Al eerder aangegeven dat je met een Bezzera Strega een goede upgrade / investering doet tegen een zeer redelijke prijs. Je budget is hoog en dat biedt de nodige mogelijkheden: Rocket R58, Izzo Alex, Quickmill Vetrano, Cimbali junior en de Pavoni Pub (aanschaf tussen de 2000 en 3000 euro). Met de G3 en de Speedstar ga je daar dik overheen.
ESW (http://www.specialtycoffee.nl/shop/cate ... -marzocco/) levert zowel de G3 als de Speedstar en heeft in de persoon van Henk Langkemper veel kennis en passie voor koffie in huis.
Henk heeft een erg mooie collectie vintage machines. Wellicht is een een (gereviseerde) Faema E61 ook een optie.
Tenslotte: ik vind het prima dat jij de discussie machine en molen uit elkaar wilt houden, zonder goede molen én verse koffiebonen ga je nooit en te nimmer een "godshot" produceren (al staat er een KvdW, La Marzocco of Slayer te pronken op je aanrechtblad).
Re: Wat te kopen na een ECM Cellini
22Gezien de vele lovende verhalen heb ik de Strega ook op mijn lijstje gezet.
@Wannistopeles: De speedster valt buiten budget, de gs/3 valt binnen budget. Ik ben op dit moment nog niet klaar om tot een aanschaf over te gaan, maar mocht ik serieus richting een koop gaan dan zal ik eens contact opnemen met ESW om daar te gaan kijken. Dit keer ga ik echter even niet haasten en het zou zomaar nog een paar maanden of een half jaar kunnen duren tot er een aanschaf komt.
Over de maler hoef je je geen zorgen te maken, ik weet dat die belangrijk is en dat ga ik niet vergeten. De bonen bij mij in huis zijn nooit ouder dan twee weken.
@Wannistopeles: De speedster valt buiten budget, de gs/3 valt binnen budget. Ik ben op dit moment nog niet klaar om tot een aanschaf over te gaan, maar mocht ik serieus richting een koop gaan dan zal ik eens contact opnemen met ESW om daar te gaan kijken. Dit keer ga ik echter even niet haasten en het zou zomaar nog een paar maanden of een half jaar kunnen duren tot er een aanschaf komt.
Over de maler hoef je je geen zorgen te maken, ik weet dat die belangrijk is en dat ga ik niet vergeten. De bonen bij mij in huis zijn nooit ouder dan twee weken.
23Ik probeer vooral goed voor ogen te krijgen wat je in gedachte hebt bij je upgrade. Qua smaak moet je namelijk niet enorm veel verwachten denk ik. Je kan in feite twee kanten op volgens mij zoals ik eerder zei: óf met de druk gaan spelen, óf met de temperatuur. Beide zullen de smaak wel kunnen fine-tunen, en als dat is wat je zoekt dan moet je die upgrade vooral doen. Maar ik zou niet verwachten dat de smaak echt enorm gaat veranderen.activ schreef: Ik ga ZEKER niet alleen een molen kopen en wil nog steeds serieuze reacties over een grote upgrade. De topic is totaal ontspoord maar mijn vraag is in essentie nog het zelfde, alleen is het zo dat als een grote upgrade gewoon niet kan of niet bestaat het ook zo zou kunnen zijn dat ik een stap zijwaarts ga doen.
Ik heb eerder het idee dat men mij probeert te overtuigen dat ik niet moet willen upgraden en anders dan maar een maler moet kopen.
Meestal komt het idee dat je een upgrade wilt voort uit een gemis bij je huidige apparatuur. Mis je iets?
Dat zou misschien wel het geval zijn als je een andere molen koopt (ik weet zo snel even niet welke je nu hebt?), dus die suggestie is lang niet slecht.
24ik zou voor een Rocket R58 of Strega gaan. Ik denk dat je met de Strega het meeste smaak verschil zult hebben.

25Ik heb even nagedacht en ideaal gezien zou ik graag met druk én temperatuur gaan spelen, maar voor zover mij bekend is er niets betaalbaars op de markt dat beide kan. Als dan echt maar één van beide kan neig ik naar temperatuur, deels omdat dit dan te combineren is met volumetrische dosering. De volumetrische dosering lijkt mij vooral handig voor cappuccino, in een groot kopje weet ik op het oog nooit echt helemaal hoe veel koffie er in moet (en dat scheelt enorm voor de smaak). Dat is dus een luxe ding want je kunt ook gewoon de koffie eerst in een maatglas doen maar het lijkt mij handig.
Ik heb een Mahlkönig Vario, en de kans is zeker aanwezig dat ik die ook upgrade maar het lijkt mij verwarrend om dat in één topic door elkaar te laten lopen. Ik zal hier binnenkort een nieuw topic voor openen.
Ik heb een Mahlkönig Vario, en de kans is zeker aanwezig dat ik die ook upgrade maar het lijkt mij verwarrend om dat in één topic door elkaar te laten lopen. Ik zal hier binnenkort een nieuw topic voor openen.
26Gelijk maar even een topic geopend om over een eventuele maler upgrade te bomen, maar nogmaals: Ik doe het dit keer rustig aan en ga niet weer binnen twee weken een hele set kopen (Of überhaupt iets).
27Je moet dan kijken nar de machines met een paddle. Hier met een G3 maar kan ook met een slayer
28Ja, dat dacht ik dus ook maar de paddle van de gs/3 doet preinfusion en is niet bruikbaar voor pressure profiling (is daar ook niet voor bedoeld). Je schijnt wel een beetje met de druk te kunnen rommelen maar eigenlijk is het de paddle naar het midden voor pre-infusion en dan helemaal naar links voor volle pomp druk. Je kunt dus niet een kwart doen voor 2 bar ofzo. Dat hebben ze wel bij La Marzocco maar nog niet op de gs/3.