Re: Ponte Vecchio Lusso

21
Spironski schreef:Beetje off topic, maar goed.
Tamper heb ik laten maken bij de tamperfabriek. Voor slechts 25 euro exact op maat met een mooi houten handvat.
Dat is nu dus €30 geworden, en opsturen kost €6,75. De voet is van aluminium, zal dus een redelijk licht tamper zijn?

Hoe dan ook: je kan voor een redelijk bedrag een passende tamper voor je Ponte Vecchio laten maken.
Normale prijs voor e61 was bij hem 30 euro. Gezien de kleine maat (en dus minimale hoeveelheid aluminium) van de PV was het bij mij 25 euro plus 6,75 verzenden. Maar goed, die prijzen zullen wellicht veranderen.

Is inderdaad een wat lichtere tamper, maar werkt uitstekend. Handvat is mooi bol en houdt lekker vast. De tampers op internet moesten van ver komen en begonnen allemaal ruim boven de 50 euro. Dat is het lastige met de PV, de maat is niet echt regulier.

Zou graag bijv. VST bakjes willen testen in de PV, echter zijn die er gewoonweg niet in die maat. En ze zullen ook niet komen ben ik bang, gezien de kleine markt.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

22
Ik heb een PV export en een Pavoni europiccola prof...met beiden kun je hele mooie shots maken...maar de PV is veel makkelijker in de omgang...minder gevoelig voor afwijkingen in dosering, fijnheid en distributie...en veel stabieler wat temperatuur betreft...de Pavoni moet je echt binnen 10 minuten gebruiken na aanzetten en na twee shotjes moet je de groep koelen...bovendien moet alles kloppen wat maling, dosering en distrubutie betreft...de PV is veel meer idiot proof terwijl je toch eindeloos kan experimenteren! de PV kun je rustig een uur of langer aan laten staan en dan is de groep nog niet boven de 75 graden uit gekomen; de pavoni is na een enkel shot al op 90 graden! als je je al druk maakt om de temperatuur bij de PV dan is het eerder dat hij te koud is dan te heet...bij de pavoni is het race tegen de klok voor de boel te heet is...maar nogmaals als je rekening houdt met de eigenschappen van de pavoni is het een erg leuk ding dat heel goede shots maakt...

de vario heb ik gehad en met de eureka heb ik veel gespeeld...de eureka past optisch heel goed bij de PV en steekt mooi in elkaar...enig nadeel is dat hij toch behoorlijk klontert...bij de PV niet zo problematisch maar bij de Pavoni moet je toch wel met de WDT aan de gang...de vario geeft een uitstekend maalsel en is ergonomisch doordacht...wel lees en hoor je regelmatig over kleine en meer serieuze problemen: de aandrijfriem is kwetsbaar en wil nog wel eens kapot gaan bij te veel weerstand...de maalgraad is niet zo stabiel...bij switchen tussen filter en espresso maling duurt het weer een tijd voor het maalsel weer klopt...het bonenreservoir draait los...weet niet in hoeverre deze problemen bij de laatste update zijn aangepakt...hoe dan ook de eureka is veel meer bullet proof, maar de vario produceert een iets mooier maalsel...

prima males voor niet te veel geld zijn overigens ook de bezzera BB005 en de macap M2...op TB heb ik vergelijkende testen gedaan met de eureka, vario en bezzera en met de eureka, bezzera en macap...dus kijk daar eens!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

24
R&B schreef:Oke, bedankt voor de reacties!
Kzal idd ook ff op TB kijken.
:)
Ik baal zo van die SMoeS afkortingen,
gaarne gewoon Nederlands, dat houd het een stuk begrijpelijker ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

26
de PV kun je rustig een uur of langer aan laten staan en dan is de groep nog niet boven de 75 graden uit gekomen; de pavoni is na een enkel shot al op 90 graden!
Bas, hoe heb jij die temperatuur gemeten? Ikzelf kan redelijk goed 6 espressi zetten met de Gaggia (Pavoni Prof.) door de kop te koelen met een natte lap. Maar ik heb dan natuurlijk geen idee welke temperatuur de kop heeft, dat zou zomaar 10C kunnen variëren. En dat is vanzelfsprekend niet erg "verantwoord".
Zo bezien valt het me dan nog mee hoe die koffie smaakt.

Maar als daar een "dingetje" voor is zou ik graag weten wat het is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
Temperatuurstrip...
Zet eerste koffie bij 70 graden, na t shot is de groep al 80+ graden, met een kou de PF kan ik snel n tweede maken, voor de derde moet ik inderdaad de groep serieus koelen van die is dan 90+ graden en dus geen heat sink meer...
Met PF koud afspoelen en tussendoor uitzetten is 3 shotjes evt haalbaar, maar blijft kwestie van tijd...de PV wordt niet te heet...
Heb inmiddels trouwens de 3rd shot van OE, wat elegante dan de natte doek...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs