Allen,
Momenteel brand ik al een tijdje met de Gene CBR101 Roaster. Voornamelijk Single Origin Coffees met over het algemeen goede resultaten. Nu was ik van plan om ook een lekkere blend te maken die ik zelf lekker vindt, hier heb ik verleden jaar mee geëxperimenteerd maar dat was geen succes.
Onlangs liep ik toch weer met een idee in mijn hoofd en heb dit uitgevoerd, de resultaten staan in de bijlagen. Zelf vindt ik dit een heerlijke blend met veel body maar ook een zuurtje en de ' echte ' koffie smaak van de Ethiopiërs.
Ben benieuwd of iemand anders hem ook eens maakt en zijn bevindingen deelt met ons!
Re: Ray's Espresso Blend Nr. 1 (Gene Cafe)
2Interessante blend, welke percentages per koffie heb je gebruikt??
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
3De Harar 25% in combinatie met de I.M. Malabar arabica 30% en een deel I.M. Malabar robusta 10% en de Yirgacheffe 15% en 20% Burundi Kirimiro ( omdat ik die toevallig nog had liggen ) gaven een mooie volle body, goed te gebruiken in Espresso en melkgerelateerde koffies, deze blend is door verschillende mensen als erg lekker beschreven, dat is voor mij voldoende want daar gaat het immers om.
Full city;
Harar
Kirimiro
Malabar arabica
Yirgacheffe
Full city+
Malabar robusta
Allen separaat gebrand en na drie dagen geblend, eerst allen apart geproefd, zo heb ik deze meer dan 6 maanden gebruikt, toen was de Kirimiro op, deze was helaas niet meer te verkrijgen.
PS ik ben niet zo'n bloemetjes en chocopasta figuur ( proever )
Zuur of zoet, doet het goed.
Full city;
Harar
Kirimiro
Malabar arabica
Yirgacheffe
Full city+
Malabar robusta
Allen separaat gebrand en na drie dagen geblend, eerst allen apart geproefd, zo heb ik deze meer dan 6 maanden gebruikt, toen was de Kirimiro op, deze was helaas niet meer te verkrijgen.
PS ik ben niet zo'n bloemetjes en chocopasta figuur ( proever )
Zuur of zoet, doet het goed.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Hoi, dat kan je zien aan het aantal kolommen dat ik per soort heb gebruikt dus:pichichi schreef:Interessante blend, welke percentages per koffie heb je gebruikt??
2 delen i.m. Malabar (Arabica)
2 delen Brazil Yellow Bourbon
1 deel Yergacheffe
1 deel Mocca Harrar
Ongeveer 6 dagen na branden/blenden wordt hij lekker en hij blijft tenminste tot twee weken daarna goed op smaak (3 weken oud in totaal dus). Langer heb ik niet geprobeerd aangezien ik toen door de batch heen was
5Het is dat je het zo uitlegt, maar het geeft nog niet een erg duidelijk beeld van de percentage's.
Je kan namelijk met gemak in je deel grote variëren en dan weten we nog niks.
Je kan namelijk met gemak in je deel grote variëren en dan weten we nog niks.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
6Deelgrootte is uiteraard gelijk, de percentages mag je zelf uitrekenen 
71/3 India
1/3 Brazil
1/3 Ethiopie, 2 varieties
Blijft -hoe dan ook- interessant!
1/3 Brazil
1/3 Ethiopie, 2 varieties
Blijft -hoe dan ook- interessant!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
8Hoi, zo kan je het noemen inderdaad. Echter zijn die twee Ethiopiers wel twee verschillende koffies met verschillend smaakprofiel.....
9Leuke blend. Zal hem eens proberen als ik de bonen ervoor heb. Net in berlijn een heleboel sundried ethiopische en andere leuke bonen gekocht.
Gebruik je altijd lange droogtijden van 7 minuten? Zelf de laatste tijd aan het experimenteren met veel warmer drogen (210-220c) en geeft een betere smaak. Je zit dan in 5 minuten op geel en binnen 6 minuten op caramel. Totale tijd komt dan op ongeveer 15 minuten.
Gebruik je altijd lange droogtijden van 7 minuten? Zelf de laatste tijd aan het experimenteren met veel warmer drogen (210-220c) en geeft een betere smaak. Je zit dan in 5 minuten op geel en binnen 6 minuten op caramel. Totale tijd komt dan op ongeveer 15 minuten.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
10Ben erg benieuwd wt je er van vindt... Ik krreg zelf ongevraagd complimenten van de visite
Dat drogen zal ik eens op een hogere temperatuur proberen. Er is mij altijd verteld dat temp. Boven 180 graden al tot het brandproces behoren en niet tot het droogproces,,,
Dat drogen zal ik eens op een hogere temperatuur proberen. Er is mij altijd verteld dat temp. Boven 180 graden al tot het brandproces behoren en niet tot het droogproces,,,