Warm in de maling

1
Even gekeken hoe warm de bonen hier worden van het malen. Wat blijkt, de bonen / het maalsel worden een graad warmer tijdens de eerste en tweede dosis, daarna nog een graad warmer.

Het heeft weinig zin door te malen, natuurlijk wordt het allemaal nog wat warmer maar dat is geen realistisch scenario met een (weliswaar zware) maler bedoeld voor thuisgebruik.

Ik ben wel benieuwd wat de waarden zouden zijn in een Robur in een druk café.

Funnel, anti-statische bedrading en vingerbeschermer weg:
Afbeelding

T-type probe diep in de chute, maar net buiten de greep van de maalschijven:
Afbeelding

Funnel terug:
Afbeelding

Klaar voor metingen:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Warm in de maling

3
Toch onwijs leuk om te zien hoe bedreven sommigen hier zijn en hoe jullie telkens weer creatief bezig gaan om verschillende zaken te onderzoeken. Zoals je al zegt zal het voor thuisgebruik weinig effect hebben..? Horecamachines hebben hier wellicht minder last van ook dan de kleinere machines?

In navolging van cremalover die bovenstaand bericht plaatste terwijl ik met mijn reactie bezig was...Is het overigens regel dat bonenmalers die minder warmte meegeven zorgen voor een beter resultaat, of zit hier een grens aan. Ik kan me voorstellen dat er een drempelwaarde is waarboven temperatuur een issue gaat worden voor de smaak, maar dat het wellicht geen verschil in smaak maakt tussen 18 of 19 graden...?
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

5
Toch vind ik het altijd maar een moeilijk verhaal: eerst roosteren we de bonen op 225C, en daarna zouden we het maalsel verpesten doordat de bonen door het malen wat opwarmen.

Verder is het natuurlijk niet de maler die het maalsel opwarmt, maar de wrijving bij het malen. De maalschijven kunnen juist wat van de warmte die daarbij ontstaat opnemen en het maalsel daarmee afkoelen.
Dat doen grote schijven allicht beter dan kleintjes, en bovendien draaien ze vaak ook wat langzamer= minder wrijving. Lijkt me die voorkeur te verklaren voor "groot".

Frans, ik kan op de foto's niet goed zien of je de probe los van de maler hebt, of dat je feitelijk het metaal van het maalhuis meet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Het puntje van de probe hangt net vrij.

Die massa metaal zou nooit zo snel opwarmen denk ik. Kan me niet voorstellen waar die energie vandaan zou moeten komen.

De kwaliteit / scherpte van de schijven zal ook wat uitmaken. Scherpe schijven snijden, botte knersen de bonen stuk en dat laatste zal, denk ik, meer wrijvingswarmte geven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino