Norwegian Egg Coffee

1
Soms zit er opeens een interessante video bij 'aanbevolen video's' op Youtube. De titel trok direct m'n aandacht: Norwegian Egg Coffee. Wat zou een ei nou kunnen bijdragen aan het maken van een lekker bakkie?

Bereidingswijze:
Breng 9 cups water aan de kook
Meng 3/4 cup medium tot grof gemalen koffie met 1/4 cup koud water en 1 ei. Het mengsel lijkt een beetje op vochtige potgrond.
Als het water kookt giet je het koffiemengsel erbij en kook je het geheel nog 3 minuten door.
Haal de pan van het vuur en giet 1 cup koud water erbij. Laat de pan 10 minuten staan.
Giet het geheel door een zeefje en je hebt genoeg voor 10 mokken koffie!

Ik heb redelijk licht gebrande bonen gebruikt en die tussen mokkapotje en filterkoffie maling gemalen. Ik heb de volledige hoeveelheid zoals in het recept gemaakt zodat ik niet hoefde te klooien met een 1/2 of 1/3 ei.

Het duurt een minuutje of 20 voordat je kan genieten maar het leverde wel een bijzonder kopje koffie op. Zacht van smaak, hele aangename afdronk en weinig bittertonen. OK, 2 liter was wel een beetje te veel voor mezelf maar het recept is zeker het proberen waard!

Voor extra duidelijkheid hieronder het filmpje! Graag jullie reacties, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!