Maalschijven reinigen

1
Heeft iemand wel eens dittinggebruikt. Het zakje zat bij een nieuwe Malkonig K 30 die op het werk staat.

Het is echt raar spul. 30 Gr. in de maler droppen en er door malen daarna 70 Gr. bonen er door en klaar. Op de site staat dat je het iedere maand moet doen (zou ik ook zeggen als fabrikant).

Ben benieuwd naar jullie reacties

Piet

Re: Maalschijven reinigen

2
Er staat zelfs dat het wekelijks wordt aangeraden... Pfoeh.

Ik vraag me eigenlijk af wát er precies schoongemaakt moet worden. Die maalschijven? Wat is daarvan precies het nut? Als ze 'vies' zijn (lees: er zit wat oude koffie op), malen ze toch even goed als wanneer ze schoon zijn? Of begrijp ik dat verkeerd?

Ook heb ik wel eens gehoord dat rijst malen even goed werkt, maar een stuk goedkoper is.

4
Je zou in elk geval niet zomaar rijst moeten gebruiken, maar toverrijst. Dat bestaat uit gekookt rijstemeel dat in de vorm van korreltjes wordt geperst. Veel zachter en poreuzer dus.

Elke keer als ik mijn maler open schroef zien de schijven er nog schoon en blinkend uit, ook bijna geen aangekoekte koffie resten. Kan komen door de grote kracht en snelheid waarmee Major de boontjes maalt, maar ik zie nog geen noodzaak voor Grindz.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Die pilletjes zijn onzin, als je het gaat gebruiken blijft er altijd wel wat achter, en ik neem aan dat je het niet wil drinken.
Ik werk al 11 jaar als td in espresso machines en molens maar dit is echt onzin.
Niet doen, gewoon open draaien en met een borstel schoonmaken.

6
Spironski schreef:Je zou in elk geval niet zomaar rijst moeten gebruiken, maar toverrijst. Dat bestaat uit gekookt rijstemeel dat in de vorm van korreltjes wordt geperst. Veel zachter en poreuzer dus.
Ik las op Home-Barista:
another_jim schreef: Some people for some bizarre reason think regular rice is too hard (they need a tougher grinder). Use the cheapest rice you can find. You'll also need to grind about 1/2 pound of coffee to clear out the powder from the rice. This is why Grindz, which requires no post cleaning cleaning, has found favor.

7
Tja, wie ben ik om Jim Schulman tegen te spreken? Toch volg ik hem niet.

Ik kan me voorstellen dat ze in de VS voornamelijk witte-, reeds behandelde rijst gebruiken. Ik vind gewone, niet-voorgekookte (zilvervliesrijst) behoorlijk hard, in elk geval een stuk harder dan koffieboontjes. Waarom zou ik mijn maalschijven daaraan blootstellen? Bovendien zal behandelde-, of toverrijst veel poreuzer zijn, en dus meer oliën opnemen.

En als hij dan zegt dat je Grindz helemaal niet hoeft weg te spoelen...?

Ik heb tot nu toe nog geen reden gezien om mijn Major met middelen schoon te maken. Komt wellicht ook omdat ik eigenlijk nooit olie-boontjes gebruik. Als je voortdurend van die zwart geblakerde ouwe meuk gebruikt zal het een ander verhaal zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ik neem altijd groene erwten, die maal ik dan even fijn en kunnen ze daarna gewoon gebruikt worden voor de erwtensoep en als we bruine bonensoep willen eten doen we natuurlijk bruine bonen, deze zijn dan een stuk sneller gaar en lekkere soep als resultaat, hmmmm. :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
Klopt, aardappelpuree schijnt ook goed te willen! Wel even de aardappels klein snijden...

10
@3aan schreef:Ik neem altijd groene erwten, die maal ik dan even fijn en kunnen ze daarna gewoon gebruikt worden voor de erwtensoep en als we bruine bonensoep willen eten doen we natuurlijk bruine bonen, deze zijn dan een stuk sneller gaar en lekkere soep als resultaat, hmmmm. :mrgreen:
Hahahaha, Adriaan in de bocht. Ik geloof er geen boon van :mrgreen:
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.