Percolator/Moka Express

1
Ik heb al een tijdje een senseo maar ineens vind ik er niks meer aan. Zit toch een raar/vies smaakje aan de koffie.. heb zelfs al een coffeeduck gekocht waar je gewone koffie in kunt doen maar niets helpt..

Anyway, ik ben al een tijdje op zoek naar goede en lekkere koffie. Het mag alleen niet te duur worden en daarom was mijn oog op een Moka Express gevallen:

http://www.bol.com/nl/p/bialetti-moka-e ... bile=false

Of een Percolator:

http://www.bol.com/nl/p/bialetti-presso ... bile=false

Ten eerste: wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee en hoe is de koffie?

Ook vraag ik me heel erg af wat voor koffie ik er dan in moet doen.. ik was eigenlijk van plan om zo'n soort bonenmaler te nemen en de bonen dan zelf te gaan malen:

http://www.bol.com/nl/p/princess-koffie ... 011501431/

Allemaal leuk, maar op dit gebied ben ik echt een leek en ik wil dan ook graag om jullie advies vragen :)

Ten eerste: Ik heb gehoord dat je voor een percolator/Moka Express een iets grovere maling nodig hebt. Maar als ik de bonen zelf maal met zo'n maalmachine, worden ze dan niet te fijn? En gaat het automatisch of moet ik stoppen wanneer ik het fijn genoeg vind?

Ten tweede: Ik heb geen idee welke koffie ik moet nemen... Ik drink mijn koffie altijd zwart en dan mag hij redelijk sterk zijn, maar niet TE sterk. Ik zat er eigenlijk aan te denken om gewoon DE bonen te nemen:

http://www.de.nl/koffie/blends/koffie-b ... ood-bonen/

Ik wil het liefst ook niet HEEL veel uitgeven aan koffie namelijk en waar wij wonen is niet echt een koffiespeciaalzaak.. Wel gewoon alle supermarkten. Ik hoop dat jullie mij goed kunnen helpen.

Alvast heel erg bedankt!

Re: Percolator/Moka Express

2
Een percolator gaat langzaam en een mokka express (what's in a name?) gaat vrij snel. Er zal ook smaakverschil zijn, maar daar kunnen anderen je beter over vertellen.

Met een mokkapotje kan je in principe best lekkere koffie zetten, als je maar oplet dat je deze niet te heet laat worden. Zoek maar eens op het forum, er is al uitgebreid over geschreven.

Verder: altijd vers-gebrande boontjes gebruiken! Dus geen DE uit de supermarkt, dat soort koffie is vaak al maanden over tijd. Als je geen winkel in de buurt hebt: internet is je vriend.

En vergeet de maler die je laat zien. Voor Mokkapotje hoef je geen vreselijk dure maler, maar dat ding is het ècht niet. Je moet er toch echt eentje met maalschijven hebben, niet met sneldraaiende mesjes.

Ik denk dat je HIER ook best wat van kan opsteken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Ook te scharen in de rubriek "gespot".

Vanaf donderdag a.s. te koop in Sonderangebot bij Tina van de Lidl :lol:

Ik ga er eentje bijkopen, bij mijn trouwe ochtendkameraad. Voor alle snelle espresso´s op onverwachte momenten, of als de timer van de Expobar vergeten is zichzelf in te schakelen :oops: :P :lol:

Even scrollen met de slidebar voor de scherpe prijs ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

5
Mijn advies is om niet de Moka express te nemen maar de Bialetti Brikka. De Brikka heeft een extra klep/filter die onder druk opengaat en zo ook een crema-laagje op de koffie geeft. Deze koffie komt qua smaak veel meer in de buurt van espresso (bij goede bonen/maling natuurlijk). De Brikka is wel iets duurder maar ze gaan 30 jaar mee en kosten iets rond de € 40,=.

6
Dat ding klopt de koffie dan op ofzo? Wordt het door een klein gaatje geperst?
Echt onder druk lijkt me niet best, dan wordt de temperatuur van het water nog hoger dan hij al is bij een moka, en krijg je verbrande koffie...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

7
leverlover schreef:Mijn advies is om niet de Moka express te nemen maar de Bialetti Brikka. De Brikka heeft een extra klep/filter die onder druk opengaat en zo ook een crema-laagje op de koffie geeft. Deze koffie komt qua smaak veel meer in de buurt van espresso (bij goede bonen/maling natuurlijk). De Brikka is wel iets duurder maar ze gaan 30 jaar mee en kosten iets rond de € 40,=.
Geen van allen komt in de buurt van een Espresso of espressosmaak, dat klepje kennen we ook in de meer aggenebbis "Espressomachines" tegen, het zijn allemaal kunstgrepen die niet tot een wezenlijke verbetering van de smaak leiden, waarom zouden we daar meer geld aan uitgeven?

Je moet een Mokkapotje of Mokapotje in z'n waarde laten en niet proberen het op een hoger niveau te tillen, het voldoet uitstekend voor het doel waar het voor bedoeld is, gebruik vooral een goede koffie en liefst vers gemalen, je moet je wel bedenken dat de meeste mensen die een Moka gebruiken niet de centen willen of kunnen spenderen aan een hele goede maler. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

8
@3aan schreef: ...je moet je wel bedenken dat de meeste mensen die een Moka gebruiken niet de centen willen of kunnen spenderen aan een hele goede maler. ;)
Ik hoop binnenkort niet meer tot 'de meeste mensen' te behoren en zal dan posten wat een goede maler voor verschillen in smaak geeft t.o.v. Lavazza voorgemalen koffie in een Moka Express.