upgrade Pharos

1
ook gepost bu de buren:

Ik heb mijn Pharos een upgrade gegeven. Met dank aan Will van home-barista.com.

Het gaat om de volgende zaken:
1. Toevoegen rollager --> 50% minder wrijving, dus lichter en soepeler malen!
2. Vereenvoudiging instelling maalgraad --> geen twee schroeven meer, maar een enkele met borging; maalgraad verstelen vergelijkbaar met een mazzer en nu inclusief een schaalverdeling.
3. Alle relevante bouten, schroeven en moeren nu van RVS en aluminium i.p.v. plastic en ijzer --> ziet er beter uit, maar zorgt er vooral voor dat je de handel na centreren van de maalschijven vaster kan aandraaien; dus geen verloop meer mogelijk.
4. Nieuwe onderplaat met een gat er in plus een opvangbakje --> geen gedoe meer met het uitkloppen van het maalsel.

Alle onderdelen zijn in een pakket bij Will te bestellen inclusief een instructie met foto's. Het is wel nodig om zelf een stuk van de as af te zagen en twee gaten in de middelste plaat te boren. Als je handig bent is het in een avondje gepiept. Ik ben niet zo handig en heb er wat langer over gedaan ;) Vooral het openniew centreren van de maalschijven heeft de nodig tijd en moeite gekost ;)

Al met al zijn nu alle minpunten van de pharos verleden tijd. Het malen zelf gaat net zo snel als met mijn macap m2 of een bezzera bb005, het verstellen van de maalgraad is net zo eenvoudig (traploos en met referentie) en het maalsel er uit krijgen kost geen enkele moeite meer.

Het maalsel was natuurlijk al goed, maar nu nog als bonus een retentie van <0,5 gram!

Ik heb zelf nog geen foto's en video's gemaakt, maar zie vast deze link voor het eindresultaat:

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: upgrade Pharos

2
Ziet er goed uit.Twee van de grote problemen van de Pharos ,te weten retentie en moeilijk uitkloppen van het maalsel lijken nu verleden tijd.Volwassen handmaler met grote conische maalschijven.
Mij lijkt wel dat het druklager na verloop van tijd wat smering kan gebruiken.Waarschijnlijk is het een open droog lager.Zonder smering heeft dat niet het eeuwige leven.Misschien af en toe wat Dow111 erop?

3
En op wat voor prijs kom je dan, alles bij elkaar opgeteld? Niet dat het veel geld zal zijn voor de beste schijven "in the business", maar toch.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Spironski schreef:En op wat voor prijs kom je dan, alles bij elkaar opgeteld?
iets van 400 USD en dan nog verzendkosten...ik heb de pharos gekocht in tijden van een gunstige koers...maar goed alles bij elkaar kom je wel zo'n beetje op een MK vario prijsje uit ;)

wat betreft maalgraad instelling en retentie is deze minstens zo goed...okay, de vario is ergonomisch nog een tikje handiger, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit en vooral de consistentie van het maalsel van de pharos van een andere orde is...en met deze maler kun je wel tussen espresso en slow coffee heen en weer zonder dat de de instelling van slag raakt en sta je niet dagelijks je maalgraad bij te stellen...en ik weet zeker dat de pharos een langer leven heeft ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs