Re: Gaggia Classic met Gaggia MDF maler goede beginner set?

31
bobbee schreef:Nou, das dan mooi. Heb jij een mooie nieuwe molen!
2 portafilters is handig omdat je in de 1kops een blindfilter kunt doen, Dan kun je na iedere espresso even makkelijk blindfilteren. Of er tzt een naked filter van maken... 8-)
En als het erbij wordt geleverd....maar dat weet ik niet zeker zoals carpsafari dat aangeeft.

Hier, kwam dit filmpje tegen op youtube. Is jouw setje! Kun je alvast even kwijlen! Haha...

https://www.youtube.com/watch?v=hoq08YB ... ata_player
Wat heeft dat voor zin? Wel een beetje bij de les blijven hoor! ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

33
...en daar zit 'em precies het verschil: niet na iedere espresso, maar na iedere sessie (dus als je klaar bent met zetten). Zo doe ik het ook, en inderdaad met het enkele pf met blindfilter er permanent in. Overigens spoel ik na elke espresso wel eventjes de douche schoon.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor al jullie tips! Ik was druk met koffie maken dus vandaar mijn late bevindingen ;).

Het is moeilijker dan ik dacht! De eerste paar espresso's kon ik gelijk weggooien omdat deze in zo'n 8 seconden klaar waren. Vooral het afstellen van de maler heb ik moeite mee. Nu ik een stuk of 10 kopjes heb geprobeerd denk ik in de buurt te zijn. Na veel te snel doorlopen heb ik hem gewoon op zijn fijnst gezet maar toen stikte de Bezzera er zowat in en begon hij te lekken (overstromen?). Vanaf daar heb ik hem steeds iets minder fijn gezet. Maar om hem 25 seconden te laten doorlopen moet hij wel ongeveer op zijn fijnst afgesteld zijn, wat ik wel apart vind. Waarom heeft 'ie dan 40 standen terwijl hij op stand 2 moet voor espresso.

Ik heb nu nog steeds wel dat hij een beetje lekt in het midden. Moet je de portafilter er heel strak in vast draaien? Of misschien heb ik er iets te veel koffie in? Of ik tamp te hard. Ik gebruik nu 14 gram (ongeveer, mijn weegschaal doet helaas per gram, niet per tiende) voor een een dubbele espresso. Ik las dat de standaard portafilter van Bezzera daar wel eens moeite mee heeft en niet genoeg ruimte meer heeft tussen de kop en de koffie.

Melk opschuimen voor de cappuccino was even lastig, maar filmpjes zoals deze helpen enorm: http://www.youtube.com/watch?v=KxAvYoymUbM

Weet iemand misschien zo'n uitgebreid filmpje voor espresso/americano/cappuccino maken? Die ik nu heb gezien was allemaal van een afstand gefilmd en heb je eigenlijk niets aan.

De machine vind ik trouwens fantastisch! Hij ziet er prachtig uit en ik denk niet dat mijn nog matige espresso door het apparaat komt. De maler ben ik iets minder over te spreken, ook omdat er veel plastic onderdelen op zitten wat een beetje kwetsbaar overkomt, zeker vergeleken de Bezzera. Maar goed, hoewel ik het nog niet helemaal onder de knie heb, heb ik er wel veel plezier van :).

Is het tijd dat ik eventueel een nieuw topic aanmaak voor specifiekere vragen, of het ok als ik hier wat dingen vraag?

36
Ik heb nu nog steeds wel dat hij een beetje lekt in het midden. Moet je de portafilter er heel strak in vast draaien?
Het PF moet haaks op de machine staan, zit er dan nog ruimte naar rechts, dan ga er maar vanuit dat je groepsrubber vervangen moet worden [±€3,-]
Je kunt natuurlijk tijdelijk m wat vaster draaien.

De moeite met de maler zit m ook in het feit dat ie eigenlijk niet echt geschikt is voor espresso.

37
Ik zou inderdaad even een nieuw draadje aanmaken, dat maakt het wel zo overzichtelijk. Het gaat nu al niet meer over de machines in de topictitel hè?

Volgens mij hadden we al gewaarschuwd dat je enig geduld moet hebben om alles meester te worden. Dus dat het nu nog niet meteen geweldig gaat verontrust mij niet.

Houd voorlopig die 14-15 gram maalsel aan, dat moet de Bez kunnen hebben. Vergeet ook het enkel filter, dat is lastiger.
Probeer inderdaad met de maalfijnheid de zaak goed te krijgen, die zal je steeds bij moeten blijven stellen. Let op dat je het maalsel zo gelijjkmatig mogelijk in je pf verdeelt en tamp loodrecht en gelijkmatig.

Enfin, in het beginnerstopic staat alles al beschreven en kan je ook handige linkjes vinden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
Oh, misschien heb je niet eens een enkel filter. Vaak worden apparaten geleverd met twee portafilters en een enkel en een dubbel filter (dat zit dus in het porta-filter ;) ).

Het enkel filter is goed voor zo'n 7 gram maalsel, het dubbele voor.... het dubbele (en vaak wat meer). Het is eenvoudiger om met het dubbel filter te werken dan met het enkele. De marges zijn kleiner met dat enkel filter, er gaat dus sneller wat mis. Bovendien zetten veel mensen eigenlijk meer een ristretto dan een espresso, en een dubbele ristretto is zo'n 40ml, nog altijd weinig dus.