Re: aan- / uit- zetten Faema Horeca koffieapparaat

22
Gisteren vroeg ik Peter van der Weerd hierover. Hij vertelde dat leveranciers van de espressomachines regelmatig adviseren om de machine niet uit te zetten. Dat heeft dan niet zozeer te maken met de machine, maar meer met het personeel. Als er regelmatig 's ochtends een jeugdige medewerker opbelt naar de servicedesk met de vraag hoe je de machine nou precies aan zet, of met de klacht "hij doet het niet" dan kost dat veel tijd om het allemaal uit te leggen, steeds opnieuw aan nieuwe mensen die opbellen, of zelfs om langs te rijden. Als de machine aan blijft staan ben je van die 'klachten' af.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
Als de eigenaar van het café al zijn personeel steeds opleidt, heb je geen enkel probleem, maar nu dwalen we ver af van het onderwerp... een aantal exploitanten neemt die moeite niet. Die legt even snel alles uit, "nacho chips hier fris daar, kun je bier tappen? Prachtig! Kassa daar, koffie een kops, twee koppen, melk daar, als je vragen hebt, niet bellen!"

En dan staat het kind daar 's ochtends vroeg, de eerste klant wil koffie, op knop drukken, gebeurt niks, kijken, bukken, hee een sticker met de naam en het telefoonnummer van de espresso service dienst!"

OMG me koffiemachine is koud #shit #servicenummerbellen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

25
Paultjuh schreef:Of je legt je personeel wel iets uit! :roll:
Nog niet aan gedacht maar dat zal inderdaad ook een rol spelen, maar lijkt me makkelijk opgelost dmv 2 minuten uitleg, toch?
Ik weet niet hoe beroerd jouw koffie smaakt, maar met 2 minuten uitleg ben je er niet !! Nog lang niet !!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

27
@3aan schreef:
Paultjuh schreef:Of je legt je personeel wel iets uit! :roll:
Nog niet aan gedacht maar dat zal inderdaad ook een rol spelen, maar lijkt me makkelijk opgelost dmv 2 minuten uitleg, toch?
Ik weet niet hoe beroerd jouw koffie smaakt, maar met 2 minuten uitleg ben je er niet !! Nog lang niet !!
Heb het over het aanzetten van een machine niet over het zetten van koffie...

Mijn koffie smaakt prima hoor :mrgreen: ;)
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

28
fransg schreef:Gisteren vroeg ik Peter van der Weerd hierover. Hij vertelde dat leveranciers van de espressomachines regelmatig adviseren om de machine niet uit te zetten. Dat heeft dan niet zozeer te maken met de machine, maar meer met het personeel. Als er regelmatig 's ochtends een jeugdige medewerker opbelt naar de servicedesk met de vraag hoe je de machine nou precies aan zet, of met de klacht "hij doet het niet" dan kost dat veel tijd om het allemaal uit te leggen, steeds opnieuw aan nieuwe mensen die opbellen, of zelfs om langs te rijden. Als de machine aan blijft staan ben je van die 'klachten' af.
Pff, als dit de reden is dat die machines 24/7 aanstaan, vind ik dat een trieste zaak. Elke zelfrespecterende tent heeft toch wel mensen in huis die weten hoe ze hun koffiemachine aan moeten doen? Dat kunnen ze hun nieuwe medewerkers toch leren?

Hoeveel zou je besparen als je 'm 's nachts en 1 dag in de week uit laat? (veel café's zijn 1 dag in de week gesloten)
Een simpele berekening met een paar geschatte waardes. Een driegroeper gebruikt zo'n 5kW; gemiddeld staat dat zo'n 15% van de tijd aan(?), dus gemiddeld verbruikt een driegroeper 0,75kW. Als de machine per dag 10 uur uit staat bespaar je dus ongeveer 7,5kWh per dag, dat is dus 45kWh per 6 dagen, en de laatste dag (café gesloten) bespaar je 24*0,75=18kWh, dus per week 63kWh.
Nu kost een kWh zo'n €0,25; dan bespaar je dus per week €15, dat is per jaar €780.
Of ga ik ergens de fout in?

Haal daar een eenmalige investering van een of andere (goede!) tijdklok. Ik zou het wel weten....

29
SteefM schreef: Pff, als dit de reden is dat die machines 24/7 aanstaan, vind ik dat een trieste zaak. Elke zelfrespecterende tent heeft toch wel mensen in huis die weten hoe ze hun koffiemachine aan moeten doen? Dat kunnen ze hun nieuwe medewerkers toch leren?
[...]
Nu kost een kWh zo'n €0,25; dan bespaar je dus per week €15, dat is per jaar €780.
Ik verdedig de leiding van die zaken niet ;-) Espressomachines horen er in de horeca bij, en er staan er veel, ook in zaken waar kwaliteits-koffie niet belangrijk wordt gevonden. Er is aan de student die er een paar uur in de week komt werken veel uit te leggen en de koffiemachine is daar niet het belangrijkste in. 15 Euro in de week besparen kan goed zijn, maar een serviceman voor niets laten komen kost ook geld en een schakelklok moet ergens passend worden gemonteerd, het is weer een apparaat erbij waarvan de instelling door iemand met de beste bedoelingen kan worden verknoeid, handleiding moet ergens opgeborgen worden... ik kan me voorstellen dat de eigenaar van het cafe denkt, ik pak een pilsje en ga over wat anders nadenken.

30
fransg schreef: Ik verdedig de leiding van die zaken niet ;-) Espressomachines horen er in de horeca bij, en er staan er veel, ook in zaken waar kwaliteits-koffie niet belangrijk wordt gevonden. Er is aan de student die er een paar uur in de week komt werken veel uit te leggen en de koffiemachine is daar niet het belangrijkste in. 15 Euro in de week besparen kan goed zijn, maar een serviceman voor niets laten komen kost ook geld en een schakelklok moet ergens passend worden gemonteerd, het is weer een apparaat erbij waarvan de instelling door iemand met de beste bedoelingen kan worden verknoeid, handleiding moet ergens opgeborgen worden... ik kan me voorstellen dat de eigenaar van het cafe denkt, ik pak een pilsje en ga over wat anders nadenken.
Ik probeer jou ook niet 'aan te vallen' hoor ;-) ben oprecht verbaasd dat dit kennelijk de gang van zaken is.
Maar wat valt er dan uit te leggen aan die student? Het is toch, ook bij een horecamachine, een kwestie van een knopje omzetten? Okee, 2 uur van tevoren. Dat is toch in 2 regels uitgelegd..? Desnoods hang je een briefje op ofzo.
Hetzelfde geldt voor zo'n schakelklok: passend monteren? De schakelklokken die ik ken die doe je in het stopcontact en klaar. Een beetje schakelklok kun je gewoon een weekinstelling geven (dus aan/uit per specifieke dag). Niemand hoeft er dus, na 1 keer instellen, aan te komen. Niemand hoeft dan ook meer te letten op het aan- of uitzetten van de machine zelf.
In het bijzondere geval dat het 's avonds wat langer doorgaat (borrel, feestje, etc) is er meestal wel iemand aanwezig die weet hoe zo'n ding werkt.