Dank voor alle reacties!
Thomaserati schreef:
Ook dat is weer persoonlijk. Een van mijn favoriete bonen is de 1878 van blanche dael. Deze valt denk ik toch wel in de categorie donkere chocolade smaken. Op de pv komt deze er heerlijk uit. Veel lekkerder en gebalanceerder als uit de domobar junior. Daarin werd hij wat 'hard'.
Ik heb geen moment spijt van de overstap van toch niet de minste e61 machine (vbm domobar junior) naar de Lusso. Qua espressosmaak ben ik er vind ik op vooruitgegaan. Ook de charme en controle van een hendel spreekt mij aan.
Is de espresso in jouw ervaring ook minder helder, zoals op de Amerikaanse fora wordt geschreven?
Hoe bevalt de 48mm portafilter, en hoe ben je bv. aan een tamper daarvoor gekomen? Laten draaien?
Als je geen winkel kan vinden in nl en je bent een keer in de buurt van wieringerwaard ben je altijd welkom. Neem je een pondje van je favoriete bonen mee (denk ik de enige manier om te vergelijken) en stel ik mijn pv lusso en malhkonig wel even ter beschikking. Zelf doen en proeven is uiteindelijk de enige manier om je te overtuigen (of niet).
Dank voor je aanbod, ik zou even moeten kijken want het is helaas niet in de buurt (en niet zo goed bereikbaar met het OV zo te zien

).
Thomaserati schreef:
Hou er overigens wel rekening mee dat onderdelen voor de pv slecht(er) verkrijgbaar zijn en vaak uit het buitenland (dus hoge verzendkosten) vandaan moeten komen...
Heb ik inderdaad ook al naar gekeken. Aan de andere kant: welke onderdelen? Zoveel zit er uberhaupt niet in zo'n Lusso
Spironski schreef:Houd er ook rekening mee dat de US West Coast voorkeur lijkt uit te gaan naar heldere, fruitige, lichtgebrande smaken hè? Ik heb het idee dat we hier toch iets meer de Italiaanse stijl aanhangen
Mijn voorkeur wisselt een beetje. Soms heb ik een periode dat ik wat meer van de donkere, chocoladetonen houd, maar na een tijdje vind ik dat dan weer saai / bekend worden en wil ik weer eens wat meer fruit. Lekker onhandig dus
cremalover schreef:
Heb het al herhaaldelijk gezegd dat ik het niet eens ben met het cijfer dat HB geeft wat betreft exceptional espresso.
Toevallig vanmorgen nog een shot getrokken met mijn oude Export die Bas nu heeft en ik vind de espresso van zeer hoge kwaliteit.
Maar zoals bij alles is smaak persoonlijk .
JE ZULT HET ZELF MOETEN PROBEREN!

Haha ja, maar dat is helaas niet zo makkelijk hier. Hoewel, een retourtje Italië is nog altijd verder dan Wieringerwaard.
Ik heb drie Pontes gehad.Telkens als ik er een verkocht mistte ik die typische espresso weer en heb ik een nieuwe gekocht.Met mijn Strega ben ik daar trouwens nu niet bang meer voor.
Hehe ja, die Strega is natuurlijk ook erg mooi. Maar wel 2x zo duur (grofweg), helaas.