Hoi Monobrew, welkom op het forum (ik beschouw je post ook maar even als introductie).
Het is denk ik in veel dingen zo: een automaat is handig en doet z'n werk, maar als je werkelijk finesses wil, komt het toch vaak op handwerk aan. Je hebt dan gewoon meer invloed en kan meer en preciezer sturen wat je op dat moment nodig hebt.
Er zijn best goede filtermachines (denk aan Technivorm), maar het merendeel heeft toch vaak wat problemen met b.v. de juiste temperatuur. En temperatuur is van flinke invloed bij koffiezetten. Je kan b.v. ook de koffie eerst voorwellen, om daarna je speciale opgiet regime toe te passen i.p.v de lineaire opgiet hoeveelheid van een automaat (ik chargeer een beetje).
Voor sommigen zal dit snobistisch overkomen, voor anderen is het simpelweg nodig om het optimale uit je koffie te halen. Ik zou zeggen: probeer het gewoon uit.
Wellicht is het leuk om in te schrijven op ons "Traveling Chemex project". Kan je het zelf ervaren.
Hoe dan ook: geen voorgemalen supermarktkoffie gebruiken. Dan wordt het nooit iets.
Re: Slowcoffee nooit weggeweest toch?
11La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder