Re: Ondiepe apparaten

21
Bellabarista (Claudette) is een vrouw en komt uit de UK. En er zijn ook wel wat NL barista dames. Maar inderdaad, ze zijn in de minderheid.

HCH bestaat al langer niet (echt) meer volgens mij. Is al eerder wat over geschreven.

Lagondola.it levert ook levers. O.a. de PV Export en Lusso. Is een betrouwbare Italiaanse leverancier. Ik heb daar onder andere de Pavoni Professional voor mijn ouders vandaan. Die was daar toen een stuk goedkoper.

De Export bestel je daar voor 674 euro (in 't rood). Je zou ook een Lusso (1 groep) kunnen overwegen, die bestel je voor 758 euro.

Bij espresso-store.de (* edit: zie dat Erik deze ook al had geplaatst...) bestel je de Export in 't zwart voor 599. En de Lusso is daar weer duurder (bijna 100 euro tov La Gondola). Raar al die prijsverschillen...
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

22
Heb van bvds via een berichtje nog wat extra info gekregen + nog wat georiënteerd op een duitse site (http://www.kaffee-netz.de/espresso-und- ... print.html).

Hoewel ik de eerste espresso in m'n leven nog moet maken (!, alles is nog theorie), kies ik nu wel meer bewust voor de PV(Export). Hefboommachines zijn mooi compact in vergelijking met de 'grote' apparaten en er kan weinig aan stuk. Verder vind ik het principe met die arm wel leuk. Bij de PV's maakt de veer het leven gemakkelijker dan bij de andere hefboommachines, waar de manier waarop de arm bediend wordt veel effect heeft op het eindresultaat. Maar hoe het dan vervolgens precies moet: ...... ? Weet niet of youtube steeds de juiste voorbeelden laat zien (?). Ook de geroemde temperatuurstabiliteit spreekt me aan.
Belangrijkst, en dat lees ik steeds, is dat de PV's repeteerbaar een erg goede kop kunnen maken, ook door iemand die het apparaat nog niet goed beheerst ('ieder koffieatoom in al zijn fijnheid en kracht', om met Guust Flater te spreken).
Het zou de Export gaan worden omdat de Lusso meestal te groot is voor ons. Het nadeel bij visite moeten we dan voor lief nemen. Ik zie het ook als een instapper, als het bevalt kunnen we altijd nog groter.

Wat me echter doet twijfelen aan dit apparaat is het kleine pullvolume. Ik ging ervan uit dat ik het trekken van meerdere pulls wel onder de knie zou krijgen, maar besef nu dat het een lange weg kan worden die het nodige uithoudingsvermogen vergt. Als ik blijf hangen op 25 ml per kop (of minder!) is dat niet echt wat ik in gedachten had.
Verder lees ik veel commentaar over de 'harde' techniek. Hiermee zal het uiteindelijk wel goed komen, daarvoor is 'ie te eenvoudig, maar het geeft te denken dat de nodige PV-dealers in Nl en D ermee gestopt zijn / het apparaat uit hun assortiment hebben gedaan. Techniek zal daarin vast hebben meegespeeld.

In dat licht bezien is E 1100/1200 een flinke uitgave. Zeker omdat ik ook moet zien of de aardigheid hierin gaat beklijven. Het liefst zou ik eerst een apparaat + accessoires á ca. E 700 aanschaffen om als stap twee een goede maler te kopen (Mahlkonig Vario á E 400). Alleen: hoe kom ik aan verse en goed gemalen bonen ?, via een eenvoudig handmalertje of kant-en-klaar ?

Ik hoor graag jullie tips, resp. zit ik op een verkeerd spoor ?

23
Vergeet kant-en-klaar. Je zal ècht zo kort mogelijk van tevoren goede bonen moeten malen, anders werkt het niet.

Enige optie die overblijft als je geen 2-de hands horecamaler wil is inderdaad een handmaler. Daarmee zijn redelijk goede resultaten te bereiken, maar het voegt wel weer iets toe aan het "gedoe" vooraf. Voor met z'n tweeën is het nog wel te doen, maar als je gasten hebt vind ik het zelf eigenlijk niet te doen.

Zie de maler en de espressomachine als een twee-eenheid, zonder elkaar functioneren ze niet. Ik zou in jouw geval gaan voor een Vario en een Export, dat moet toch lukken voor onder de €1100?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
@petert
Oei, nu gaat het toch niet helemaal goed. Door te vragen naar voorgemalen koffie ben je nu eigenlijk weer terug bij af...
Je leest je goed in wbt de pv export maar heb je de beginnershandleiding elders op dit forum al (goed) gelezen en die goed bestudeert? :wink:
Ps: Als ik zo je berichten terug lees vraag ik me ook wel af of deze manier van koffie zetten wel jouw "ding" is. Het lijkt erop dat de handelingen je zullen gaan tegenstaan...dus als je eerst 2e hands koopt kun je mooi experimenteren en ervaren. Bevalt het niet, dan zet je de spullen gewoon weer te koop. Bevalt het wel, zet je het te koop en ga je voor nieuwe spullen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

25
Je zou ook kunnen overwegen om een Mahlkonig Vario te kopen met een Mypressi Twist of een Bacchi espresso. Als je eerst voor de machine wilt gaan met voorgemalen bonen dan kun je net zo goed nespresso drinken. Dat heeft gewoon geen zin.

Een kleine hevel heeft inderdaad minder volume waar een grotere machine meer volume kan leveren. Deze beperking heb je jezelf opgelegd door de ruimte die je kwijt wilt zijn te beperken. Je kunt niet alles hebben met de beperkingen die je jezelf oplegt.

Een handmaler is weer een heel ander verhaal en totaal niet geschikt voor grote gewoon tenzij je een HG One neemt. Dit kost je ook wel wat tijd om door te krijgen. De snelheid en het draaien heeft invloed op het maalsel. Hier moet je ook een gevoel voor ontwikkelen. Als ik mijn maler tussendoor 4 keer stop en op variërende snelheden draai is de uitloop compleet anders dan wanneer ik consistent met dezelfde snelheid draai. Een simpele handmaler kan ook veel moeite kosten om af te stellen en heeft nogal eens onderhoud nodig om de boel weer uit te lijnen wat niet één van de makkelijkste klusjes is. Als je echt voor niet al te veel één goede handmaler wilt is de Pharos erg goed maar weer duurder en groter dan één Vario. Je bent het jezelf nu alleen maar moeilijker aan het maken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

26
Bedankt voor jullie reacties ! Ik wilde met deze conclusie en vragen zien of er nog andere (voor mij nieuwe) inzichten zouden komen, maar het blijkt dat ik het plaatje al redelijk voor ogen had. Ik heb inderdaad de beginnershandleiding (vlot) doorgelezen.

Handmalen lijkt me nu geen optie, gezien de variatie en bewerkelijkheid die je daarmee introduceert. Als iemand tweedehands een goede Mahlkonig Vario of Eureka Mignon weet sta ik daar zeer voor open !

@bobbee,
aii, betrapt ! Ik weet het ook nog niet. Lijkt me leuk en lekker om deze wereld te verkennen, de sfeer eromheen spreekt me in ieder geval al erg aan. 'Probeert alle dingen, en behoud het goede.' Tweedehands is inderdaad een betere optie, de PVE lijkt alleen slecht te krijgen (op advies van bvds probeer ik het sinds gisteren via kaffee-netz) en van de maler heb ik hier gelezen dat 2e hands geen goede keuze is. Werd later weer wat genuanceerd.

@Erik82,
Bedankt voor je meedenken, je hebt me direct de juiste kant op geleid met de PVE. Ook deze twee apparaten waren weer nieuw voor mij:
- Bacchi: leuk ding. Heb het met interesse bekeken. Had alleen wat vraagtekens bij het (niet-)regelen van de zettemperatuur. Las iets over opwarmtijden in de gaten houden, grootte van de gasvlam en moment van opendraaien van het kraantje. Met een prijs van E 400,- én het ontbreken van een opschuimmogelijkheid geef ik dan weer de voorkeur aan de PVE.
- Mypressi Twist: kende ik niet. Dat wordt wel een heel geil bakkie .... De officiële video liet een wereld zien die niet zo gemakkelijk in elkaar kán zitten na alles wat ik inmiddels wijzer ben geworden. Toen zag ik http://www.youtube.com/watch?v=ALH1zxtUxHU, hoe het echt gaat -> meer iets voor een laborant .... Ik zie dat niet zitten.

Inmiddels dus het besluit genomen om voor de PVE te gaan en via mail de winkels in Frankfurt, Osnabrück en Hamburg benaderd. Nadat er geen enkele reactie kwam heb ik één ervan gebeld. Zéér openhartig: wilde mij eigenlijk het apparaat liever niet verkopen (liever aan iemand die meer in de buurt woont, zodat hij makkelijk kon servicen), tenzij ik dat per se zou willen. Ook hij wilde stoppen met de vertegenwoordiging, gezien de problemen die hij ermee had gehad. Hij noemde lekkende dichtingen en de moeilijkheid om aan goede nieuwe te komen + lekkende soldeernaden ('Lötungen').
Ben tot de conclusie gekomen dat het de PVE zou moeten worden (en anders niets ?), gezien de ruimte op de aanrecht. Echter met zoveel onzekerheden rond de technische staat + mijn eigen gebrek aan ervaring (zien of het aanslaat) wil ik voor een gebruikte versie gaan. Bij een eigenaar die al langer op een forum zit zijn de technische problemen dan hopelijk te overzien. Wellicht via kaffee-netz.

En anders niets ? Anders misschien toch een tweedehands QuickMilletje ..... Heb er ook genuanceerdere verhalen over gehoord en de prijs blijft dan te overzien. Als het idd zo onprettig is kan ik hem vlot weer kwijt zonder al te groot waardeverlies.

27
Petert schreef:- Mypressi Twist: kende ik niet. Dat wordt wel een heel geil bakkie .... De officiële video liet een wereld zien die niet zo gemakkelijk in elkaar kán zitten
Die laborant van de video die je erbij linkte is inderdaad leuk maar overdreven 'geeky'. Als ik met de Mypressi op weg ben gaat dat net zo simpel als in de officiële video. De espresso die je uit de Mypressi ziet komen op de 'geeky' video lijkt me wel erg licht overigens.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

28
Bij het doorlezen van andere fora, zoals kaffee-netz, heb ik gemerkt dat er gelukkig meer mensen zijn die talmen voordat ze de (goede ?) keuze maken. Ik denk dat ik er inmiddels uit ben hoe ik wil starten:

- nieuwe Mahlkonig Vario.
Een tweedehands die vanaf begin 2012 is gemaakt, met de laatste upgrades, kun je krijgen voor ca. E100 minder dan nieuw. Dat is me de kans van een kat in de zak niet waard, gezien alle belang die wordt gehecht aan het maalresultaat. Bovendien komen er dan de reiskosten bij.
- een tweedehands QM 820 om in ieder geval op te starten. Het is voor mij een instapper, slaat het niet aan dan staat hij binnenkort weer op MP. Bvds en cremalover, bedankt voor jullie genuanceerde meningen hier op deze site, waarmee je aangeeft dat dit een goede beginnersmachine is waarmee het goed mogelijk is om een zeer aanvaardbare espresso te zetten.
Vraagje nog: hoeveel tijd moet ik rekenen met de volgende espresso na het opschuimen ?
Een Ponte Vecchio Export blijf ik tweedehands zoeken, ben ervan overtuigd geraakt dat dit wel een erg leuk apparaat is met veel plussen (en een paar minnen).

Een apparaat waar ik op deze site nog bijna niets over gevonden heb, maar op duitse sites des te meer is de Graef ES90.
Ik begrijp dat hij een paar leuke pluspunten heeft, ook een aantal negatieve aspecten en een paar kritische zaken. Ik zou hierover graag wat meer weten voordat ik definitief voor de 820 ga. Zal er een aparte topic van maken.

MvG,
Peter

29
Er is hier ook eerder een lid geweest die een Graeff espresso apparaat kocht, maar daar vervolgens veel temperatuur problemen mee had. Misschien kan je dat topic eens opzoeken?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

30
De Vario is een goede keuze, maar dat wist je onderhand wel. Ik heb het idee dat je erg gebrand bent op de QM. Het is ook een mooi klein apparaat dat inderdaad goede espresso kan zetten. Voor regelmatig cappuccino vind ik hem echter minder geschikt, ik ben benieuwd hoe het opschuimen je gaat bevallen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder