Ik ben op zoek naar mijn eerste koffiemolen en heb me bij Van Pommeren in Utrecht later voorlichten over de Eureka Mignon. In het voorsteltopic heb ik e.e.a. reeds uit de doeken gedaan, maar ik gebruik op het moment alleen een Moka Express en overweeg pas na minimaal een half jaar tot een jaar een espressomachine aan te schaffen.
Mijn doel is om met de Moka Express eerst een goede kop koffie te zetten. Voorwaarde is dan wel dat ik goede en verse bonen gebruik en die wil ik dan ook zelf malen. Omdat een espressomachine er in de toekomst wel gaat komen wil ik geen goedkope molen (denk Solis, Bodum) kopen die dan later alsnog vervangen moet worden.
Graag zou ik wat advies krijgen over het gebruik van deze molen. Hij is aardig geprijsd voor 329 euro. Het uiterlijk spreekt me aan en hij is compact. Een Compak K3 gaat (bij Van Pommeren) meteen al richting de 400 euro. Wat mij betreft zou dat voor nu een stapje te ver zijn.
Ik heb het forum reeds doorzocht op deze molen, maar kom niet enorm veel informatie tegen. Dit kan er natuurlijk mee te maken hebben dat de molen gewoonweg door weinig mensen wordt gebruikt.
Alvast bedankt voor de input.
Re: Ter overweging: Eureka Mignon
2Welkom.
Ik ben een fervent gebruiker van gebruikte horeca apparatuur en meld me hier regelmatig om de stroom chroombommen in te dammen.
Die Eureka doet mij niet 'eureka' uitroepen en hij zit aan de onderkant van de markt en dan vind ik €325 dus nog teveel. En mooi??? Kan ik trouwens weinig mee, mooi vind ik ze om wat ze presteren of hoe ze in elkaar zitten.
Hierbij een link naar een apparaat die voor een leuke prijs lijkt weg te gaan, het enige wat er met die horecamalers mis gaat [of je moet het erg bont maken] is dat de maalschijven opraken/zijn...maar voor ±€25-30 heb je nieuwe.
http://link.marktplaats.nl/591021756

Ik ben een fervent gebruiker van gebruikte horeca apparatuur en meld me hier regelmatig om de stroom chroombommen in te dammen.

Die Eureka doet mij niet 'eureka' uitroepen en hij zit aan de onderkant van de markt en dan vind ik €325 dus nog teveel. En mooi??? Kan ik trouwens weinig mee, mooi vind ik ze om wat ze presteren of hoe ze in elkaar zitten.
Hierbij een link naar een apparaat die voor een leuke prijs lijkt weg te gaan, het enige wat er met die horecamalers mis gaat [of je moet het erg bont maken] is dat de maalschijven opraken/zijn...maar voor ±€25-30 heb je nieuwe.
http://link.marktplaats.nl/591021756
3Op zich is er met die Mignon niet zoveel mis. Compacte, goed gebouwde machine die een redelijk goed maalresultaat geeft.
Maar Carp heeft wel een punt. In het linkje dat hij stuurt wordt volgens mij een Mazzer Super Jolly aangeboden met een belachelijke prijs. Ik zou daar even naar toe bellen, en alles onder de €200 is goed. Ze gaan zelfs voor €250 weg.
Dat is nog altijd aanzienlijk minder geld dan die €325, voor een aanzienlijk betere maler.
Maar Carp heeft wel een punt. In het linkje dat hij stuurt wordt volgens mij een Mazzer Super Jolly aangeboden met een belachelijke prijs. Ik zou daar even naar toe bellen, en alles onder de €200 is goed. Ze gaan zelfs voor €250 weg.
Dat is nog altijd aanzienlijk minder geld dan die €325, voor een aanzienlijk betere maler.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Het is vrijwel zeker geen Super Jolly!
Ik denk zelf aan een Aristarco of een oudere Rossi, ze zitten nu met €2,50 te bieden, maar ik zou m bellen en €100 bieden, dat is nog steeds een goede prijs,...maler ziet er netjes uit verder.
Ik denk zelf aan een Aristarco of een oudere Rossi, ze zitten nu met €2,50 te bieden, maar ik zou m bellen en €100 bieden, dat is nog steeds een goede prijs,...maler ziet er netjes uit verder.
5Waarom denk je dat het geen SJ is? Aristarco heeft ook tijdenlang Mazzer ge-rebrand hè?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Ik kan me vergissen, maar om iemand meteen €200-250 te laten bieden voor onzekerheid lijkt me ook wat teveel van het goede, maar als iemand anders het weet...graag. De verkoper weet er blijkbaar niet al teveel vanaf, gezien de vraagprijs.
7Voor zover ik het kan zien is het een SJ, en dan is €200 waarschijnlijk een goede prijs. Maar ik schreef ook dat alles onder de €200 goed is, dus b.v. €150 ook
. Ik zou het wel aandurven...
Maar je kan ook de verkoper even opbellen en vragen wat er op het typeplaatje staat, de Mazzers staan onder meer namen bekend.

Maar je kan ook de verkoper even opbellen en vragen wat er op het typeplaatje staat, de Mazzers staan onder meer namen bekend.
8Bedankt voor de antwoorden tot nu. Ik begrijp de verwijzing naar die gebruikte (horeca) molen op mp, maar ik ben niet echt op zoek naar een 2de hands. Dat had ik even moeten aangeven in mijn initiële post.
Dat de Eureka aan de onderkant van de markt zit lijkt me wat onwaarschijnlijk. En dat zeg ik vanuit het oogpunt van een leek dus graag niet meteen neersabelen. Ik vermoed dat als je de molen naast een professionele of prijsklasse van 700+ euro zet dat je dan gelijk hebt, maar ik beschouw Solis, Bodum en misschien ook sommige Ascaso molens als onderkant van de markt.
De vraag blijft dus of ik met de Eureka als beginner langere tijd vooruit kan. Zelfs als ik later een espressomachine er bij koop. Of is dan de eerdergenoemde Compak een betere keuze?
Hoewel 2de hands dus niet mijn voorkeur heeft moet deze hobby wat mij betreft wel een beetje betaalbaar blijven. De totale investering op termijn voor een molen en espressomachine zou 800-1000 euro mogen zijn.
Dat de Eureka aan de onderkant van de markt zit lijkt me wat onwaarschijnlijk. En dat zeg ik vanuit het oogpunt van een leek dus graag niet meteen neersabelen. Ik vermoed dat als je de molen naast een professionele of prijsklasse van 700+ euro zet dat je dan gelijk hebt, maar ik beschouw Solis, Bodum en misschien ook sommige Ascaso molens als onderkant van de markt.
De vraag blijft dus of ik met de Eureka als beginner langere tijd vooruit kan. Zelfs als ik later een espressomachine er bij koop. Of is dan de eerdergenoemde Compak een betere keuze?
Hoewel 2de hands dus niet mijn voorkeur heeft moet deze hobby wat mij betreft wel een beetje betaalbaar blijven. De totale investering op termijn voor een molen en espressomachine zou 800-1000 euro mogen zijn.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus
9Wat denk jij nou dat nieuw voor heeft op en "gebruikt" Horecabeest? die horecamachines zijn in de regel gebouwd als een tank en bedoelt om vele tientallen jaren trouw hun werk te doen, neem zo'n ding in huis en deze zal je naar alle waarschijnlijkheid overleven.
het ergste wat je kan overkomen is een setje nieuwe tandjes en dat zal je de kop niet kosten, in de regel gaan die rond de 700 kilo of meer mee!

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
10Waarom heeft tweedehands niet je voorkeur?
Voor het zetten van espresso heb je een erg goede maling nodig, die veel molens uit de lagere klasse gewoon niet behalen.
Voor het zetten van espresso heb je een erg goede maling nodig, die veel molens uit de lagere klasse gewoon niet behalen.