volautomaat kunt halen. Je zult er dus wat tijd voor moeten nemen om die kennis op te doen en proefondervindelijk vast te stellen wat de juiste factoren zijn om met je eigen apparaat die goeie espresso te produceren. Ook daarin onderscheidt de volautomaat zich dus niet van de niet-volautomaat. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de volautomaat over voldoende mogelijkheden beschikt om het bereidingsproces naar je hand te zetten. Heb je de “hindernis” van het opdoen van kennis en ervaring eenmaal genomen dan komen de voordelen van de volautomaat om de hoek kijken: tijd en aandacht. Je kunt dan immers, na een goeie instelling van het apparaat die past bij jouw persoonlijk smaak, met de spreekwoordelijke "druk op de knop" een lekkere espresso of variant daarop produceren. Ik denk ook dat oxxo met zijn reactie de spijker op z'n kop slaat:In de proefbare liefde, ziel en andere zaligheid geloof ik ook niet zo. Al geeft het jezelf natuurlijk wel een beter gevoel als je zelfgemaakte espresso goed gelukt is.
Rest het criterium kwaliteit en, omdat kwaliteit relatief is als je niet goed voor je spulletjes zorgt, de mate van onderhoud. Dat geldt niet alleen voor volautomaten en je leest op veel plaatsen dat een slecht onderhouden en niet regelmatig gereinigd apparaat, onsmakelijke drankjes produceert. Al lezende krijg ik echter ook de indruk dat volautomaten nogal gevoelig zijn voor storingen en dat die niet alleen te wijten zijn aan slecht onderhoud. Met name de Jura kom er daarbij niet echt positief vanaf.Je zou zeggen, bij een volautomaat:
- resultaten zijn beter reproduceerbaar. Voordeel automatisering.
- sensoren maken een nauwkeurige bewaking van het proces mogelijk
- schaalvergroting maken dure technieken betaalbaarder.
Mijn grote vraag is nu of er kwalitatief hoogwaardige volautomaten zijn die een goede, met halfautomaat of handapparaat vergelijkbare espresso kunnen produceren, mits je bereid bent er mee om te leren gaan en het apparaat goed onderhoudt. Als die apparaten bestaan, waar moet je dan vooral op letten? Met andere woorden: wat zijn de criteria waaraan zo'n apparaat aan moet voldoen? Van welk merken is bekend dat ze goede volautomaten maken?
Ik begrijp dat het ook belangrijk is wat je persoonlijke eisen en wensen zijn. Voor mij zijn dat:
- Geschikt voor dagelijks gebruik. Ik werk weliswaar alleen maar drink de hele dag door (te) veel koffie en heb af en toe de incidentele bezoeker waar ik koffie voor zet.
- Met zo weinig mogelijk handelingen zowel een goed espresso als een overheerlijke cappuccino of macchiato kunnen maken. Ik ga er maar van uit dat ik met zo'n machine ook een prima bak reguliere koffie kan zetten.
- Goede kwaliteit. Ik heb geen zin om regelmatig met storingen naar de fabrikant te moeten sjouwen.
- Zelf goed onderhoudbaar. Ik krijg de indruk dat de fabrikanten en service-organisaties een aardig eurootje verdienen met het regelmatig onderhouden van dit soort apparaten. Dat is ze gegeund maar als ik het aantal servicebeurten kan beperken door het apparaat zelf goed te onderhouden dan is dat het eerst verdiend.
- Passend binnen een budget van rond de € 2.000,= (give or take).