Expobar Brewtus / Rocket R58 / Izzo Alex Duetto

1
Beste allemaal,

Ik overweeg tussen nu en een jaar de aanschaf van een nieuwe machine, de Brewtus IV, R58 of Alex Duetto. Ik krijg de indruk, al surfend en lezend, dat de Expobar eigenlijk de beste is, zeker in vergelijking met de prijs van de andere 2, maar dat hij vooral wat minder mooi is.

Afgezien van 'looks', zijn er argumenten denkbaar om de Rocket of de Izzo te prefereren boven de Expobar, in aanmerking genomen dat beide zo'n 900 euro duurder zijn?

(Nee, ik hoef niet de maler- en/of de verse bonenpreek... ;) Ik ben bezig met de aanschaf van een tweedehands maler; een Macap MX, bijvoorbeeld of vergelijkbaar. Bonen koop ik bij Fascino.)

Dank voor jullie tips!
Bezzera Giulia (Juultje) - Bezzera BB005

Re: Expobar Brewtus / Rocket R58 / Izzo Alex Duetto

2
Ik denk dat je met elk van die apparaten een uitstekende machine koopt, wat dat betreft geen enkel probleem. Ikzelf heb niet de indruk dat de Brewtus "de beste" is, wel de goedkoopste en wellicht het meeste waar voor z'n geld.

€900 Verschil is nogal veel (dat zou ikzelf -sorry voor de preek- dan in een maler als de K10 steken), maar als geld geen issue is zou ik wellicht voor de Rocket gaan. Ik vind 'em véél mooier dan de Brewtus, en ik denk ook een stuk beter afgewerkt, met betere componenten en bovendien een rotatiepomp, i.p.v. een trilpompje (denk aan lawaai). Het is bij elkaar toch wel een heel andere (betere) machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
De Brewtus is inderdaad een stuk goedkoper maar minder goed in elkaar gezet en met mindere onderdelen. Als je het geld hebt zou ik zeker voor de Rocket of Izzo gaan. De Rocket heeft zelf mijn voorkeur maar dit is puur op basis van leeftijd en techniek. De Izzo schijnt ook een erg goede machine te zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Ikzelf denk ook dat je met alle machines een prima bakkie kan trekken maar ik ben zelf meer van de HX'en én van Rocket, en dat niet alleen om z'n uiterlijk maar ool om de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.
En dan zou ik liever voor een Celini/Rocket kiezen (evo) omdat die een rotatiepomp heeft en dat is wel érg prettig.
Maar als je persé een DB wilt dan zou ik eigenlijk de R58 kiezen hoewel ik de prijs wel érg pittig vindt.
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

7
Katja66 schreef:
cremalover schreef:Ik vind ze alle drie nogal op mekaar lijken.RVS doos met chroom.Ik zou de Brewtus kiezen.
Als het om looks gaat vind ik bijv een Peppina tigx mooier.
Haha, die ziet er niet úit! Lijkt wel een gnoom...:-) Maar thanks voor de tip
Je gaat teveel voor looks.Je wilt geen gat in het graniet en je zou een machine eerder voor het uiterlijk kiezen dan de kwaliteit.

Mijn tip:

Gat in je aanrecht meppen en een horecabak kopen.

8
Katja66 schreef:
cremalover schreef:Ik vind ze alle drie nogal op mekaar lijken.RVS doos met chroom.Ik zou de Brewtus kiezen.
Beter een gnoom dan een 13-in-een-dozijn chroom.
Verder, mijn espressomachine kun je misschien lelijk vinden, maar ik héb tenminste een espressomachine.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

9
Bluecold schreef:
Katja66 schreef:
Beter een gnoom dan een 13-in-een-dozijn chroom.
Verder, mijn espressomachine kun je misschien lelijk vinden, maar ik héb tenminste een espressomachine.
En de esprsso is lekkerder. :D

10
Bluecold schreef:Beter een gnoom dan een 13-in-een-dozijn chroom.
Uh...die heb ik ook.... Tja, een beginners-apparaat... (La Pavoni Domus Bar). Maar da's ook niet zo gek, voor een beginner.
Gezellige types zijn jullie soms toch... ;)

Wat ik qua 'mooi' zo lastig vind: of ze zijn echt lelijk (horeca-machines, zeg maar) en dat wil ik niet op mijn aanrecht hebben staan, of volstrekt onbetaalbaar, maar voor (bij mij) thuis ook veel te groot (Kees vd Westen). Dan heb je de wat jullie 'chroombakken' noemen, en veel meer smaken zijn er eigenlijk niet?

Ik vind de Rocket een 'stoer' ding, heb 'm alleen nog niet in het echt gezien. De Expobar 'waar voor je geld', en nog betaalbaar. Met de Izzo heb ik niet zoveel, geloof ik. Nogal subjectief. Wat ik denk dat t wordt...? Heb ik het geduld om door te sparen voor de Rocket, of 'ga' ik voor de Expobar, waar ik vast geen spijt van krijg. Ik denk het laatste; heb vanavond mn Macap MX opgehaald, en nu kan ik eigenlijk niet wachten op een betere (én mooiere) machine.

M'n La Pavoni kan best in het topic van Cremalover, geloof ik....behooooorlijk lelijk;)

Nog een vraag over de Rocket; zie ik goed dat de PID een los dingetje is?? Als dat zo is, hoef ik m geloof ik niet... Wat een stomme oplossing?!
Bezzera Giulia (Juultje) - Bezzera BB005