Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Rolfje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 16:28

Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor Rolfje » ma 14 okt 2013, 17:50

Goedemiddag,

Sinds een aantal dagen ben ik de trotse eigenaar (*glunder, glunder*) van een Brasilia Lady machine. Op een heel klein puntje na, geheel onbeschadigd en erg goed werkend!

Dus nu zoekende naar een maler. Helaas voor mij, zijn er te veel molens om uit te kiezen. "Gelukkig" word ik in mijn keuze beperkt door mijn bescheiden budget en mijn kleine (en best volle) keuken.
Er zijn legio betaalbare molens te krijgen (occasion). Ze zijn echter allemaal ENORM! Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen duwen. Ehm, richting een weloverwogen keuze!

Wat wil ik:
* Een maler geschikt voor espresso (voor iets anders gebruik ik 'm niet).
* Ongeveer het formaat van een Solis scala (1 of 1.5 decimeter hoger mag ook nog wel).
* Budget: rond de 150 Euro (occasion absoluut geen bezwaar).
* het liefst traploos instelbaar.
* Geen Solis scala :D .
* Een relatief lange levensduur (niet zo'n ding die na 4 maand uit elkaar dondert).

Op MP zijn zat relatief goedkope molens te vinden. Goedkoop en enigszins compact schijnt een onmogelijke combi te zijn als je een klein budget hebt.

Hebben jullie suggesties? Het hoeft echt geen "Rolls Royce" onder de malers te zijn, een "Ford Mondeo" mag ook!
Alvast bedankt voor het meedenken!

Rolfje

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor cremalover » ma 14 okt 2013, 18:07

Ik zou voor 2e hands gaan.
Bijv een Bb005.
Heeft mijn broer en die is tevreden.http://s143.photobucket.com/user/echtem ... sort=6&o=2

Rolfje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 16:28

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor Rolfje » ma 14 okt 2013, 18:31

Hoi!

Die link opent een foto va een H-D FLH... Ook mooi, maar past niet in mijn keuken en maalt bovendien geen bonen ;)

Maar wat is een BB005? Is dat een Brezerra?

Rolf

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor cremalover » ma 14 okt 2013, 18:39

Verkeerde foto.
Ind er daad een Bezzera.
Zal f zoeken naar de j u ste foto.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor Wedj » ma 14 okt 2013, 21:22

Heb nog een Demoka met half jaar oude schijven staan. Klein compact doserless en traploos geen rolls maar wel een ford.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Rolfje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 16:28

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor Rolfje » ma 14 okt 2013, 21:53

Heej Wedj,

Is die geschikt voor espresso? Stel niet echt hele hoge eisen, maar een betere maling als een Solis is wel een vereiste! Ben verder ook geen "koffie-nerd", maar wil gewoon een lekker bakkie koffie zo nu en dan. En... vooral niet teleurgesteld worden (zoals met die Solis).

Ik zal 'm morgen ff google-en. Wat vraag je voor het apparaat, btw?
Mvg, Rolfje

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor Spironski » ma 14 okt 2013, 23:34

Het zijn wel een aantal tegenstrijdige eisen die je hebt, maakt het wel lastig.

Mij valt altijd op dat het oppervlak dat grotere maler innemen niet eens zoveel groter is dan van de kleinere malers. Zo neemt mijn Mazzer Major slechts 20x30 cm in beslag, wat zou een kleintje doen: 15x25? Dat maakt toch niet zoveel uit? Het verschil zit 'em in de hoogte, maar daar zit meestal meer speling.

Maar goed, ik moest denken aan de kleinere Anfim malers (de (Super) Best, geloof ik). Best oké maalresultaat, goed gebouwd en compact. Ik vrees dat je geen Vario voor dat bedrag gaat vinden, anders zou ik voor die maler gaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Rolfje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 16:28

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor Rolfje » di 15 okt 2013, 18:08

Het is inderdaad de hoogte die voor het probleem zorgt. Daarnaast zijn die grote dingen vaak loeizwaar en dus lastig te verplaatsen/op te bergen ("verstoppen").

Die MK/Baratza Vario is heel erg mooi/handig/gebruiksvriendelijk/compact etc. Maar de nieuwprijs he!
Tijdens het zoeken naar de door jullie voorgestelde molens kwam ik een Vario tegen voor 225 euro. Een aanbieding. Natuurlijk al verkocht (jammer genoeg)! Voor zo'n apparaat wil ik mijn budget wel iets verhogen!
De Anfim, Demoka en Bezerra zijn (zover ik heb kunnen achterhalen) prima malers, maar vallen in het niet vergeleken met de Vario.

Ik laat het allemaal nog even op me inwerken en ga vooral veel meer lezen over malers. Mijn vriendin heeft voor mij besloten dat ik geen haast heb :shock: met de aanschaf. Toegegeven, ze heeft waarschijnlijk gelijk! Er komt vanzelf iets heel moois op mijn pad (ik hoop een Vario of een equivalent). Of een "leuke" tijdelijke maler voor een zeeeer schappelijk prijsje. We zien wel.

Oh ja, ik kwam zonet op tweedehands.be een Santos Silence tegen voor 250 Euro. Wellicht interessant voor iemand hier?

Rolfje

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor cremalover » di 15 okt 2013, 18:34

De bb005 valt niet in het niet bij een vario.
Sinds wanneer is een Vario het mass aller dinge?
Platte maler met een plastic behuizing.
Is idd makkelijk verstelbaar maar aangezien jij een espressomaler wil speelt dat feitelijk geen rol.

Vroeger zij men dat een shovel weggeblazen werd door een evo.
Ik weet al 25 jaar beter. ;)

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Help! ("goedkope" malers zijn te groot!)

Berichtdoor bvds » di 15 okt 2013, 19:40

Eens. Heb zowel een vario als bb005 gehad. Bezzera wint wat mij betreft op smaak en vergevingsgezindheid. Met vario sneller channeling en vaker bijstellen maalgraad nodig. Vario wint op gebruiksgemak gezien digi timers, iets mooiere distributie en nul retentie. Ik vind overigens de vario niet geschikt voor vaak wisselen tussen espresso en slow. De bezzera natuurlijk al helemaal niet. Die bezzera is en blijft niet makkelijk te verslaan, ook niet door veel duurdere malers.

Demoka heeft redelijke schijven en goede motor, maar sproeit flink. Loopt op smaak duidelijk achter bij een bb005. Maar voor vriendelijke prijs een degelijke instapper.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron