Vermogen, conisch, keramisch, diameter, toeren, bomen en bos

1
Forumleden,

Al veel gelezen op jullie forum en veel apparaten vergeleken zien worden maar ik mis de achtergronden. Ik heb een Vibiemme apparaat en maal handmatig. Wil er nu wel een op stroom.

Bij het vergelijken raak ik echter voortdurend de draad kwijt, ik zie door het bos de bomen niet meer. Daarom leek het mij aardig om een topic te openen waarin jullie als deskundigen een dummy zoals ik (wat malen betreft) op weg zouden kunnen helpen. Misschien heeft een ander er ook nog wat aan. Misschien had ik mijn vragen per topic moeten stellen, maar dat kan ik nog altijd doen als de discussies hier uit de hand lopen.

Om de discussie toch wat richting mijn wensen te leiden het volgende: Ik drink 1 à 3 kopjes espresso per dag (dubbele), ben geen uitgesproken smaakherkenner (het hoeft dus niet te subtiel) en vooralsnog denk ik aan een maximale prijs van 400 euro. Kortom: relatief weinig slijtage door weinig gebruik en geen geweldig proever.

De volgende vragen houden mij bezig:
1. waarom keramisch boven staal?
2. waarom konisch boven vlak?
3. Welke diameter is nog acceptabel?
4. Is het vermogen (watt) van belang?
5. Is het aantal toeren van de schuiven van belang?

Ik weet dat veel van deze punten te maken hebben met 'verbranding' van de koffie en 'zoeten en zuren', maar het wordt mij niet duidelijk hoe erg dat is, gelet op mijn niet perfecte smaakontwikkeling.

Ik zoek dus nog niet direct een bepaald merk en type maar meer de achtergrond informatie waarop ik mijn keuze kan baseren.

Re: Vermogen, conisch, keramisch, diameter, toeren, bomen en

2
De volgende vragen houden mij bezig:
1. waarom keramisch boven staal?
Keramisch heeft volgens mij alleen de Mahlkonig Vario. Alle gangbare molens hebben gewoon stalen maalschijven. Dit is dus een non-issue. Stalen schijven van bijvoorbeeld een Mazzer gaan een paar honderd kilo mee dus voor thuisgebruik een leven lang.

2. waarom konisch boven vlak?
Konisch zou meer de fruitige accenten naar boven moeten halen. Vlakke schijven meer de chocoladetonen. Als je smaak niet ontzettend geavanceerd is zou ik voor vlak gaan omdat de schijven vele malen goedkoper zijn (paar tientjes tegenover paar honderd). Conische malers zijn over het algemeen ook veel duurder.

3. Welke diameter is nog acceptabel?
Als je serieus espresso's wil zetten alles vanaf 64mm.

4. Is het vermogen (watt) van belang?
Meer vermogen geeft meer kracht om te malen en minder kans op overhitting van de aandrijfas. Meer vermogen geeft ook de mogelijkheid om betere schijven aan te drijven die bij minder vermogen de maler zouden kunnen overhitten bij veelvuldig gebruik.

5. Is het aantal toeren van de schuiven van belang?
Des te minder toeren des te minder warmte-ontwikkeling wat slecht is voor de boon tijdens het malen. Dit is in combinatie met het vermogen van de maler.

Aan te raden is een 2de-hands horecamolen met vlakke schijven te kopen en er voor een paar tientjes nieuwe schijven in te zetten. Ben je over het algemeen voor hooguit 250 euro voor de rest van je leven klaar. Zelf ben ik ontzettend blij met mijn Mazzer Super Jolly.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Grote conische maalschijven zijn vaak net wat consistenter, zoals gedocumenteerd in het Titan Grinder Project. En conische maalschijven gaan langer mee en zijn niet veel duurder. Mijn 68mm schijven kosten ~50 euro per paar. Ik weet niet waar Erik82 die paar honderd vandaan hebt gehaald, maar dat zijn een stel afzetters. Net als bijna iedereen die tegenwoordig een Mazzer verkoopt op marktplaats trouwens. Al is 250 Euro voor een bijna nieuwe SJ een meer dan redelijke prijs.

Daarnaast, de enige specificatie die wat zegt is de maalschijfgrootte. Meer is beter. Mahlkonig krijgt er op capabiliteit ~10mm bij. De rest niet. Mahlkonigs zijn dan ook wel redelijk duur als je alleen kijkt naar schijfgrootte, maar dat hebben ze dus gefixt door kleinere betere schijven te maken. Alle wegen leiden naar Rome, maar qua geld maakt het allemaal niet zoveel uit.

http://www.home-barista.com/reviews/tit ... t4126.html <-- alles doorlezen, dan wordt alles een stuk helderder. Niet doorstiften naar de conclusies. Als je over een half uur roept dat je een rocky besteld hebt ben ik teleurgesteld. ;)
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Met een bezzera BB005 met 48 mm conisch krijg je een uitstekend resultaat voor 250 euro nieuw.
Je hoeft dus niet perse een super jolly of vergelijkbaar formaat aan te schaffen.
Niet gebouwd als een tank en bescheiden vermogen, maar klontvrij en luchtig maalsel met nauwelijks statische oplading en goede smaakdifferentiatie.
Er is natuurlijk niets mis met malers van het formaat super jolly, zo lang je maar niet denkt dat de kwaliteit van het maalsel en de smaakdifferentiatie beter is.
Dat is in ieder geval mijn bescheiden mening.

PS. En als je 64 mm vlak wilt dan heeft Cremalover nog zijn bijna nieuwe Quamar voor 435 euro in de aanbieding.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs