fransg schreef:Gisteren vroeg ik Peter van der Weerd hierover. Hij vertelde dat leveranciers van de espressomachines regelmatig adviseren om de machine niet uit te zetten. Dat heeft dan niet zozeer te maken met de machine, maar meer met het personeel. Als er regelmatig 's ochtends een jeugdige medewerker opbelt naar de servicedesk met de vraag hoe je de machine nou precies aan zet, of met de klacht "hij doet het niet" dan kost dat veel tijd om het allemaal uit te leggen, steeds opnieuw aan nieuwe mensen die opbellen, of zelfs om langs te rijden. Als de machine aan blijft staan ben je van die 'klachten' af.
Pff, als dit de reden is dat die machines 24/7 aanstaan, vind ik dat een trieste zaak. Elke zelfrespecterende tent heeft toch wel mensen in huis die weten hoe ze hun koffiemachine aan moeten doen? Dat kunnen ze hun nieuwe medewerkers toch leren?
Hoeveel zou je besparen als je 'm 's nachts en 1 dag in de week uit laat? (veel café's zijn 1 dag in de week gesloten)
Een simpele berekening met een paar geschatte waardes. Een driegroeper gebruikt zo'n 5kW; gemiddeld staat dat zo'n 15% van de tijd aan(?), dus gemiddeld verbruikt een driegroeper 0,75kW. Als de machine per dag 10 uur uit staat bespaar je dus ongeveer 7,5kWh per dag, dat is dus 45kWh per 6 dagen, en de laatste dag (café gesloten) bespaar je 24*0,75=18kWh, dus per week 63kWh.
Nu kost een kWh zo'n €0,25; dan bespaar je dus per week €15, dat is per jaar €780.
Of ga ik ergens de fout in?
Haal daar een eenmalige investering van een of andere (goede!) tijdklok. Ik zou het wel weten....