Re: Elektra Microcasa a Leva, ongewild restauratieproject

11
SteefM schreef:
Joep schreef:Het is inderdaad bij het transport gebeurd. Ik heb hem via 2dehands.be gekocht, betaald met bankoverschrijving. UPS, de verkoper werkt daar.
Die vervormingen en verbuigingen misschien, maar die oxidatie had je ook moeten weten en dat kan je moeilijk aan de UPS wijten. Dat is gewoon slordig van de verkoper zelf.

Weet je al wat je hiermee gaat doen? Verkoper aanspreken, of de transporteur ofzo? Sterkte/succes in ieder geval!
Dat zal wel/niet gaan, belangenverstrengeling?
De verkoper werkt bij de transporteur als ik het goed gelezen heb ;)

Dan had toch minstens de Verkoper BETER MOETEN WETEN !! :evil:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

12
@3aan schreef: Dat zal wel/niet gaan, belangenverstrengeling?
De verkoper werkt bij de transporteur als ik het goed gelezen heb ;)
Het probleem is dat het een particuliere verkoop is. Ik weet niet hoe de regelgeving zit daaromtrent.

Bij winkels is het in ieder geval zo dat de verzender klant is van de transporteur. Mocht er dus iets fout gaan, moet je de verzender (winkel) aanspreken. Juridisch gezien heb je als ontvanger niets met de transporteur te maken. Winkels mogen dan ook niet naar de transporteur wijzen, dat moeten ze onderling oplossen.
Dan had toch minstens de Verkoper BETER MOETEN WETEN !! :evil:
Dat sowieso!

13
Ik had ook verwacht/gehoopt dat hij wist hoe enorm vaak er schade is bij transport en hem héél goed zou inpakken. Maar een plak piepschuim onderop, 2 laagjes bubbelplastic om de machine en losse onderdelen (portafilter, koepel, kannetje, hefboomhandvat) en voor de rest pinda's is natuurlijk niet genoeg voor een machine van meer dan 10 kg...

Ik heb hem gevraagd of er verzekering was.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

14
Leuke 'rant' van orphan espresso:
http://www.orphanespresso.com/PACKING-Y ... 550-1.html
Ik vrees dat ze gelijk hebben.

Please keep in mind - shipping companies do not like to pay claims.  We've shipped hundreds of machines over the years, and have found that getting the shipping companies to understand that a vintage machine doesn't HAVE the original packaging, that they are expensive (far more costly than the Mr. Coffee that they think should be the replacement value), that you can't just go pick one up off the shelf at your local department store, is nearly impossible.   Even with insurance for full replacement value (a Cremina at full replacement value - $3,000.00
EU €2,457.86), and well packed, they will NOT pay the claim.  They will take your money to insure, but they will not pay it out.  When you pay them to insure, you are insuring them against YOUR CLAIM - NOT you against their damage!  So, PACK WELL - the very BEST insurance is good packing!
www.trukaffe.com

15
Joep schreef:Ik had ook verwacht/gehoopt dat hij wist hoe enorm vaak er schade is bij transport en hem héél goed zou inpakken. Maar een plak piepschuim onderop, 2 laagjes bubbelplastic om de machine en losse onderdelen (portafilter, koepel, kannetje, hefboomhandvat) en voor de rest pinda's is natuurlijk niet genoeg voor een machine van meer dan 10 kg...

Ik heb hem gevraagd of er verzekering was.
Nou ja, het zou natuurlijk genoeg moeten zijn als ze tenminste normaal met de pakketjes om zouden gaan (10 kg is voor hen niets). Maar als je er letterlijk mee gaat smijten..... tja, dan moet je inderdaad dubbel verpakken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Kreeg net deze mail:

"ik denk niet dat er een verzekering opzit. Ik kan er wel achter horen. Indien dit niet is heb ik je wel gezegd; als er iets aankomt door de transport ben ik er niet aansprakelijk voor."

Kon me dat niet herinneren, maar heb het even teruggezocht (20 mails heen en weer), en hij heeft dat inderdaad gezegd. (Heel fijn dat hij dat van tevoren gezegd heeft, maar dan kun je hem net zo goed los in de doos gooien en zeggen dat je van tevoren duidelijk gezegd hebt niet verantwoordelijk te zijn.)

Maar hij heeft het van tevoren gezegd.
Ik heb daarop toen geantwoord dat ik bereid was 5 of 10 euro extra te betalen zodat hij inpakmateriaal kon kopen (voor 8 euro koop je bij de gamma 20 meter x 50 cm noppenfolie.), immers:

"5 a 10 euro extra om zeker te zijn dat hij veilig overkomt is me dat wel waard."

Zijn antwoord daarop was :
"Hey, voor 25€ zal ik hem goed inpakken en opsturen."

De machine was dus verpakt met 1 a twee laagjes noppenfolie om de machine, doos opgevuld met pinda's (voor een machine van 10 kg..) en piepschuim op de bodem (maar een vervoerder kent geen 'bodem', die gooien hem net in de bus hoe het uitkomt. )
Laatst gewijzigd door Joep op ma 28 mei 2012, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

17
Lijkt mij vrij duidelijk. De verpakking was ondeugdelijk. Voor 25 euro mag je meer verwachten. Zeker voor iemand die nota bene bij dhl werkt. Die zou beter moeten weten. Een stukje piepschuim op de bodem is niet voldoende, rondom had dat gemoeten. Zeker omdat zij inderdaad geen onderkant en boven kant kennen. Elke kant van de doos kan hij op staan. Zo te zien is dat ook gebeurd. Of in de bus van de stapel gevallen.

Ik denk dat je het moet gooien op zijn belofte het voor 25 euro goed in te pakken. Dat is gewoonweg niet gebeurd.

DHL verzekering had ook niet geholpen overigens. Dit is een van de uitsluitingen en die lijkt mij hier van toepassing;
Verlies, schade of kosten veroorzaakt door insufficiëntie of ongeschiktheid van de verpakking en de voorbereiding van de zending
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

18
De 25 euro was voor het verzenden van België naar Nederland. Maar de man werkte bij UPS, en er staat Employee Discount BE op het verzendetiket op de doos. Geen idee wat hij betaald heeft. Maar als ik zeg bereid te zijn 5 a 10 euro te betalen voor verpakkingsmateriaal en hij hem vervolgens inpakt met 2 laagjes bubbelplastic, een stuk piepschuim en pinda's om het op te vullen, kun je mijns inziens het niet afdoen met 'ik heb gezegd niet verantwoordelijk te zijn'.

Hij gaat contact opnemen met UPS om te kijken voor verzekering...

19
Joep schreef: Hij gaat contact opnemen met UPS om te kijken voor verzekering...
Die gaan het dan waarschijlijk gooien op eerder genoemde uitsluiting. Ik hoop echter dat ze wat coulanter zullen zijn omdat deze man er werkt. Had de verzekering overigens niet vooraf afgesloten moeten worden? Een afgebrand huis of gestolen auto is ook vrij lastig achteraf te verzekeren.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

20
Zie ook;

Als uw zending niet is aangekomen, dan is het belangrijk dat u zo spoedig mogelijk contact opneemt met onze klantenservice. Geef daarbij een nauwkeurige beschrijving van de goederen en de verpakking. Op onze centra voor gevonden zendingen worden onjuist geadresseerde zendingen en uit de verpakking geraakte voorwerpen bewaard. Het is mogelijk dat uw zending in een dergelijk centrum wordt teruggevonden. Zo niet, dan wordt u verzocht dit te melden bij onze klantenservice.
Houd er rekening mee dat schade aan vervoerde goederen vaak het resultaat is van inadequate verpakking.