Re: Slowcoffee nooit weggeweest toch?

11
Hoi Monobrew, welkom op het forum (ik beschouw je post ook maar even als introductie).

Het is denk ik in veel dingen zo: een automaat is handig en doet z'n werk, maar als je werkelijk finesses wil, komt het toch vaak op handwerk aan. Je hebt dan gewoon meer invloed en kan meer en preciezer sturen wat je op dat moment nodig hebt.

Er zijn best goede filtermachines (denk aan Technivorm), maar het merendeel heeft toch vaak wat problemen met b.v. de juiste temperatuur. En temperatuur is van flinke invloed bij koffiezetten. Je kan b.v. ook de koffie eerst voorwellen, om daarna je speciale opgiet regime toe te passen i.p.v de lineaire opgiet hoeveelheid van een automaat (ik chargeer een beetje).

Voor sommigen zal dit snobistisch overkomen, voor anderen is het simpelweg nodig om het optimale uit je koffie te halen. Ik zou zeggen: probeer het gewoon uit.

Wellicht is het leuk om in te schrijven op ons "Traveling Chemex project". Kan je het zelf ervaren.

Hoe dan ook: geen voorgemalen supermarktkoffie gebruiken. Dan wordt het nooit iets.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Ha, dank!

Klinkt logisch allemaal, tis meer dat ik, als ik me eenmaal ergens in verdiep, gelijk vanalles wil aanschaffen. Maar goed eerst proberen kan geen kwaad. Ik ben benieuwd naar da Traveling project, tik nu op een mobiel, ga dit later eens bekijken! Nogmaals dank, of zoals Yoda zei: the roast is strong in this one. Cheerio.

14
Oh oh oh, wat een keuzemogelijkheden. Anyhoo.

Ondanks het feit dat ik jullie verhalen fantastisch vind en het me geweldig lijkt om op zo'n gedreven manier met koffie bezig te zijn, moet ik mezef niet voor de gek houden. Ik houd erg van kwaliteit en het feit dat je op zo'n kwalitatieve manier koffie maakt. Maar uiteindelijk is het voor mij ook weer niet zo belangrijk. Zo'n fijnproever ben ik niet. Dus ik vermoed dat ik met een Technivorm Moccamaster_KBGc741 en een instapmodel bonenmaler al erg gelukkig word.

Jullie hebben me er in ieder geval wel van overtuigd dat een volautomaat geen optie is. Het slowcoffee verhaal vind ik ook prachtig, maar ik ken mezelf, dat doe ik een paar keer en dan word ik ongeduldig.

Kortom, filtermachine it is. Geldt hier overigens ook voor dat je net als bij de Hario de filter eerst nat moet maken?

Cheerio.

15
Ik doe dat sowieso, de filter plakt dan mooi aan de wand en kan zoals met sommige filters gebeurt niet ineen vallen, waardoor de drab als het ware over het papieren zakje heenstroomt.

En in mijn optiek krijg je een mooie en gelijkmatigere doorloop, wat me wenselijk lijkt. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.