Hallo allemaal,
Nogmaals bedankt voor al jullie tips! Ik was druk met koffie maken dus vandaar mijn late bevindingen

.
Het is moeilijker dan ik dacht! De eerste paar espresso's kon ik gelijk weggooien omdat deze in zo'n 8 seconden klaar waren. Vooral het afstellen van de maler heb ik moeite mee. Nu ik een stuk of 10 kopjes heb geprobeerd denk ik in de buurt te zijn. Na veel te snel doorlopen heb ik hem gewoon op zijn fijnst gezet maar toen stikte de Bezzera er zowat in en begon hij te lekken (overstromen?). Vanaf daar heb ik hem steeds iets minder fijn gezet. Maar om hem 25 seconden te laten doorlopen moet hij wel ongeveer op zijn fijnst afgesteld zijn, wat ik wel apart vind. Waarom heeft 'ie dan 40 standen terwijl hij op stand 2 moet voor espresso.
Ik heb nu nog steeds wel dat hij een beetje lekt in het midden. Moet je de portafilter er heel strak in vast draaien? Of misschien heb ik er iets te veel koffie in? Of ik tamp te hard. Ik gebruik nu 14 gram (ongeveer, mijn weegschaal doet helaas per gram, niet per tiende) voor een een dubbele espresso. Ik las dat de standaard portafilter van Bezzera daar wel eens moeite mee heeft en niet genoeg ruimte meer heeft tussen de kop en de koffie.
Melk opschuimen voor de cappuccino was even lastig, maar filmpjes zoals deze helpen enorm:
http://www.youtube.com/watch?v=KxAvYoymUbM
Weet iemand misschien zo'n uitgebreid filmpje voor espresso/americano/cappuccino maken? Die ik nu heb gezien was allemaal van een afstand gefilmd en heb je eigenlijk niets aan.
De machine vind ik trouwens fantastisch! Hij ziet er prachtig uit en ik denk niet dat mijn nog matige espresso door het apparaat komt. De maler ben ik iets minder over te spreken, ook omdat er veel plastic onderdelen op zitten wat een beetje kwetsbaar overkomt, zeker vergeleken de Bezzera. Maar goed, hoewel ik het nog niet helemaal onder de knie heb, heb ik er wel veel plezier van

.
Is het tijd dat ik eventueel een nieuw topic aanmaak voor specifiekere vragen, of het ok als ik hier wat dingen vraag?