Re: Koopadvies gevraagd poging #2

15
Hoezeer het voor de duurzaamheid van de spullen en kwaliteit van je espresso ook is aan te raden om voor die set te gaan: dat gaat alleen lukken als je vader er ook even wat tijd in wil steken om het te leren.

Een superautomaat neemt je zo ongeveer alles uit handen. Met een combi van een semi en maler moet je veel zelf doen. Dat heeft als voordeel dat je alles heel nauwkeurig en goed kan doen, met superieure espresso als gevolg. Maar je kan ook veel verprutsen, met vieze espresso tot gevolg. Je zult bereid moeten zijn om de trucs aan te leren. Zo niet: doe het vooral niet.

Als je evenwel bereid bent om er enige tijd voor te nemen (in 2 weken moet het toch zeker lukken?) en wat koffie te verprutsen, dan kan je met de genoemde set uitstekend uit de voeten. Dan zal je espresso gaan maken waardoor je de meeste koffie buitenshuis maar liever overslaat.

En bij al die nadruk op apparaten toch nog maar even: apparatuur is relatief onbelangrijk. Het gaat om de boontjes. Zorg dat ze vers zijn!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
@Paultjuh,

De Bezzera is besteld, icm de Eureka machine. Niet bij Emarkt24 hoor, maar bij bovenstaande link van Moba coffee.

@Spironski;

M'n pa heeft tijd zat, dus ook tijd zat om het te leren.
De mogelijkheid meer met je koffie te experimenteren beviel hem juist boven een volautomaat.

Qua bonen ben ik zelf altijd tevreden geweest over de bonen van V&D: de Arabica bijvoorbeeld.

En hoe vers is vers? Zelf branden lijkt me het meest vers, maar dat gaat een beetje te ver.
Elke dag op de fiets bonen halen evenzo.

18
bjornc schreef:@Paultjuh,

De Bezzera is besteld, icm de Eureka machine. Niet bij Emarkt24 hoor, maar bij bovenstaande link van Moba coffee.

@Spironski;

De mogelijkheid meer met je koffie te experimenteren beviel hem juist boven een volautomaat.

Qua bonen ben ik zelf altijd tevreden geweest over de bonen van V&D: de Arabica bijvoorbeeld.

En hoe vers is vers? Zelf branden lijkt me het meest vers, maar dat gaat een beetje te ver.
Met bonen van de VEND is je investering voor niks geweest.Zo dramatisch is het.Versheid is essentieel!

19
Oké, dat ziet er dan veelbelovend uit. Ik hoop wel dat hij ook de zin heeft om er tijd in te steken. En enig geduld zal hij ook wel nodig hebben.
Misschien wel handig voor hem als ook hij zich hier aanmeld. Dan kan hij de beginnershandleiding lezen en vragen stellen als het tegenzit.

Ehmm, tja...... Ik zal maar niet zeggen wat ik van die bonen vind. Maar het kan een stuk beter! ;)
Dat is heel simpel: zo'n 5 dagen na branding zijn ze goed, na dag 15 wordt het langzaam minder en na een maand kan je ze weggooien. Voor filter kan je de termijn wat verlengen, voor espresso is versheid echt primair.
Dit zal wel overdreven op je overkomen, maar als je hier rondleest zal je regelmatig posts lezen van mensen die voor het eerst echt verse boontjes gingen gebruiken en niet wisten wat hen overkwam ("ik wist niet dat het verschil zó groot was?!").
Als je niet in de gelegenheid bent om elke week versgebrande boontjes te kopen, gaat zelf branden dus helemaal niet "te ver", dan is het juist een heel goede optie. De meeste thuisbranders geven aan nooit meer anders te willen (buiten dat het ook gewoon leuk is om te doen).

Nu kan je gelukkig ook goed via internet verse bonen kopen en ze eventueel in porties invriezen. Dat is wat veel leden van Koffiepraat doen, want de meeste bonen die je in winkels kan kopen zijn vreselijk over tijd. Die zijn vaak al maanden geleden gebrand, terwijl ze, zoals je kon lezen, absoluut niet ouder moeten zijn dan 1 maand. T.H.T. datums zeggen he-le-maal niets!

Ik druk je op het hart om echt niet kinderachtig: "het zàl wel" te denken over die versheid. Als je voor espresso geen verse bonen gebruikt is het een doodgeboren kindje en is het gespendeerde geld weggegooid.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder