Temperatuurmetingen Rocket

1
Omdat ik over een poosje met Turboyeast samen wat metingen ga doen aan zijn Cimbali, ben ik weer even wat aan het inspelen op de Rocket met deze spullen:

K-type probe op de neus van de E61 en een SCACE met T-type probe, aan de Amprobe TMD-56 die communiceert met Artisan op de laptop:

Afbeelding

Ter verificatie af en toe echte koffie in het filterbakje waarvoor Peter van der Weerd een probe-connectie maakte:

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Temperatuurmetingen Rocket

4
Nog wat plaatjes van de manier van meten:

Flow uit de puck-met-probe:

Afbeelding

Voorbeeld resultaat in de kop, met de puck:

Afbeelding

Droge puck voor de extractie, probe zit in het koffiebed, dus niet aan oppervlak te zien, waardoor de temp wat anders kan zijn dan die van de SCACE die immers boven de kunststof "puck" zit:

Afbeelding

SCACE in actie:

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Een eerste meting van de routine zoals ik die meestal doe: een korte flush om het kopje voor te verwarmen, gevolgd door een extractie.

Afbeelding

Flush: groep wordt iets warmer, tot 94ºC

SCACE extractie: groep gaat van 92ºC naar 93ºC, "puck" temp gaat van 94ºC naar 93ºC

6
In het Engels, met meer diephang natuurlijk:

In this rapidly changing world, in a time when many of the old values are suddenly losing their meaning and very few people are able to make sense of the moral dilemmas that surround us, the one question that's increasingly on our minds is: "What is the relationship between the temperature on a given spot on the outside of an E61 brew group and the temperature inside the coffee puck during the extraction of an espresso?”

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... es-on.html

8
Ik had me niet gerealiseerd dat ik me dat afvroeg. Om de existentiele onzekerheid wat te verlichten daarom ook maar eens een K-probe op de UFO geplakt. Vooral ook omdat de aanvullende vraag zich opdrong wat de relatie is tussen de geselecteerde plek op de group head en de Eric S thermometer. Gepoogd op dezelfde manier te plakken als op jouw foto. Die van mij wil niet boven de 88 graden ongeveer komen, hoe ik hem ook plak of aanduw, terwijl Eric's thermometer 94.7 aangeeft. Volgens mij zou de grouphead warmer moeten zijn dan 88. Als ik de K-probe van boven naast de inbusbout schuif waar bij mijn machine de mushroom mee zit aangedraaid (bij jou zit dat anders) dan krijg ik 97.8 graden. Dichter bij de siphon dus.

Hoe heb je dat thermokoppel op de grouphead geplakt zodat hij goed meet?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

9
Leuk die verschillen, het maakt dus wel wat uit of er kleine wijzigingen zijn aangebracht, of hoe de E61 is aangesloten.
Kabouter schreef:Hoe heb je dat thermokoppel op de grouphead geplakt zodat hij goed meet?
Ik begrijp je vraag niet. De bedoeling van een thermokoppel is goed te meten, waar dan ook toch?

10
fransg schreef:
Kabouter schreef:Hoe heb je dat thermokoppel op de grouphead geplakt zodat hij goed meet?
Ik begrijp je vraag niet. De bedoeling van een thermokoppel is goed te meten, waar dan ook toch?
Het koppel dat ik gebruik is zo'n draadje (aan het uiteinde is een lusje te zien) dat bij de uitlees-unit meegeleverd zat. Als ik die ergens in steek dan leest hij goed uit, maar als ik hem ergens tegenaanplak, dan lijkt hij de temperatuur wat laag weer te geven. Of het moest zo zijn dat de group head bij mij echt zoveel lager zit. Ik vroeg me af of je speciaal tape hebt gebruikt, of er gel tussen hebt gedaan o.i.d. (of een beter thermokoppeltje hebt dan ik)?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)