Re: wat verkoopt beter/

41
Nauti schreef:["@3aan"]"Nauti"]
@3aan schreef:Ik vraag niet om een linkje, ik vraag of jij dat kan vertellen want je schijnt het ergens; het er mee eens te zijn?!
Het zit hem in de pre infusie druk, daar kan je mee spelen omdat een pomp het water richting de groep stuurt. Met een veer lever zit je vast aan een bepaalde pre infusie druk.
Dat slaat als een tang op een varken, de preinfusie wordt namelijk door de waterdruk verzorgd en laat ik dus m'n waterdruk kunnen regelen want daar heb ik een aparte regeling op gezet compleet met mano, ook omdat deze waterdruk varieert en ik graag een constante daarin heb, als ik de lever naar beneden haal loopt de kamer vol en dan wacht ik even met de lever volledig naar beneden te halen, daarna volledig door enkele seconden beneden laten staan en dan naar boven laten gaan door juist ja daar komt de veer pas om de hoek kijken naar boven laten bewegen waardoor de piston naar beneden gaat en dat is pas echt spelen met de Pistonmachine en de smaak en beleving van de smaak, voor mij geen pomp behalve als de machine mee gaat op locatie dan moet er wel een pomp op voor de watervoorziening en deze staat afgesteld op 2,4 bar hetzelfde als thuis ;)

Ik werkte al met een pistonmachine zo'n 35 jaar geleden, bij de zaak waar ik toen werkte ( Apeldoorn )[/quote]

Sorry adriaan, maar dit is echt een beetje een onzin post, je onderschrijft namelijk het nut van een pomp. Je zegt dat je de pomp niet gebruikt maar gaat vervolgens wel de druk van het water toevoer regelen, dus de functie van de pomp overnemen :?[/quote]

Jij snapt het echt niet he? dit is de meest pure vorm van espresso maken die er is, die toevoeging van die pomp dat is pas veel later gekomen bij E61 en daarvan afgeleide, waar een pomp essentieel is en daar proberen ze door de variabele pompdruk te bewerkstelligen wat die superieure smaak van de Pistonmachine al jaren heeft :mrgreen:

Variabele preinfusie !

Nauti je moet maar lekker je oor laten hangen aan die HB ers, waar vaak meer/groter is beter rules, kijk ook maar naar die grote hand crank molen van ze waar nog een hoop aan schort, dat wel hetzelfde worden als die van O.E. met heel veel update's.

http://www.home-barista.com/marketplace ... ml#p261572

@3aan schreef; Ik vraag niet om een linkje, ik vraag of jij dat kan vertellen want je schijnt het ergens; het er mee eens te zijn?!
Nauti schreef; Het zit hem in de pre infusie druk, daar kan je mee spelen omdat een pomp het water richting de groep stuurt. Met een veer lever zit je vast aan een bepaalde pre infusie druk.
Nog even; je hebt waterdruk vanuit de waterleiding, daar ga je een pomp tussen de zetten naar de hendelmachine toe. Een pomp wat brengt die dan wat de waterleiding niet heeft? Waterdruk? Of gaat die de druk reduceren? Daar heb je geen pomp voor nodig!

Misschien een idee voor een nieuw topic;

Pomp versus Drukregelaar
Laatst gewijzigd door @3aan op di 10 jul 2012, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

43
@3aan schreef:
Nauti schreef:["@3aan"]"Nauti"]
@3aan schreef:Ik vraag niet om een linkje, ik vraag of jij dat kan vertellen want je schijnt het ergens; het er mee eens te zijn?!
Het zit hem in de pre infusie druk, daar kan je mee spelen omdat een pomp het water richting de groep stuurt. Met een veer lever zit je vast aan een bepaalde pre infusie druk.
Dat slaat als een tang op een varken, de preinfusie wordt namelijk door de waterdruk verzorgd en laat ik dus m'n waterdruk kunnen regelen want daar heb ik een aparte regeling op gezet compleet met mano, ook omdat deze waterdruk varieert en ik graag een constante daarin heb, als ik de lever naar beneden haal loopt de kamer vol en dan wacht ik even met de lever volledig naar beneden te halen, daarna volledig door enkele seconden beneden laten staan en dan naar boven laten gaan door juist ja daar komt de veer pas om de hoek kijken naar boven laten bewegen waardoor de piston naar beneden gaat en dat is pas echt spelen met de Pistonmachine en de smaak en beleving van de smaak, voor mij geen pomp behalve als de machine mee gaat op locatie dan moet er wel een pomp op voor de watervoorziening en deze staat afgesteld op 2,4 bar hetzelfde als thuis ;)

Ik werkte al met een pistonmachine zo'n 35 jaar geleden, bij de zaak waar ik toen werkte ( Apeldoorn )
Sorry adriaan, maar dit is echt een beetje een onzin post, je onderschrijft namelijk het nut van een pomp. Je zegt dat je de pomp niet gebruikt maar gaat vervolgens wel de druk van het water toevoer regelen, dus de functie van de pomp overnemen :?[/quote]

Jij snapt het echt niet he? dit is de meest pure vorm van espresso maken die er is, die toevoeging van die pomp dat is pas veel later gekomen bij prutsmachientjes, sorry Kees maar zo zie ik het en velen met mij, Nauti je moet maar lekker je oor laten hangen aan die HB ers, waar vaak meer/groter is beter rules, kijk ook maar naar die grote hand crank molen van ze waar nog een hoop aan schort en dat wel hetzelfde worden als die van O.E. met heel veel update's.

Nog even; je hebt waterdruk vanuit de waterleiding, daar ga je een pomp tussen de zetten naar de hendelmachine toe. Een pomp wat brengt die dan wat de waterleiding niet heeft? Waterdruk? Of gaat die de druk reduceren? Daar heb je geen pomp voor nodig!

Misschien een idee voor een nieuw topic;

De pomp als drukregelaar of de drukregelaar als pomp ........[/quote]

44
Je hebt een punt. Ik fiets ook op een fiets zonder versnelling, dat is immers het pure fietsen. Ik kook ook Nog op open vuur en ik begraaf mijn eten onder de grond, ijskast niet nodig. Alleen de vaat, die doe ik niet met hand.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

45
Nauti schreef:Je hebt een punt. Ik fiets ook op een fiets zonder versnelling, dat is immers het pure fietsen. Ik kook ook Nog op open vuur en ik begraaf mijn eten onder de grond, ijskast niet nodig. Alleen de vaat, die doe ik niet met hand.
Heb je ooit espresso uit een zuigermachine gedronken?Dat is zachter,romiger.Komt door de veer.
Als je meer van bitter en scherp houdt moet er een met zo'n aquariumpompje nemen. :mrgreen:

46
Ik heb jaren een peppina gehad.

De twist is ook niet over lever vs pomp. Ik ga er ook mee stoppen, is weer leuk geweest mensen :)

Verkoop die molen nu gewoon crema, dadelijk is ie Nog maar 300 waard, ben je weer verder af van je nieuwe machine.

48
Heb je ooit espresso uit een zuigermachine gedronken?Dat is zachter,romiger.Komt door de veer.
Ehmm, mijn hefboommachine produceert ook iets zachtere en romiger espresso dan mijn pompmachine maar daar zit geen veer in hoor, dat gaat gewoon op stoere arm-kracht. Ligt dus niet aan de veer zelf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

49
Mag ik dan concluderen, om een einde aan deze discussie te maken dat; de pomp in de Strega geen extra smaak oplevert tov de Strega op de vastwateraansluiting. Maaaaar wel verdomt handig is voor de mensen die een grote levermachine willen zonder vast wateraansluiting.

50
Je mag alles concluderen voor jezelf ;)

Ik concludeer dat pas als ik er zelf uitgebreid mee heb gespeeld. Ik krijg nu verschillende meningen uit verschillende bronnen, waarvan ik een bron betrouwbaarder vind dan de andere ;)