Elektra Nino On-Demand Espresso Grinder

1
Elektra komt met een nieuwe koffiemolen, de Nino On-Demand Espresso Grinder. Deze molen bevat conische maalschijven met een diameter van 68 millimeter en een luchtgekoelde laagtoerental motor. Deze motor voorkomt oververhitting en geeft geen warmte af aan de body van de molen.

Je kunt met deze molen kiezen voor een dubbele of een enkele hoeveelheid koffie met behulp van de knoppen op de molen. Beide hoeveelheden zijn naar eigen wens te programmeren.

Met behulp van een elctronisch display kun je bijhouden hoeveel koffie de machine heeft gemalen. Daarnaast bevat deze molen een gepattenteerde tamper die aan beide zijden van de molen gemonteerd kan worden.

Afbeelding
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Elektra Nino On-Demand Espresso Grinder

2
Ja, dit moet een héél mooie molen zijn. Maar ook niet echt goedkoop, zo'n €1500??

Hier een draadje met foto's, vooral aan het eind, op blz 3: http://www.home-barista.com/espresso-gr ... t4118.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Oei, heb heb! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Van wat ik heb begrepen is de Elektra ontworpen om geen koffie achter te laten en om de koffie precies in het midden van de filterdrager te leggen. Dus geen gepruts met de koffie achteraf. Gewoon tampen en hoppa de machine in. Dit, samen met het display, scheelt in baristatraining.
Doordat er zo min mogelijk koffie achterblijft is er waarschijnlijk ook minder verlies.

Als je alles optelt zou het me helemaal niks verbazen als deze maler goedkoper is dan andere malers.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
Poeh, dat vind ik een boude bewering. In een slechte doser als van Mazzer blijft per keer meen ik zo'n 5 gram koffie achter. En wat kost 5 gram koffie? Hoeveel schoonmaak sessies moet je doen om die meerprijs van, zeg, €2000 terug te verdienen?

Het grootste voordeel lijkt me dat je geen oude muffe koffieresten overhoudt die uiteindelijk in je kopje belanden. En gelukkig zijn er ook al heel wat andere malers , ook zonder doser, die behoorlijk schoon werken en elektronisch geregeld zijn, maar wel een stuk goedkoper.

Ik zal eens meten wat ik weg gooi als ik mijn doser schoon veeg (elke keer voor het zetten).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Ik heb even gemeten wat ik weggooi: 4 gram per keer (is allicht 4 gram teveel).
En die andere malers, noem ze voor de grap eens op?
http://www.mazzer.com/prodotti.asp?cat=cat2" onclick="window.open(this.href);return false;

10
Ik heb even gemeten wat ik weggooi: 4 gram per keer (is allicht 4 gram teveel).
Reken even mee: 4 gram per keer, 2x p/dag = 8gram p/d. Ik zet ongeveer 6x p/week koffie = 50 gram p/w.
50x4,3= 215 gr. p/maand x12 =2580 gram per jaar. IK GOOI 2,6 KILO KOFFIE PER JAAR WEG?! En dat vertaalt zich naar ongeveer €50 ...... En daar schrik ik best van! :? :oops: