Bedankt voor jullie reacties ! Ik wilde met deze conclusie en vragen zien of er nog andere (voor mij nieuwe) inzichten zouden komen, maar het blijkt dat ik het plaatje al redelijk voor ogen had. Ik heb inderdaad de beginnershandleiding (vlot) doorgelezen.
Handmalen lijkt me nu geen optie, gezien de variatie en bewerkelijkheid die je daarmee introduceert. Als iemand tweedehands een goede Mahlkonig Vario of Eureka Mignon weet sta ik daar zeer voor open !
@bobbee,
aii, betrapt ! Ik weet het ook nog niet. Lijkt me leuk en lekker om deze wereld te verkennen, de sfeer eromheen spreekt me in ieder geval al erg aan. 'Probeert alle dingen, en behoud het goede.' Tweedehands is inderdaad een betere optie, de PVE lijkt alleen slecht te krijgen (op advies van bvds probeer ik het sinds gisteren via kaffee-netz) en van de maler heb ik hier gelezen dat 2e hands geen goede keuze is. Werd later weer wat genuanceerd.
@Erik82,
Bedankt voor je meedenken, je hebt me direct de juiste kant op geleid met de PVE. Ook deze twee apparaten waren weer nieuw voor mij:
- Bacchi: leuk ding. Heb het met interesse bekeken. Had alleen wat vraagtekens bij het (niet-)regelen van de zettemperatuur. Las iets over opwarmtijden in de gaten houden, grootte van de gasvlam en moment van opendraaien van het kraantje. Met een prijs van E 400,- én het ontbreken van een opschuimmogelijkheid geef ik dan weer de voorkeur aan de PVE.
- Mypressi Twist: kende ik niet. Dat wordt wel een heel geil bakkie .... De officiële video liet een wereld zien die niet zo gemakkelijk in elkaar kán zitten na alles wat ik inmiddels wijzer ben geworden. Toen zag ik
http://www.youtube.com/watch?v=ALH1zxtUxHU, hoe het echt gaat -> meer iets voor een laborant .... Ik zie dat niet zitten.
Inmiddels dus het besluit genomen om voor de PVE te gaan en via mail de winkels in Frankfurt, Osnabrück en Hamburg benaderd. Nadat er geen enkele reactie kwam heb ik één ervan gebeld. Zéér openhartig: wilde mij eigenlijk het apparaat liever niet verkopen (liever aan iemand die meer in de buurt woont, zodat hij makkelijk kon servicen), tenzij ik dat per se zou willen. Ook hij wilde stoppen met de vertegenwoordiging, gezien de problemen die hij ermee had gehad. Hij noemde lekkende dichtingen en de moeilijkheid om aan goede nieuwe te komen + lekkende soldeernaden ('Lötungen').
Ben tot de conclusie gekomen dat het de PVE zou moeten worden (en anders niets ?), gezien de ruimte op de aanrecht. Echter met zoveel onzekerheden rond de technische staat + mijn eigen gebrek aan ervaring (zien of het aanslaat) wil ik voor een gebruikte versie gaan. Bij een eigenaar die al langer op een forum zit zijn de technische problemen dan hopelijk te overzien. Wellicht via kaffee-netz.
En anders niets ? Anders misschien toch een tweedehands QuickMilletje ..... Heb er ook genuanceerdere verhalen over gehoord en de prijs blijft dan te overzien. Als het idd zo onprettig is kan ik hem vlot weer kwijt zonder al te groot waardeverlies.