Re: Ter overweging: Eureka Mignon

11
Ik promootte 'm vorige week in een verwarrend topic http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =12&t=3965 , maar ben desondanks dus blij met mijn keuze! (Moet CarpSafari wel gelijk geven dat het uiteraard niet 100% over uiterlijk gaat maar over kwaliteit ;) ).
Nu bijna 4 maanden in gebruik. Alles in orde, robuust, degelijk, stoer, zwaar. Met zeer kleine aanpassingen is de maalgraad al goed te beinvloeden. Aangezien ik 'helaas' (want kost soms wat teveel tijd en een snufje lichte frustratie) de gewoonte heb om nooit 2x achter elkaar dezelfde soort bonen te gebruiken, is dat dus zeer welkom.
De timerfunctie gebruik ik (daarom) overigens helemaal niet. Heb zelf ook bijna de Compak K3 gekocht maar die viel af door de standaard hoge hopper, die niet onder keukenkastje paste. Er is overigens een lagere hopper bij te verkrijgen. Maar goed, de Eureka was voor mij uiteindelijk inderdaad dus 'eureka', omdat alles paste en klopte.
Hier staat overigens een erg goede uitgebreide review over de Eureka (waardoor ik me ook heb laten leiden): http://www.bellabarista.co.uk/downloads ... r_look.pdf

Ten slotte denk ik dat je na 3 tot 400 te betalen voor een Eureka of Compak niet meer genoeg overhoudt voor een solide partner in de vorm van espressomachine, denk dat je toch naar de 1000 a 1200 moet totaal.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

12
Solis en Bodum zijn hooguit geschikt voor je Moka Express, maar totaal ongeschikt voor espresso.
Daarmee blijft zo'n Eureka voor ons de onderzijde van de markt.

Malers en espressomachines uit de horeca zijn vrijwel onverslijtbaar en de onderdelen die kapot kunnen zijn makkelijk te verkrijgen.
Voor een nwe chroombom ben je al snel €1000 kwijt, voor de helft heb je een gebruikte horecamachine, die jou overleefd.

13
Bedankt @pichichi. Goed om te horen van iemand die hem naar tevredenheid gebruikt. De compactheid van de Eureka spreekt me wel aan.

Waarom geen 2de hands? Lastig uit te leggen, want het is meer een gevoel. Ik koop liever iets nieuw en ongebruikt. Of dat economisch beter is valt te betwijfelen, maar dat geeft mij persoonlijk het beste gevoel.

Voor wat betreft het beperkte budget dat later overblijft voor een espressomachine. Ik zie mezelf simpelweg geen 1000+ euro machine aanschaffen. Zeker omdat ik per dag maar 2-3 espresso's zet/zal zetten. Ik zie mezelf iets als een La Pavoni Puccino of Domus Casa kopen. Maar zo ver ben ik nog niet.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

14
De knoop is vandaag doorgehakt: de Compak K3. Mooi apparaat en hij zou nog een trapje beter zijn aan de Eureka Mignon. En het prijsverschil van €30 was wat mij betreft te gering.

Nu is het grote uitproberen begonnen. Vanmiddag de zak van 1kg bonen die gratis werden meegeleverd aangebroken en malen maar. Doordat ik de Moka Express gebruik kost het nogal wat tijd. Koffie zetten, proeven, moka pot afkoelen uit elkaar halen en afspoelen, in elkaar zetten en weer opnieuw proberen.

Vanaf het begin merkte ik dat op welke maling dan ook de koffie steeds te waterig was. Voorheen gebruikte ik gemalen koffie van Simon Levelt en de dosering voor de 3 kops moka was zo'n 17-18 gram. Met de zelf gemalen bonen lijkt dat dus (veel) te weinig. Na eerst een aantal malingen zonder veel succes te hebben uitgeprobeerd zit ik nu op zo'n 20-21 gram en dat begint er toch meer op te lijken. Waar ik echter een smakijker koffie verwachtte dan voorheen wil het nog niet erg lukken en ben daarom op zoek naar wat tips.

Is mijn dosering over het algemeen genomen te laag? In een espressomachine zou een dubbele espresso worden gezet met 14-16 gram koffie. Moet ik eerder richting 22-24 gram voor de 3 kops?
Verder smaakt mijn koffie steeds te zuur. Nu begrijp ik dat bij espresso dat een teken is van te korte extractie. Geldt dit ook voor de moka? Mijn doorlooptijd is op dit moment zo rond de minuut en lijkt me vrij lang, zeker vergeleken met het zetten van espresso.

Ik ben me er van bewust dat het werken met een mokapot totaal anders is dan echte espresso, maar zijn de 'regels' die voor espresso gelden min of meer toe te passen op het zetten van koffie met een mokapot?

Ik vermoed dat ik nog wel een aanal dagen stijf zal staan van de cafeïne. Ook al proef ik elke keer maar een klein slokje, het loopt aardig op en de effecten zijn voelbaar :shock:

15
Ik zou niet zonder meer alle "regels" van espresso toepassen op de mokkapot. Die moet je toch weer op z'n eigen manier behandelen.
1 Hele minuut extractie met een mokkapotje lijkt me nogal lang, wordt het dan niet veel te heet? Duidt dat op toch te fijne maling?

Regel 1 van espresso kan je echter zonder meer op de mokkapot toepassen: verse boontjes gebruiken!
Ik heb zo mijn twijfel bij die kilozak die je d'r bij hebt gekregen, staat er ook een branddatum op? Waarschijnlijk staat er wel een THT-datum op, wat is die?

Je kan doen wat je wil, maar zonder versgebrande boontjes wordt het niets.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
In die kilozak had ik zelf ook niet al te veel vertrouwen. Maar het heeft me wel in de richting van de juiste maling gebracht. Gelukkig had ik er ook een zak Guatamala van Koffielab bij (branddatum 03-09) en dat begint er al iets meer op te lijken maar nog steeds niet zoals het volgens mij zou moeten.

Die minuut lijkt me ook wel aan de lange kant. Morgen maar eens proberen om het iets naar beneden te krijgen door iets grover te malen met dezelfde dosering. De hogere dosering is wat lastig bij een mokapot, omdat je eigenlijk niet mag aandrukken. Wat ik de laatste paar keer heb gedaan is het bakje op het aanrecht tikken waardoor de koffie iets compacter wordt. Dat lijkt te werken, maar misschien zorgt dit ook voor een langere doorlooptijd. Nou ja, toch nog even mee experimenteren.

Nog iets anders dat me opvalt is dat de koffie met de Guatamala wat bruiner oogt dan andere koffie. Kan dit nog ergens op duiden?

17
Dat ie zwaarder is gebrand? Andere boon? betere extractie? Ik zou er niet al te erg mee zitten, het gaat om de smaak, toch?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder