Ter vergelijk heb ik van een koffie vriend (met dank aan Carlo) die op vakantie gaat zijn Vario geleend. Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat beide apparaten uit dezelfde stal komen. Zelfde formaat en vormgeving, zelfde plastic en aluminium etc. Ook motorisch vergelijkbaar d.w.z. met aandrijfriem. De vario heeft lijkt een iets lagere toon te hebben. En beiden worden standaard geleverd met zowel een opvangbakje als filterdrager. Ook de macro en micro instelling van de maalgraad keert terug op de Preciso. Nu niet verticaal met schuiven maar horizontaal op krans. De Preciso heeft net als de Virtuoso 40 macro standen, maar per macro stand nog eens 10 micro standen. Al met al dus maar liefst 400 standen!
Grootste verschil zit hem in de maalschijven. In de Vario de inmiddels bekende keramische platte schijven, terwijl de Preciso het doet met conische maalschijven met een vrij uniek profiel. Ze zouden gemaakt worden in Lichtenstein en komen verder niet in bekende malers voor. Verder heeft de Vario de beschikking over de digitale timers terwijl de Preciso het met een 'eierwekker' moet doen aan de zijkant.
De Esatto is een accessoire om de maler geschikt te maken voor 'weight based grinding'. Na calibratie kun je drie afzonderlijke gewichten programmeren en na een druk op de startknop gaat de maler malen tot het gekozen gewicht. In dat gaat behoorlijk precies. Voor een enkel shot espresso heb ik momenteel 10 gram geprogrammeerd en de opbrengst is keer op keer 10 gram plus/min 0,2 gram. Voor filter is er hooguit een tiende gram variatie aan beide kanten. Voordeel is dat je bij aanpassing van de maalgraad steeds hetzelfde gewicht krijgt. Bij een timer krijg je bij veranderen van de maalgraad ook een andere opbrengst en moet je dus ook de timer aanpassen. Nadeel is dat je de koffie vanuit het opvangbakje moet overgieten in het filterbakje, maar dat is een kleine handeling en werkt lekker schoon. De Preciso heeft net als de Vario een lage retentie d.w.z. dat je een verandering in maalgraad vrijwel meteen merkt. In tegenstelling dat bij mijn eerdere ervaringen met de Vario gaat het switchen tussen espresso en filter zonder problemen. Maar bij deze leen Vario (met mod) gaat dit tot nu toe ook prima.
Wat smaak betreft zijn er wel duidelijke verschillen. Zeg niet dat het een beter is dan het ander. Wel is er het bekende vlak versus conisch. Opvallend is dat de Preciso naast de frisse tonen ook veel romigheid geeft en zeker niet eendimensionaal is. Ik ben gewoon onder de indruk van de kwaliteit van het maalsel en de smaak. Ook verloopt de extractie heel voorspelbaar en gelijkmatig en treedt blonding pas heel laat op. Zo op het eerste gezicht vind ik het met de Preciso eenvoudiger om de juiste maalstand te vinden en een evenwichtige extractie te bereiken. Tot nu toe lijk ik ook voorkeur voor het smaakprofiel van de Preciso te hebben. Maar goed, ik heb in het algemeen gewoon een voorkeur voor conisch. Voor slow schijnt de Preciso de betere papieren te hebben, maar dat kan ik nog niet beoordelen. Hij zou heel weinig fines produceren; veel minder dan de Vario die voor slow niet als een topper bekend staat, tenzij je er stalen schijven op zet. Snel is de Preciso wel voor zo'n klein ding. Ongeveer 1,5 gram per seconde in het espresso bereikt en 2 gram per seconde voor filter. Marginaal sneller dan de al niet langzame Vario. Al met al gewoon een hele fijne combinatie.
Kan het niet laten om een opmerking te maken over de bouwkwaliteit. Verwacht geen Mazzer/Compak/Macap of noem ze maar op kwaliteit. Echt van een andere orde. De maalschijven zitten gemonteerd op een kunststof drager en ook de verstelling voor de maalgraad zou ik nu niet echt robuust willen noemen. Net als de Vario schijnt ook de Preciso veel kinderziekten gehad te hebben. De versie die bij mij staat heeft de nieuwste specs d.w.z. een vernieuwde 'gear box' met de naam GB2.0 en een nieuwe en stevigere drager voor de maalschijven. De tijd heeft geleerd dat de Vario in zijn huidige incarnatie toch beste betrouwbaar is, dus het zou mij niet verbazen dat ook de Preciso langzamerhand gerijpt is. Als er trouwens iets misgaat lijkt het eenvoudig te herstellen. Onderdelen schijnen goedkoop te zijn en eenvoudig zelf te vervangen. Maar goed, niemand zit op gedoe te wachten.
Eigenlijk zou ik de Preciso en Vario wel met de MK ProM willen vergelijken, maar ik ken niemand die er eentje heeft. En ben zelf nog nooit een betaalbare occasion tegen het lijf gelopen. Nieuw vind ik de prijs gewoon te hoog. Ik heb wat mensen op HB gesproken die zwel de Vario en Preciso als een ProM hebben. Ik krijg steeds te horen dat de ProM niet veel toevoegt aan een Vario en dat de Preciso zeker voor slow de beste is. En als je van conisch houdt wellicht ook voor espresso. Maar dat is allemaal lekker subjectief natuurlijk. Beoordeel dat soort zaken graag zelf, dus hoor het graag als iemand er eentje heeft!