Yrgacheffe

1
Vandaag weer Yrgacheffe gedaan. Harde boon zeggen jullie dus heter branden. De vraag is dan of je ook heter moet beginnen.
Ik vond tussen de berichten twee profielen van Erik. En heb onderstaand schema gehanteerd met de Gene (ingesteld op apparaat):
5 minuten preheat op 220
3 minuten op 210
4 minuten op 225
2 minuten op 230
2 minuten op 235
6,5 minuten op 240
Lossen en koelen buiten de Gene
Totale brandtijd 16,5 minuten
yrgacheffe 13-1-2014.jpg
De chaff komt maar moeilijk los. Wel hoor ik nu beter de FC (dank aan de Malabar boontjes die dit mooi lieten horen) Dan komt de SC en zijn nog niet alle boontjes hun chaff kwijt dus rooster ik nog even door. Ze worden dan eigenlijk donkerder dan ik wil. Een enkele boon vertoont olie. Nog steeds enkele bonen met chaff.
Is het verstandig om een langer droogperiode aan te houden op een wat lagere temperatuur?

Jan
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

Re: Yrgacheffe

2
Lijkt me erg donker gebrand, zeker als nu al de olie eruit komt en je zelf al aangeeft dat je ze te donker vindt.

Ik zou de idee loslaten dat alle vliesjes uit de ziel los moeten komen, dat daar nog wat zit is toch helemaal niet erg?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
@ Spironski,
Heb jij de Yrgacheffe ook wel eens gebrand? En zo ja, met welk profiel?

@Raymond
Heb je misschien foto's van je eiegen Yrgacheffe?

Ondanks dat ze donker zijn leverde een eerdere batch een prima cappuccino op :P.

Groet,

Jan
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

7
cremalover schreef:Wel gedoe met die temperaturen.
Ik gooi ze in mijn behmor en druk op een knop.Das best handig.
Binnen in je Behmor heerst er waarschijnlijk ook een temperatuur en een tijd, alleen je hebt er geen flauw idee van en dat is best handig in jouw geval ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Een 17:30 minuut is voor dat profiel van mij wel erg lang. Ik zit met een dergelijk profiel toch wel rond de 13-14 minuten. Maximaal 3 minuten na het echte begin van de eerste krak. Deze bonen zien er echt erg donker uit met veel olie.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer