Gene Cafe CBR-101

1
Gisteren stond die op MP een Gene nieuw in de doos en voor een prijs waar ik weleens voor wilde proberen, toevallig was het natuurlijk verschrikkelijk druk onderweg wegens een ernstig verkeersongeval op de A2 bij den Bosch, waren alle omliggende wegen in een waar fileparadijs veranderd, maar ja hij staat hier en inmiddels een aantal batches gedraaid, het grote pluspunt is dat de branding zeer gelijkmatig is en elk voordeel heeft een nadeel, wat is dat ding traag!

Een Medium roast, aangepast naar 235 graden en met een verlengde draaitijd naar 15 minuten, zag er perfect uit alleen de totale tijd dus vullen instellen draaien en koelen kwam ik op 28 minuten uit en dat voor 300 gram groen en 240 gram overhouden is behoorlijk lang, dezelfde brandgraad met m'n handdraaier en duidelijk waarneembare geluiden en 2 kilo doe ik binnen de 18 minuten en dan ook volledig gekoeld en niet op 60 graden ( welke ik alsnog in de externe koeler gemikt heb ) ik kon geen eerste en 2 krak waarnemen, ik ga het straks nog even met een andere boon proberen.

Als ik hem zat ben meld ik het wel weer. :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Gene Cafe CBR-101

2
Probeer anders eens op 210c 5min voorverwarmen en dan de bonen erinerin. Eerste 2 min op 205, dan 3 min op 220c en daarna de gewenste temperatuur. Zelf zit ik meestal in 5 min op geel, rond de 11 min op eerste krak tot 13 min en dan tussen de 14:30 en 15 min op het einde. Bij koelen gewoon uit de gene halen, koelen in dat ding is een compleet waardeloze optie en moet je vooral niet gebruiken behalve dan om het apparaat af te laten koelen.

Kunst is als je wilt stoppen om rood ingedrukt te houden, als de hendel van de drum iets voor beneden is, en gaat dan in de emergency stop en stopt dan bijna boven. Meteen een draai aan de blauwe knop om weer tijd in te stellen en is dan ondertussen boven gestopt. Daarna de drum eruit en bonen in de koeler, drum terug en 2 keer op de rode knop drukken om de gene te laten koelen.

Het is even een handigheidje wat je een paar keer gedaan moet hebben maar werkt perfect. En qua gewicht is 250gr toch wel een beetje de max van wat hij goed aan kan.
Laatst gewijzigd door Erik82 op wo 17 jul 2013, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Ik hou me vast aanbevolen, mocht je hem weer zat zijn tzt :-)
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

5
Erik82 schreef:Probeer anders eens op 210c 5min voorverwarmen en dan de bonen erin.

Daarna de drum eruit en bonen in de koeler, drum terug en 2 keer op de rode knop drukken om de gene te laten koelen.

Het is even een handigheidje wat je een paar keer gedaan moet hebben maar werkt perfect. En qua gewicht is 250gr toch wel een beetje de max van wat hij goed aan kan.
Als ik het goed begrijp kan je hem niet een aantal batches achter elkaar laten draaien zonder tussendoor die hele hap te koelen?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Ik heb 2 weken terug 3 batches van 250 gram achter elkaar gedaan. Dat ging prima. Alleen merkte ik wel een versnelling van de diverse stadia's van het brandproces door de warme machine. Maar dan praat je over 30 a 40 sec.
Laatst gewijzigd door bobbee op do 18 jul 2013, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
De file verspreidde zich zelfs tot in @3aan´s taalgebruik...
Alhoewel, op knooppunten, op zijn interpunctuele snelweg, stuitte ik juist niet?!

:roll:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

9
Je kunt wel meerdere batches achter elkaar doen maar ik laat hem meestal na een batch even 2 minuten koelen voor de volgende batch. Er zijn genoeg mensen bekend die structureel 5 batches achter elkaar branden en waar na een half jaar het verwarmingselement kapot is.

Om 3 batches met 2 minuten ertussen te branden werkt perfect maar bij meer dan 3 gaat het verwarmingselement het op den duur zwaar krijgen. Dat is het nadeel van een elektronische brander.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

10
Toch denk in theorie dat het element niet kapot gaat door het achter elkaar branden.
Neem de föhn, zelfde soort element en wanneer je je hand achterop de luchtinlaat houdt... dan zie je het element opgloeien. Datzelfde zal ook gebeuren wanneer je de gene café niet goed schoon houd. Onderop zit de lucht inlaat, die moet je echt goed schoonhouden. Goed met de stofzuiger en desnoods een keer openmaken om goed schoon te maken. Eventueel kun je de gene café ook op 2 plankjes zetten met de pootjes, zodat er wat meer ruimte onder het apparaat is voor verse lucht en extra koeling. En ook als je achter elkaar brand er voor zorgen dat alle vliesjes uit de drum openingen zijn zodat de lucht goed kan passeren.

We zullen zien of de theorie klopt omdat ik het toch wel prettig vind om 2 batches achter elkaar te branden. Ivm de voorraad.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!