Een volautmaat, maar welke dan?

1
Met belangstelling las ik het onderwerp Volautomatische espresso/cappuccino ja of nee?. Ik heb zelf nog geen definitieve keuze gemaakt. Het liefst zou ik twee goede apparaten aanschaffen maar daarvoor ontbreekt helaas de financiële draagkracht.

De reden om me in de materie te gaan verdiepen, is die overheelijke expresso die ik onlangs in een goed restaurant kreeg voorgeschotel. Kwaliteit van het brouwsel moet dus een belangrijk, zo niet het belangrijkste selectiecriterium zijn. Indien je de niet-volautomaat bezitters moet geloven, is zoiets alleen haalbaar met een halfautomaat of volledig handmatig bediend apparaat.

Als ik probeert vast te stellen wat de belangrijkste criteria zijn voor het zetten van een goede espresso dan zijn dat er volgens mij 4:
  • Kwaliteit van de koffie.
  • Liefde voor het ambacht.
  • Kennis, ervaring, tijd en aandacht die nodig is voor het zetten van een goede espresso.
  • Kwaliteit van het apparaat en de mate van onderhoud.
Dat je koffie van goede kwaliteit moet gebruiken, spreekt voor zich. Een bekend spreekwoord is immers: "Garbage in, garbage out". Daarin is echter geen verschil tussen volautomaten en niet-volautomaten. Ik ga er van uit dat de voorwaarden die je aan koffie stelt voor gebruik met een halfautomaat of handapparaat, één op één opgaan voor gebruik met een volautomaat.

Voor wat betreft de liefde sluit ik me aan bij de reactie van rbenus:
In de proefbare liefde, ziel en andere zaligheid geloof ik ook niet zo. Al geeft het jezelf natuurlijk wel een beter gevoel als je zelfgemaakte espresso goed gelukt is.
Als het gaat om de kennis, ervaring, tijd en aandacht die nodig is dan denk ik dat er onderscheid te maken is tussen kennis en ervaring enerzijds en tijd en aandacht anderzijds. Ik heb namelijk het flauwe vermoeden dat je met voldoende kennis en ervaring ook een heel goede espresso uit een volautomaat kunt halen. Je zult er dus wat tijd voor moeten nemen om die kennis op te doen en proefondervindelijk vast te stellen wat de juiste factoren zijn om met je eigen apparaat die goeie espresso te produceren. Ook daarin onderscheidt de volautomaat zich dus niet van de niet-volautomaat. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de volautomaat over voldoende mogelijkheden beschikt om het bereidingsproces naar je hand te zetten. Heb je de “hindernis” van het opdoen van kennis en ervaring eenmaal genomen dan komen de voordelen van de volautomaat om de hoek kijken: tijd en aandacht. Je kunt dan immers, na een goeie instelling van het apparaat die past bij jouw persoonlijk smaak, met de spreekwoordelijke "druk op de knop" een lekkere espresso of variant daarop produceren. Ik denk ook dat oxxo met zijn reactie de spijker op z'n kop slaat:
Je zou zeggen, bij een volautomaat:
- resultaten zijn beter reproduceerbaar. Voordeel automatisering.
- sensoren maken een nauwkeurige bewaking van het proces mogelijk
- schaalvergroting maken dure technieken betaalbaarder.
Rest het criterium kwaliteit en, omdat kwaliteit relatief is als je niet goed voor je spulletjes zorgt, de mate van onderhoud. Dat geldt niet alleen voor volautomaten en je leest op veel plaatsen dat een slecht onderhouden en niet regelmatig gereinigd apparaat, onsmakelijke drankjes produceert. Al lezende krijg ik echter ook de indruk dat volautomaten nogal gevoelig zijn voor storingen en dat die niet alleen te wijten zijn aan slecht onderhoud. Met name de Jura kom er daarbij niet echt positief vanaf.

Mijn grote vraag is nu of er kwalitatief hoogwaardige volautomaten zijn die een goede, met halfautomaat of handapparaat vergelijkbare espresso kunnen produceren, mits je bereid bent er mee om te leren gaan en het apparaat goed onderhoudt. Als die apparaten bestaan, waar moet je dan vooral op letten? Met andere woorden: wat zijn de criteria waaraan zo'n apparaat aan moet voldoen? Van welk merken is bekend dat ze goede volautomaten maken?

Ik begrijp dat het ook belangrijk is wat je persoonlijke eisen en wensen zijn. Voor mij zijn dat:
  • Geschikt voor dagelijks gebruik. Ik werk weliswaar alleen maar drink de hele dag door (te) veel koffie en heb af en toe de incidentele bezoeker waar ik koffie voor zet.
  • Met zo weinig mogelijk handelingen zowel een goed espresso als een overheerlijke cappuccino of macchiato kunnen maken. Ik ga er maar van uit dat ik met zo'n machine ook een prima bak reguliere koffie kan zetten.
  • Goede kwaliteit. Ik heb geen zin om regelmatig met storingen naar de fabrikant te moeten sjouwen.
  • Zelf goed onderhoudbaar. Ik krijg de indruk dat de fabrikanten en service-organisaties een aardig eurootje verdienen met het regelmatig onderhouden van dit soort apparaten. Dat is ze gegeund maar als ik het aantal servicebeurten kan beperken door het apparaat zelf goed te onderhouden dan is dat het eerst verdiend.
  • Passend binnen een budget van rond de € 2.000,= (give or take).
WMF 1000 Pro - Compak K10

Re: Een volautmaat, maar welke dan?

2
Als je echt de kwaliteit wil van een halfautomaat in een volautomaat is er eigenlijk maar een machine die dat goed kan en dat is de Quickmill 5000 serie. Het grote verschil met alle andere volautomaten is dat deze een verwarmde metalen zetgroep i.p.v. een plastic zetgroep heeft zoals Jura/Saeco/Delonghi/Nivona/Bosch/Krups/Siemens) Een metalen zetgroep geeft door de betere temperatuurbeheersing een betere espresso. Kost nieuw rond de 1700 maar deze webshop http://www.italiekoffie.nl/italiekoffie ... .asp?id=74" onclick="window.open(this.href);return false; heeft een demo model voor ongeveer de helft van de prijs. De firma Evermes http://www.evermes.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; (werkt alleen met internetexplorer) leveren deze machine ook onder de merknaam Messoni (zelfde machine).
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

3
Dank je voor de reactie.

Ik had nog niet eerdere naar Quickmill gekeken en het aanbod van Italië Koffie is heel verleidelijk. Ik kan echter niet beoordelen wat je met een gebruikte machine in huis haalt en welke ellende je wellicht over je afroept. Gezien de overwegend negatieve reacties op het gebruik van volautomaten, vind ik het griezelig dat risico te nemen. Ook wil ik me eerst nog even iets beter oriënteren om tot een goede vergelijking te komen en meer weet over de voor- en nadelen van verschillende apparaten van diverse fabrikanten.

Is je advies gebaseerd op persoonlijke ervaring en heb je ook ervaring met andere apparaten?

4
Als jouw Duits een beetje redelijk is, dan zou je eens kunnen kijken op de volgende site: http://www.kaffeevollautomaten.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel info en gebruikerservaringen zijn op deze site te vinden. Ik ken zelf een aantal mensen met een Nivona (met makkelijk uitneembare zetgroep) die erg tevreden zijn. Beter dan een dure Jura, die moeilijk te reinigen zijn, maar wel uit dezelfde fabriek.

Ik heb zelf een Delonghi (in een Atag inbouwapparaat --> de Atag CaféMax, zie http://www.atag.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) en ben er erg tevreden over. Zelf goed te onderhouden (uitneembare zetgroep) en te ontkalken (geen dure tabletten zoals bij Jura) en goede maalmolen.

Voordeel van Quickmill is zeker dat het geen plastic zetgroep is. Voordeel van de Nivona is de (voor volautomaten) goede molen die erin zit.

6
Als het me lukt verschillende machines inderdaad grondig uit te proberen dan zal ik zeker mijn bevindingen op het forum zetten. Nu eerst een dealer zien te vinden die over een flink assortiment demonstrabele machines beschikt en het geen probleem vind dat ik ze allemaal aan dat grondige onderzoek onderwerp :)

7
PJ ik zag je in een ander topic vragen naar de ideale zettemperatuur. Sebastiaan zei toen dat deze mede afhankelijk is van de machine, namelijk kan deze de warmte vasthouden. Plastic kan dit niet zo goed en juist daarom raadde ik je aan de Quickmill te proberen daar deze een verwarmde metalen zetgroep heeft. Die zorgt dus voor meer temperatuurstabiliteit wat uiteindelijk in je kopje terug te vinden is.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2

8
De kogel is door de kerk. Het is een WMF 1000pro geworden. Alhoewel oxxo had gevraagd mijn ervaringen onder Volautomatische espresso/cappuccino ja of nee? te plaatsen, lijkt he me bij nader inzien beter de toelichting op mijn keuze hier te plaatsen. Voor mij was de vraag immers niet of het al dan niet een volautomaat zou worden maar welke. Ik zal echter een verwijzing naar dit topic als reactie onder het andere topic plaatsen.

Uiteindelijk ben ik niet zo ver gegaan dat ik zo veel mogelijk machines heb uitgeprobeerd. Dat is niet alleen vrijwel ondoenlijk en voor mij te tijdrovend maar ik was er ook al snel uit dat de keuze voor mij zou gaan tussen de Jura Z5 en de WMF 1000pro. Andere fabrikanten maken ongetwijfeld prima machines en wellicht zijn er specifieke aspecten waarin sommige andere machines die in mijn voorselectie overtreffen. Over het algemeen kwamen deze twee machines echter het meest in de buurt van de voor mij ideale volautomaat.

Ik heb mijn licht opgestoken bij meerdere wederverkopers van WMF en Jura. Uiteindelijk zijn de voor mij belangrijkste redenen om voor de WMF 1000pro te kiezen de volgende:
  • WMF maakte tot voor kort alleen koffieautomaten voor professioneel gebruik in de horeca. Blijkbaar is dezelfde technologie toegepast in de cousumentenautomaten, hetgeen doet vermoeden dat de apparatuur een lange levensduur beschoren is. Zo is de WMF bijvoorbeeld uitgerust met een kwalitatief zeer hoogwaardige maaleenheid.
  • De garantietermijn voor de WMF is 2 jaar. Voor de Jura Z5 is die termijn hetzelfde voor particuliere consumenten maar blijkbaar niet voor zakelijk gebruikers. Dan geldt namelijk slechts een garantietermijn van 1 jaar.
  • De zetgroep van de WMF is uitneembaar en kan dus door mijzelf worden gereinigd. Dat is bij de Jura niet het geval. Alhoewel het misschien verstandig is om ook de WMF van tijd tot tijd een professionele servicebeurt te laten geven, is dat bij de Jura onontkoombaar. Doe je het niet dan gaat het apparaat onherroepelijk mankementen vertonen. Een eventueel prijsverschil in het nadeel van de WMF wordt dus in enkele jaren gecompenseerd door het uitsparen van onderhoudsbeurten buitenshuis. Voor beide apparaten geldt overigens dat de garantie vervalt als je niet voor het benodigde onderhoud zorgt. Beide apparaten geven aan wanneer er onderhoud moet worden gepleegd. Als stok achter de deur weigert de WMF op een gegeven moment nog langer dranken te bereiden als noodzakelijk onderhoud achterwege blijft.
  • Met de WMF 1000pro is het mogelijk om van de beschikbare koffiedranken (espresso, cappuccino, macchiato, en café crème) gelijktijdig twee kopjes te bereiden. Enige uitzondering hierop is de ristretto waarvan slechts 1 kopje tegelijk kan worden gezet.
  • Behalve dat de WMF over een verwarmd plateau voor kopjes beschikt, is het apparaat ook uitgerust met een zogenaamde Steam Jet waarmee kopjes echt kunnen worden voorverwarmd. De Jura beschikt over geen van beiden.
  • Met de WMF 1000pro is het mogelijk de maalgraad zo optimaal mogelijk af te stemmen op de gebruikte koffiesoort.
  • Voor het overige zijn met de WMF vrijwel alle van belang zijnde factoren die van invloed zijn op een zo perfect mogelijk resultaat, zoals temperatuur, hoeveelheid koffie, hoeveelheid water, hoeveelheid melk(schuim) e.d., nauwkeurig af te stemmen per individuele koffiespecialiteit.
Voor zover ik heb kunnen vaststellen, zijn de enige twee factoren die op de WMF niet kunnen worden ingesteld, de pompdruk en de druk waarmee de gemalen koffie wordt “aangestampt”. Ik ken geen volautomaten waarmee dat wel kan en wellicht dat hierin de belangrijkste reden schuilt dat met een volautomaat nooit het ultieme resultaat kan worden bereikt dat met een pistonmachine wel haalbaar is.

Als laatste wil ik de personen bedanken die hebben gereageerd op dit topic. Met name marmhz voor zijn initiële advies over de Quickmill 5000 en nathalia voor haar bevestiging daarvan. Alhoewel ik het voordeel van een metalen zetgroep in plaats van een van kunststof variant inzie en de WMF daar (helaas) niet mee is uitgerust, is een combinatie van andere factoren voor mij reden geweest om toch voor de WMF te kiezen. Een belangrijke factor is echter niet in de laatste plaats de mogelijkheid van de WMF om de temperatuur tot maximaal 95˚C nauwkeurig in te kunnen stellen.

9
Gefeliciteerd met je aankoop! Ook zeker geen slechte keuze denk ik zo. In ieder geval een merk met ervaring in de professionele volautomaten branche en dat zou toch iets over de kwaliteit moeten zeggen. Ook ik zie inderdaad grote voordelen in de zin van dat je de temperatuur kan instellen en zelf het onderhoud kan doen. Strak design ook, zeker zo mooi als de Z5 en mooier dan de Quickmill. Wel stevig prijskaartje wat aan zo'n machine hangt. Hoe is de koffie?
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2

10
Begrijpelijk dat je hier een reply zet.
Ik ken WMF goed en ook de voorgangers ervan. Wist je dat de WMF/Schearer (is 1 basisconcept) vroeger was uitgevoerd met een metalen ´zetgroep´? Later is met hiervan afgestapt omdat met een kunststof groep een betere koffiekwaliteit haalbaar was. Een 1000 pro is overigens wel een beer van een machine, bedoelt voor meer dan 20 kopjes per dag. Boven de 30 is ie echt in z´n element...
Maar gebruik je ´m intensief dan weet ik dat je erg tevreden zult zijn.
Vooral de langzaam draaiende molen is topkwaliteit, en niet te vergelijken met andere merken.
Hierdoor blijven de aroma´s van de koffie gespaard, net als in een Mazzer of Macap molen.
Verder is de machine (eenmaal goed ingesteld) zeer snel.

Natuurlijk had ik ´WMF´ bij je oproep willen zetten, maar dat zou niet erg objectief zijn. Ik heb er zelf een in de zaak staan.
Er gaat niets boven morgen.